2017-05-22 Pozycjonowanie 5 Opinie
google search console - wideo poradnik

Google Search Console – Wideo poradnik z instrukcją obsługi

Chcesz odkryć potencjał najważniejszego narzędzia dla polskiego webmastera prosto od Google? Dzisiaj zaprezentuję szczegółową instrukcję obsługi narzędzia Google Search Console dawniej Google Webmaster Tools. Poradnik wideo będzie pomocny dla właścicieli stron, sklepów internetowych oraz osób początkujących, które rozpoczynają przygodę z pozycjonowaniem. Poznasz wiele przydatnych funkcji od podstaw oraz dokładne instrukcje, które pomogą w lepszej optymalizacji stron pod SEO.

Co to jest Google Search Console?

Google Search Console to darmowe narzędzie dedykowane dla webmasterów i wszystkich właścicieli stron internetowych na całym świecie. Bezpłata platforma stworzona przez Google. Narzędzie służy do analizy widoczności domeny w wyszukiwarce Google i pomaga w optymalizacji stron. Odkryjesz błędy witryny, otrzymasz stosowne powiadomienia o ewentualnych karach Google i poznasz pomocne funkcje, które są drogowskazem wyznaczającym nowe strategie pozycjonowania strony www. Narzędzie jest przydatne do tworzenia darmowych i płatnych audytów SEO.

Założenie konta pocztowego Gmail

Bezpośrednio po zbudowaniu własnej strony internetowej należy zainstalować narzędzie Google Search Console, aby rozpocząć pobieranie danych o witrynie. Korzystanie z narzędzia jest darmowe, jednak wymaga założenia poczty Gmail.

Zobacz wideo poradnik

Jak założyć konto Gmail?

Jak dodać stronę www do Google Search Console?

Po założeniu konta Google, przejdź do podstrony https://www.google.com/webmasters/ i zaloguj się.

witamy w usłudze google search console

Po zalogowaniu należy dodać i zweryfikować wszystkie możliwe wersje domeny:

  • https://projektmarketing.pl
  • https://www.projektmarketing.pl
  • http://projektmarketing.pl
  • http://www.projektmarketing.pl

Jeżeli nie zainstalowałeś na swojej stronie protokołu https, to mam dla Ciebie złą wiadomość. Przeglądarka Google Chrome ostrzega przed stronami, które nie posiadają wdrożonego protokołu https. Według oficjalnych zapowiedzi Google, https jest czynnikiem rankingowym.

Zobacz wideo poradnik

Dodawanie strony do Google Search Console dla wszystkich wersji domeny.

Zestaw danych domeny internetowej

Stworzenie zestawu w Google Search Console umożliwia zbieranie danych analityki dla wyszukiwania wszystkich wersji dodanej domeny oraz prezentacji kliknięć, wyświetleń, CTR i średniej pozycji w jednym widoku.

Zobacz wideo poradnik

Jak dodać zestaw danych?

Dodawanie i usuwanie nowych użytkowników

Rozpocząłeś współpracę z agencją SEO? Nie udostępniłeś danych do FTP i CMS? Wówczas zachodzi konieczność udostępnienia danych z narzędzia Google Search Console na zewnętrzny adres mailowy. Dobra firma pozycjonerska poprosi Cię o dostępy do tego narzędzia, ponieważ jest to główne źródło danych o witrynie (szczególnie na początku współpracy).

Zobacz wideo poradnik

Jak udostępnić Google Search Console na adres e-mail?

Wszystkie wiadomości

Moduł z wszystkimi wiadomościami zawiera zbiór powiadomień od Google dla wszystkich wersji domen (http, https). Ważne, aby regularnie logować się do narzędzia Google Search Console i sprawdzać ważne wiadomości, które dostajesz od Google. Powiadomienia mogą dotyczyć wzrastającej ilości niedziałających podstron z kodem błędu 404, braku wersji mobilnej, braku zainstalowanego protokołu https lub informacji o nałożeniu kary od Google.

Wiadomości od Google zostają wysłany na adres mailowy, gdzie zostało zainstalowane Google Search Console.

Zobacz wideo poradnik

Przykładowe wiadomości z Google Search Console.

Inne zasoby

Moduł Google Search Console zawiera bazę niezbędnych narzędzi przydatnych do optymalizacji stron internetowych.

Znajdziesz tutaj:

  • Narzędzie do testowania danych strukturalnych
  • Asystent do oznaczania danych
  • Tester znaczników w e-mailu
  • Google Moja Firma
  • Google Merchant Center
  • PageSpeed Insights
  • Twoja wyszukiwarka
  • Domeny Google
  • Akademia dla webmasterów

Zobacz wideo poradnik

Najważniejsze zasoby i narzędzia Google.

Panel główny Google Search Console

Widok panelu głównego firmy Projekt Marketing prezentujemy na grafice poniżej.

panel główny google search console

Panel główny zawiera 3 główne widoki:

  • Błędy indeksowania – pokazuje ilość błędów, niedziałających podstron w serwisie.
  • Analityka wyszukiwania – pokazuje ilość kliknięć, wejść na stronę z wyszukiwarki Google za okres ostatnich 28 dni.
  • Mapy witryn – domyślnie brak, należy samodzielnie dodać mapę witryny najlepiej z mapą grafik w formacie .xml.

Zobacz wideo poradnik

Struktura panelu głównego Google Search Console.

Wiadomości dla wybrane wersji domeny

Moduł zawiera wykaz informacji od Google dla konkretnej wersji domeny. Można tutaj znaleźć powiadomienia o stronach z kodem błędu 404, karach od Google, czy nowych zaleceniach dla właścicieli witryn.

Zobacz wideo poradnik.

Jakie powiadomienia możesz otrzymać w wiadomościach od Google dla wybranej wersji domeny?

Dane strukturalne

Dane strukturalne zawierają wykaz mikroformatów umieszczonych na stronie internetowej. Mikroformaty to kod znaczący więcej niż HTML. Mikrodane pozwalają robotom sieciowym zrozumieć poszczególne elementy na stronie i wzbogacić snippet w wynikach wyszukiwania, np o gwiazdki ocen. Szczegółowa implementacja kodu mikroformatów pozwala wyróżnić snippet w wyszukiwarce Google i pozyskać większą ilość wejść na stronie.

W module można sprawdzić typy danych oraz elementy mikrodanych, które zostały błędnie zaimplementowane w szablonie strony.

Po wdrożeniu mikroformatów warto uruchomić narzędzie do testowania danych strukturalnych – [Link]. Narzędzie precyzyjnie odnajdzie fragmenty kodu w szablonie, gdzie zostały umieszczone mikroformaty i pomoże naprawić ewentualne błędy wynikłe w trakcie wdrożenia.

Zobacz wideo poradnik.

Na czym polegają dane strukturalne?

Karty informacyjne

Karty informacyjne jest sposobem przekazania do wyszukiwarki Google danych o wydarzeniach, produktach lub okazjach dostępnych na stronie internetowej. Dane z karty informacyjnej mogą być wyświetlane w różnych formatach oraz na różnych urządzeniach i mogą przyciągnąć użytkowników do Twojej witryny.

Więcej o kartach informacyjnych przeczytasz [Link]

Zobacz wideo poradnik

Przydatne informacje o kartach rozszerzonych.

Marker danych

Pozwala przekazać Google informacje, które elementy witryny powinny zostać potraktowane jako dane strukturalne. W efekcie można pozyskać darmowe wyróżnienie snippetu w wyszukiwarce.

Zobacz wideo poradnik

Na czym polega marker danych?

Udoskonalenia HTML

Moduł zawiera wykaz, gdzie nie wykryto stron z tytułem i meta description lub wystąpiły błędy odnośnie długości wspomnianych znaczników. Warto tutaj często zaglądać, szczególnie w trakcie optymalizacji strony internetowej. Optymalizacja tytułu i opisu jest jednym z najważniejszych działań optymalizacyjnych.

Zobacz wideo poradnik

Na czym polegają udoskonalenia HTML?

Przyspieszone strony mobilne w AMP

AMP – Accelerated Mobile Pages, technologia umożliwiająca przyspieszenie ładowania stron na urządzeniach mobilnych. Moduł zawiera wykres z ilością i rodzajem błędów, które należy poprawić. Więcej o AMP znajdziesz w pomocy Google Search Console – [Link].

Zobacz wideo poradnik

Wykaz błędów AMP.

Analityka wyszukiwania

Główny moduł przydatny w optymalizacji stron internetowych.

Analityka zawiera widoczność strony w wybranym okresie:

  • Wykresy widoczności strony w wyszukiwarce Google.
  • Słowa kluczowe na jakie rankuje serwis.
  • Ilość kliknięć, wejścia z wyszukiwarki Google.
  • Ilość wyświetleń snippetu w wyszukiwarce Google.
  • CTR – klikalność strony w wyszukiwarce Google.
  • Pozycja – darmowa sprawdzarka pozycji 999 słów kluczowych.

Poszukujesz swój kluczowych, aby uruchomić pozycjonowanie słów kluczowych z długiego ogona? Koniecznie zajrzyj do analityki wyszukiwania Google Search Console.

analityka wyszukiwania google search console

Zobacz wideo poradnik

Omówienie analityki wyszukiwania i poszukiwania słów kluczowych long tail.

Linki do Twojej witryny

Moduł zawiera bazę linków prowadzących do Twojej domeny internetowej. Pomocne, aby szybko poznać profil linków i wykryć niechciane domeny spamerskie. Funkcjonalność przydatna w trakcie próby usunięcia kary ręcznej od Google.

Warto zaznaczyć, że narzędzie Google Search Console nie aktualizuje wszystkich linków przychodzących. W celu stworzenia kompletnej bazy linków prowadzących do strony należy wykorzystać potencjał narzędzi Majestic i Ahrefs.

Zobacz wideo poradnik

Jak wykryć linki przychodzące do Twojej witryny?

Linki wewnętrzne

Moduł zawiera wykaz wszystkich linków wewnętrznych. Kliknięcie danej podstrony przenosi do listy stron zawierającej spis linków wewnętrznych. Dane można pobrać do Excela lub Dokumentów Google.

Budując strategię pozycjonowania strony należy szczegółowo poznać budowę serwisu. Funkcjonalność linków wewnętrznych pozwala ocenić poprawność struktury oraz linkowania wewnętrznego.

Zobacz wideo poradnik

Struktura linkowania wewnętrznego.

Kary ręczne

Moduł zawiera wykaz ewentualnych kar ręcznych od Google nałożonych na Twoją domenę. Kary od Google najczęściej są wynikiem próby manipulowania rankingiem wyszukiwarki poprzez stosowania nienaturalnych metod linkowania, technik spamerskich. Google udostępnia wskazówki dla webmasterów [Link].

Filtry od Google mogą zostać nałożone w przypadku ataku hakerskiego zakończonego powodzeniem.

Jeżeli na Twoją stronę została nałożona kara, wówczas należy skorzystać z narzędzia [Link].

Zobacz wideo poradnik

Kary ręczne od Google i skuteczne działania antyspamowe.

Kierowanie międzynarodowe

Moduł dedykowany dla właścicieli stron, którzy posiadają różne wersje językowe domeny internetowej. Zobacz [Link], aby dowiedzieć się więcej o tagu hreflang.

Zobacz wideo poradnik

Kierowanie międzynarodowe.

Obsługa na urządzeniach mobilnych

W module obsługi na urządzeniach mobilnych znajdziesz wykaz błędów, które należy poprawić w kodzie szablonu strony. Badania w wielu krajach pokazują, że większość osób do przeglądania zasobów internetu wykorzystuje urządzenia mobilne. Wdrożenie wersji mobilnej to absolutna konieczność, aby nie stracić ruchu na stronie.

obsługa na urządzeniach mobilnych google search console

Zobacz wideo poradnik

Obsługa na urządzeniach mobilnych.

Stan indeksowania

Zobacz wideo poradnik

Stan indeksowania.

Zablokowane zasoby

Zobacz wideo poradnik

Zablokowane zasoby.

Usuń adresy URL

Zobacz wideo poradnik

Usuń adresy URL.

Błędy indeksowania

Zobacz wideo poradnik

Błędy indeksowania.

Statystyki indeksowania

Zobacz wideo poradnik

Statystyki indeksowania.

Pobierz jako Google

Zobacz wideo poradnik

Pobierz jako Google.

Tester pliku robots.txt

Zobacz wideo poradnik

Tester pliku robots.txt.

Mapy witryn

Zobacz wideo poradnik

Jak stworzyć mapę witryny i zgłosić do Google Search Console?

Parametry w URL-ach

Zobacz wideo poradnik

Parametry w URL-ach.

Problemy dotyczące bezpieczeńswa

Zobacz wideo poradnik

Problemy dotyczące bezpieczeństwa.

Inne zasoby

Zobacz wideo poradnik

Inne zasoby – przydatne narzędzia Google.

Raporty SEO z Google Search Console

Czy wiesz, że wykorzystując narzędzie Google Data Studio możesz tworzyć dynamiczne raporty widoczności strony, które pobierają dane z narzędzia Google Search Console?

Zobacz wideo poradnik

Jak tworzyć raporty SEO?

Więcej informacji – https://projektmarketing.pl/jak-tworzyc-dynamiczne-raporty-seo-w-google-data-studio/

Według oficjalnych zapowiedzi, Google pracuje nad wdrożeniem nowej, ulepszonej wersji Google Search Console – szczegóły.

Mam też do Ciebie ogromną prośbę. Jeżeli uznasz, że poradnik Google Search Console okazał się wartościowy i pomocny, to udostępnij go swoim znajomym lub podlinkuj. Gdziekolwiek… Niech inni ludzie też na tym skorzystają.

4/5 - (4 votes)
duplikacja treści

Unikalne artykuły o MARKETINGU I SEO Prosto na Twój najlepszy adres e-mail.

Projekt Marketing potrzebuje danych zawartych w tym formularzu w celu dodania Cię do listy mailingowej.

5 komentarze - Google Search Console – Wideo poradnik z instrukcją obsługi

  1. TravelAnQa pisze:

    Bardzo przydatny poradnik. Wszystko z grubsza wyjaśnione. Wielkie dzięki. Kilka rzeczy mi się rozjaśniło. Przydało by się jednak jeszcze wejście w szczegóły (jak np. radzić sobie z pojawiającymi się błędami, jak je usuwać itp.). Tak czy inaczej, kawał dobrej roboty. 🙂

    1. Paweł Duda pisze:

      Jeżeli chodzi o rozwiązanie problemów z błędami 404 namierzonymi w Google Search Console, to rozwiązaniem jest przekierowanie 301.

      Przygotowałem na ten temat osobne wideo instrukcje:
      https://projektmarketing.pl/blad-404-tropem-bledow-optymalizacji-stron/
      https://projektmarketing.pl/przekierowanie-301/

      1. TravelAnQa pisze:

        Z przekierowaniami sobie poradziłam (choć nie wiem jeszcze w jaki sposób usunąć strony, które automatycznie wygenerował jeden z testowanych przeze mnie motywów), ale nie wiem np. jak poradzić sobie z błędami w zakładce Dane uporządkowane (w pozycji hatom pojawia mi się trochę błędów).

        1. Paweł Duda pisze:

          To zależy, jakie to strony? Czasami można niektóre zablokować w pliku robots.txt. A błędy pochodzące z motywów najlepiej wyeliminować programistycznie, aby nie robić zbędnych blokad.

          1. TravelAnQa pisze:

            W takim razie na tym kończę działania na własną rękę. 😉 To już widzę wyższa szkoła jazdy. Może za jakiś czas się uda. 🙂
            Bardzo dziękuję za pomoc.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *