2017-05-25 Pozycjonowanie 0 Opinie
bład 404

Błąd 404, a SEO – Tropem błędów w optymalizacji stron

Idąc tropem błędów w optymalizacji stron należy się zastanowić, co zrobić ze stronami, które zwracają kod błędu 404? W dzisiejszym artykule chciałbym przekazać najważniejsze informacje o tym, jak powstają błędy związane z niedostępnością treści na stronach i jak sobie z nimi poradzić, aby zyskać jeszcze więcej na SEO. Brak wiedzy na temat 404-ek i stron typu NOT FOUND może spowodować znaczącą utratę ruchu na stronie i spadek konwersji. Niestety, ale problem związany z generowaniem stron błędu dotyczy przede wszystkim właścicieli sklepów internetowych – właśnie do Was w pierwszej kolejności dedykuję ten poradnik. Pisząc ten artykuł myślę także o osobach, które planują stworzenie nowej strony i zmianę silnika serwisu. W przytoczonych sytuacjach warto mieć na uwadze error 404.

Definiując, czym jest kod błędu 404?

HTTP 404 lub NOT FOUND – niedziałające podstrony, które zostały usunięte z serwisu. Kod błędu 404 wskazuje, że użytkownik może połączyć się z serwerem strony, a ten nie może znaleźć żądanego pliku. Kod informuje wyszukiwarkę o braku treści na danym adresie URL, w efekcie podstrona nie jest zindeksowana w wynikach wyszukiwania.

Problemem jest jednak sytuacja, gdzie zawartość popularnej, zindeksowanej podstrony została usunięta z serwisu. Zindeksowany adres URL po usunięciu przez określony czas jest jeszcze dostępny w wyszukiwarce. Użytkownicy wchodzący z wyszukiwarki na taką podstronę zobaczą stronę z kodem błędu 404 i mogą mieć negatywne doświadczenia. Część odwiedzających zapamięta nazwę tego serwisu i już nigdy tam nie wróci, kojarząc brand jako stronę o niskiej wartości.

Zobacz wideo poradnik

Co to jest error 404 i na czym polega NOT FOUND?

Jak sprawdzić kod odpowiedzi HTTP?

Kod odpowiedzi HTTP – cyfrowa dana, która jest wysyłana przez serwer do strony internetowej.

Istnieją dwa przeciwne kody odpowiedzi HTTP:

  • 200 – kod dostępu do strony, charakterystyczny dla podstron działających w serwisie.
  • 404 – kod braku dostępu do strony, typowy dla usuniętych i błędnych podstron w serwisie.

Zobacz wideo poradnik

Sprawdzanie kodu odpowiedzi HTTP krok po kroku.

Człowiek nie robot, może się mylić…

Co się stanie, kiedy użytkownik wpisze błędny adres URL do przeglądarki lub robot sieciowy nie dokona aktualizacji linków na stronie? W przytoczonej sytuacji zostanie wygenerowana strona 404.

Problemem może być także sytuacja, gdy ktoś podlinkuje Twoją podstronę na zewnętrznym portalu, blogu, czy forum… Gdziekolwiek… Istnieje ryzyko, że omyłkowo do linku wkradnie się literówka, efektem czego będzie niedziałająca podstrona.

Googlebot podążający za niedziałającym adresem potraktuje stronę jako 404 kę, a odwiedzający w rzeczywistości napotka stronę 404.

Zobacz wideo poradnik

Negatywne konsekwencje wynikające z literówek przedostających się do adresów URL.

Jak stworzyć stronę 404, która sprzedaje?

Użytkownik trafiając na niedziałającą stronę może zrezygnować z dalszego przeglądania zawartości i opuścić serwis. Dobrze stworzona strona 404 kieruje użytkownika na stronę główną, proponuje mu dodatkowe oferty i sprzedaje.

Przykład – https://projektmarketing.pl

przykład dobrze zrobionej strony 404

Zobacz wideo poradnik

Jak zbudować stronę błędu 404, która konwertuje i naprowadza odwiedzającego na działające podstrony?

Konsekwencje usuwania podstron w serwisie

Mam tutaj na myśli konsekwencje, jakie wynikają z usuwania wartościowych stron takich jak: kategorie, podkategorie, strony produktowe, wpisy na blogu, poradniki, czy pomocne recenzje.

Efektem usunięcia podstron jest:

  • Mniejsza ilość klientów ze strony.
  • Osłabienie SEO w obrębie całego serwisu.
  • Spadki pozycji słów kluczowych rankujących na usunięty adres URL.
  • Większy współczynnik odrzuceń, wyjść ze strony.
  • Zapamiętanie brandu jako strony bezwartościowej, potencjalnie niebezpiecznej.
  • Utrata naturalnych linków z zewnętrznych stron www, które kierują na niedziałające podstrony.
  • Słabsza indeksacja serwisu, strony z kodem 404 są często zlokalizowane w statycznie generowanych mapach witryny.

Zobacz wideo poradnik

Przykład pokazujący szkody, jakie wynikają z usuwania stron.

Gdzie namierzyć błędy 404?

Niedziałające strony z kodem błędu 404 można namierzyć w narzędziu Google Search Console.

Zobacz wideo poradnik

Jak zlokalizować niedziałające podstrony z kodem odpowiedzi 404?

Jak naprawić błędy 404?

Kluczem jest wykonanie przekierowań 301 z niedziałających podstron, na odpowiadające i aktywne adresy URL.

Dobrym rozwiązaniem jest:

  • Wykonać przekierowanie na inny, pokrewny produkt.
  • Wykonać przekierowanie na kategorię / podkategorię.
  • Wykonać przekierowanie na stronę główną (najgorsze rozwiązanie).

Następnie warto pobrać niedziałające podstrony do Excela i przygotować plik do wykonania przekierowania 301.

Zobacz wideo poradnik

Jak stworzyć plik Excel do przekierowania 301?

Jak zrobić przekierowanie 301?

W WordPress przekierowanie 301 można wykonać za pomocą wtyczki Redirection.

Zobacz wideo poradnik

Przekierowanie 301 na platformie WordPress.

Jak zrobić przekierowanie 301 na serwerze?

Uniwersalnym rozwiązaniem jest wykonanie przekierowań 301 w pliku .htaccess na serwerze strony, gdzie namierzyłeś niedziałające adresy URL.

Zobacz wideo poradnik

Tworzenie przekierowania 301 w .htaccess krok po kroku

Wykorzystaj generator .htaccess – http://www.htaccessredirect.net/

Przykładowy kod przekierowania 301 do wykorzystania w .htaccess:

Redirect 301 /stara-podstrona /nowa-podstrona

Jak namierzyć błędy 404 przez Google Analytics i Google Tag Manager?

Istnieje sprytny sposób, aby namierzyć niedziałające linki na stronie i zewnętrzne odnośniki 404.

Zobacz wideo poradnik

Wykrywanie 404 przez GA i GTM.

Kiedy nie warto robić przekierowania 301?

Istnieje przynajmniej jeden wyjątek. Jeżeli na stronę 404 prowadzi wiele linków ze stron typu SPAM, wówczas nie ma sensu robić przekierowania 301.

Dokonanie takiej analizy wymaga dostępu do specjalistycznych narzędzi SEO, sprawdzenia widoczności tego adresu przed usunięciem i sprawdzenia linków przychodzących do strony.

Jeżeli chcesz, to możemy przygotować taką analizę.

Telefon: 570 664 431

Błąd 404, a SEO – Tropem błędów w optymalizacji stron
5 (100%) 2 votes

duplikacja treści

Unikalne artykuły o MARKETINGU I SEO Prosto na Twój najlepszy adres e-mail.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *