seo a pozycjonowanie stron

Pozycjonowanie i SEO – w czym jest różnica pojęć?

W branży utarło się, że agencja SEO to inaczej firma pozycjonerska. Utarło się także stwierdzenie, że SEO w praktyce znaczy dokładnie tyle, co pozycjonowanie. Na forach dyskusyjnych, portalach i blogach pojęcia są zamiennie cytowane. Czy SEO=Pozycjonowanie? Co oznacza SEO i na czym polega pozycjonowanie stron? Jaki jest cel i zakres prac wchodzących w skład wyżej wymieniowych pojęć? Zrozumienie tych zagadnień można prosto wytłumaczyć na przykładzie z życia wziętym. Czy ziarnko, jest jabłkiem? Nie, ziarnko jest częścią jabłka – podobnie SEO jest częścią pozycjonowania. Na podstawie symbolicznego przykładu powinieneś wiedzieć, że SEO istotnym elementem skutecznego pozycjonowania stron, który przynosi owoce w postaci klientów z wyszukiwarki Google.

Zobacz wideo poradnik

SEO i pozycjonowanie w Google – omówienie pojęć.

Co to jest SEO?

SEO definiuje angielski skrót Search Engine Optimization, czyli optymalizacja stron internetowych pod algorytm wyszukiwarki. Należy pamiętać, że strony optymalizuje się głównie pod najpopularniejszą wyszukiwarkę Google. Optymalizacja strony to działania wykonywane bezpośrednio na stronie internetowej, których celem jest wypromowanie jak największej ilości słów kluczowych i zapytań, które skonwertują nowych klientów z naturalnych wyników wyszukiwania.

Ważne, abyś zapamiętał: SEO to nie jest pozycjonowanie stron, tylko fragment prac pozycjonerskich!

SEO jest ziarnem, a pozycjonowanie owocem

Nawiązując do przykładu – SEO jest ziarnem, które rozpoczyna etap pozycjonowania strony. Dobrze zrobiona optymalizacja strony wpływa na skuteczny marketing słów kluczowych w wyszukiwarce Google, którego efekty widać po kilku miesiącach od rozpoczęcia działań SEO.

pozycjonowanie seo - przykład

Cel SEO i cel pozycjonowania jest ten sam – pozyskać jak najwięcej klientów z organicznych wyników wyszukiwarki Google.

Kiedy najlepiej zainteresować się pojęciem SEO?

Działania SEO powinny rozpoczynać się już na etapie powstawania nowej strony lub sklepu online, którego celem jest skuteczny marketing internetowy. Idealnym rozwiązaniem w przypadku tworzenia nowych stron jest konsultacja ze specjalistą do spraw pozycjonowania, który pomoże dobrać odpowiednią technologię do stworzenia serwisu i opracuje strukturę witryny pod SEO.

Zazwyczaj jednak klienci przychodzą do firm pozycjonerskich z gotową stroną internetową, gdzie w wielu przypadkach zachodzi konieczność częściowej lub całkowitej przebudowy strony pod kątem SEO. Każda dodatkowa modyfikacja związana z przebudową strony będzie wiązała się z czasem specjalisty, a dla właściciela skutkuje niestety dodatkowymi kosztami. Warto poszukać agencji SEO, która zajmuje się także tworzeniem stron pod pozycjonowanie organiczne.

Na czym polegają działania on-site SEO?

Działania związane z optymalizacją SEO to działania on-site, czyli prace wykonywane bezpośrednio na stronie internetowej. Optymalizuje się głównie kod źródłowy strony oraz treści na podstronach serwisu, które zostały wybrane do pozycjonowania. Do wykonania czynności optymalizacyjnych wymagany jest dostęp do serwera strony (FTP). Wiele stron jest stworzonych na silnikach wykorzystujących system zarządzania treścią, tak zwany CMS. Jeżeli strona wykorzystuje system zarządzania treścią, to w celu optymalizacji strony niezbędny będzie dostęp zarówno do FTP jak i CMS.

SEO polega na wykonaniu specjalnych prac z tak zwanej checklisty optymalizacyjnej, począwszy od modyfikacji kodu źródła strony po nasycenie strony słowami kluczowymi wybranymi do pozycjonowania.

Optymalizacja strony pod kątem SEO

Przygotowałem spis najważniejszych działań optymalizacyjnych, których celem jest zwiększenie widoczności strony w wyszukiwarce Google. Przed przystąpieniem do działań optymalizacyjnych należy sprawdzić, czy strona prawidłowo się indeksuje w wyszukiwarce Google. Warto zainstalować najważniejsze narzędzia SEO przydatne w procesie optymalizacji stron, które pomagają poznać biznes klienta od wewnątrz – „od kuchni”.

Optymalizacja kodu strony

Najważniejsze czynności SEO, których celem jest optymalizacja kodu źródła strony:

Optymalizacja treści pod SEO

Czynności optymalizacyjne treści pod kątem SEO mają na celu nasycenie strony słowami kluczowymi, które z dużym prawdopodobieństwem będą konwertować klientów z wyszukiwarki Google.

Najważniejsze czynności związane z optymalizacją treści to:

  • Wyszukiwanie słów kluczowych, które mogą konwertować klientów z wyników organicznych wyszukiwarki Google.
  • Eliminacja duplikacji treści na stronie i tworzenie unikalnych tekstów z nasyconymi słowami kluczowymi.
  • Formatowanie treści pod dobre słowa kluczowe z uwzględnieniem nagłówków H1, H2, H3, pogrubień, czy pochyleń.
  • Uruchomienie linkowania wewnętrznego w celu wzmocnienia widoczności słów kluczowych w Google.

Wykonanie powyższych działań optymalizacji strony pod SEO jest cyklicznym procesem, który wpływa na skuteczne pozycjonowanie stron.

Pozycjonowanie stron jest szerszym pojęciem, ale składa się z działań SEO

Warto zauważyć, że pozycjonowanie stron w wyszukiwarce Google zawiera w sobie działania SEO wykonywane na stronie oraz inne działania marketingowe realizowane poza stroną pozycjonowaną. Zatem pozycjonowanie jest pojęciem znacznie szerszym od definicji SEO. Zobacz analogię do przytoczonego przykładu.

pozycjonowanie, a działania seo

Co to jest pozycjonowanie stron?

Pozycjonowanie stron określane jako SEO, jednak równoważenie tych pojęć jest dużym skrótem myślowym. Pozycjonowanie to gałąź marketingu, gdzie wykonuje się działania on-site powiązane z optymalizacją SEO, a także działania off-site związane z pracami marketingowymi poza obszarem pozycjonowanej strony. Efektywne pozycjonowanie skutkuje zwiększeniem widoczności słów kluczowych na pierwszej stronie wyszukiwarki Google – TOP 10. Celem pozycjonowania jest lepsza widoczność strony, zwiększenie ruchu na stronie, a także powiększenie bazy klientów z organicznych wyników wyszukiwarki Google.

Na czym polega pozycjonowanie (SEO)?

Działania SEO rozpoczynają pierwszy istotny proces pozycjonowania strony. Po przeprowadzeniu kompleksowej optymalizacji (SEO) wykonuje się działania marketingowe off-site poza obszarem pozycjonowanej strony.

Celem działań marketingowych w wielkim skrócie jest zwiększenie świadomości marki, edukowanie klientów przez marketing treści w różnych formach oraz cytowanie strony pozycjonowanej w rozmaitych miejscach Internetu, także w mediach społecznościowych.

Pozycjonowanie (SEO) nie potrafi funkcjonować samodzielnie, ale jest uzależnione od innych gałęzi marketingu internetowego.

przyszłość seo

Linkowanie w pozycjonowaniu stron

Kolejnym ważnym procesem pozycjonowania strony internetowej obok SEO jest link building, czyli linkowanie. Proces linkowania polega na zdobyciu odnośnika do strony pozycjonowanej z zewnętrznego portalu, bloga, czy forum internetowego.

Link building jest istotnym czynnikiem rankingowym Google i silnie oddziałuje na pozycje słów kluczowych w naturalnych wynikach wyszukiwania.

Według mojej opinii linkowanie na zoptymalizowaną stronę daje lepszą skuteczność pozycjonowania, niż linkowanie strony niezoptymalizowanej pod SEO.

Linkowanie strony można wykonywać samodzielnie, jednak znacznie lepszym sposobem na zdobycie wielu linków jest content marketing.

Content marketing to woda na młyn linków

Content marketing zwany jest marketingiem treści w różnych formach, np: edukacyjny wpis, przydatny poradnik, artykuł sponsorowany, wideo tutorial, e-book. Celem content marketingu jest rozwiązanie problemów innych ludzi, aby zdobyć klienta.

W gronie 100 czytelników angażującej treści istnieje duża szansa pozyskania klienta i promotora, który za darmo podlinkuje cenny content na zewnętrznych stronach czy w social media.

Należy pamiętać, że samodzielny link building jest obarczony ryzykiem popadania w schematy linkowania, co niekorzystnie wpływa na pozycjonowanie, ponieważ algorytm wyszukiwarki Google jest inteligentny i ceni naturalne odnośniki.

W content marketingu nieznani ludzie linkują do wartościowych treści, a strona pozycjonowana pozyskuje odnośniki całkowicie za darmo. Jak zapewne wiesz, to linki są silnym czynnikiem oddziałującym na pozycjonowanie. Dodatkowym atutem linkowania strony przez nieznanych ludzi jest naturalność profilu linkowania.

Produkcja wartościowego contentu jest procesem kosztownym i czasochłonnym, ale przynosi długofalowe korzyści po kilku miesiącach.

Zobacz autentyczny content marketing:

Analityka internetowa kluczem sukcesów

W pozycjonowaniu stron internetowych istotnym procesem jest analityka internetowa dzięki której można przeanalizować trafione strategie i wyciągnąć wnioski z działań, które nie przynoszą efektów.

Czasami drobna modyfikacja strategii SEO pozwala zwiększyć efektywność pozycjonowania o kilka słupków procentowych do góry.

Mam też do Ciebie ogromną prośbę. Jeżeli uznasz, że poradnik o seo i pozycjonowaniu okazał się wartościowy i pomocny, to udostępnij go swoim znajomym lub podlinkuj. Gdziekolwiek… Niech inni ludzie też na tym skorzystają.

Pozycjonowanie i SEO – w czym jest różnica pojęć?
5 (100%) 1 vote

Unikalne artykuły o MARKETINGU I SEO Prosto na Twój najlepszy adres e-mail.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Close