Optymalizacja strony pod kątem SEO
Prowadzisz biznes lokalny, czy może założyłeś własny sklep internetowy?
Opublikowałeś nowe podstrony, napisałeś ciekawe oferty, dodałeś galerię zdjęć z grafikami najwyższej jakości, wgrałeś kolejne produkty do sklepu i … nic. Totalna pustka, brak Klientów… A przecież minęło już pół roku… Wydaje Ci się, że wyrzuciłeś pieniądze w błoto.
Jeżeli tak myślisz, to mamy dla Ciebie dobrą wiadomość. Wszystko jeszcze można naprawić. Problemem jest prawdopodobnie brak optymalizacji strony www pod kątem SEO, która jest warunkiem koniecznym do skutecznego pozycjonowania słów kluczowych w wyszukiwarce Google.
Co to jest optymalizacja strony?
Optymalizacja polega na wykonaniu odpowiednich zmian strukturalnych w serwisie, eliminacji błędów, czy modyfikacji kodu na stronie pozycjonowanej. Nie bez powodu optymalizację strony internetowej nazywa się działaniami on-site.
Do przeprowadzenia takich działań wskazane jest przygotowanie profesjonalnego audytu SEO, który wykona doświadczony specjalista. Dobrze wykonany audyt strony precyzuje błędy i niedoskonałości witryny oraz definiuje sposoby ich naprawy. Dobrze jest zapoznać się z rekomendacjami Google dotyczącymi optymalizacji stron [link].
Wdrożenie wskazówek zawartych w audycie SEO i poprawna optymalizacja strony jest krokiem prowadzącym do zwiększenia widoczności serwisu, któremu towarzyszy wzrost pozycji słów kluczowych i wejść z wyszukiwarki Google.
Rekomendacja Google z zakresu optymalizacji strony pod SEO – https://support.google.com/webmasters/answer/7451184.
Optymalizacja stron, a brak wzrostów wskaźników widoczności
Dobra optymalizacja serwisu powinna przynieść wyraźne wzrosty najważniejszych wskaźników widoczności.
Po około 3 miesiącach od momentu wdrożenia optymalizacji powinieneś zauważyć:
- Wzrost ilości nowych słów kluczowych, które zaczęły być widoczne w wyszukiwarce Google
- Wzrost wyświetleń całego serwisu
- Wzrost kliknięć, czyli wejść z wyszukiwarki Google
- Wzrost pozycji fraz kluczowych
Powyższe wskaźniki widoczności możesz zaobserwować w darmowym narzędziu Google Search Console.
Wskazówka:
Optymalizacja strony objętej karą od Google może nie przynieść upragnionych wzrostów widoczności, ruchu i liczby Klientów. W tym właśnie celu przygotowuje się audyt strony, aby wyznaczyć kierunek działań optymalizacji. Jeżeli domena objęta jest filtrem od Google, w pierwszej kolejności należy zdjąć karę i przejść do optymalizacji strony internetowej.
Elementy strony, które należy optymalizować
Optymalizacja poszczególnych elementów strony ma pomóc robotom sieciowym w lepszym zrozumieniu zawartości strony, a to przyczynia się do wzrostu najważniejszych wskaźników widoczności.
Rozpoczęcie optymalizacji można porównać do mieszkania, w którym chcesz wykonać generalny remont.
Mieszkaniem jest strona www, natomiast remontem jest właśnie optymalizacja.
Optymalizacja kodu strony
Punktem wyjściowym od którego należy rozpocząć optymalizację jest struktura kodu strony, czyli jak serwis został zbudowany.
Ważne pytania w trakcie sprawdzania kodu witryny:
- Czy strona jest zbudowana na przestarzałych tabelach?
- Czy strona wykorzystuje iframe i elementy flash, których nie rozumieją roboty wyszukiwarek?
- Czy strona jest zakodowana zgodnie ze standardem W3C?
- Czy strona zawiera wersję mobilną, RWD?
- Czy strona zawiera wiele plików CSS i JS?
- Czy objętość kodu przewyższa zawartość treści?
- Czy na stronie znajdują się ukryte teksty?
- Czy strona się szybko ładuje?
- Czy na stronie ładują się grafiki naturalnych rozmiarów?
- Czy zostały poprawnie dodane atrybuty ALT do grafik, czy może są puste?
- Czy zawartość strony jest identyczna dla człowieka i Googlebota?
- Czy strona zawiera meta tag noindex blokujący dostęp robotom wyszukiwarek?
- Czy logo strony zawiera link do strony głównej?
- Czy menu zostało zbudowane z wykorzystaniem list HTML?
- Czy w serwisie zamiast linków zbudowanych w HTML został wykorzystany kod JavaScript?
- Czy w kodzie strony zostały wdrożone mikroformaty?
- Czy poprawnie zbudowano znaczniki tytułów (title), nagłówki H1 i meta description?
- Czy strona zawiera poprawnie zbudowany canonical, czy może brakuje go w sekcji head strony?
- Czy strona zawiera linki do stron zwracających kod błędu 404?
- Czy linki zawierają atrybuty title?
- Czy linki nie przekazujące mocy SEO są oznaczone jako „nofollow”?
- Czy w stopce nie znajdują się linki wychodzące „dofollow”?
- Czy kod strony zawiera duplikaty strony głównej i podstron?
- Czy strona zawiera breadcrumb, lokalizator linków nawigacyjnych?
- Czy strona zawiera odnośniki do profilów social media?
- Czy poprawnie wykonano przekierowania 301?
- Czy w pliku .htaccess włączono kompresję?
Poprawne wdrożenie optymalizacji kodu źródłowego pomoże zwiększyć szybkość ładowania strony oraz indeksowania serwisu. Roboty indeksujące będą potrafiły szybciej i lepiej interpretować zawartość treści na stronie, co powinno mieć pozytywne przełożenie na widoczność serwisu w wyszukiwarce Google.
Optymalizacja treści
Strona internetowa, która maksymalnie wyczerpuje daną tematykę ma duże szanse w walce o najwyższe pozycje w wyszukiwarce Google. Content strony nie może być kopią zawartości innej domeny internetowej. Algorytm Panda walczy ze stronami niskiej jakości, przesuwając duplikaty na odległe pozycje w wyszukiwarce. Treść powinna być oryginalna, unikalna i atrakcyjna. Dobrze, jeżeli treść angażuje czytelnika do tego stopnia, że udostępnia ją w mediach społecznościowych.
Budując content strony pamiętaj o nasyceniu strony frazami kluczowymi. Staraj się umieścić najważniejsze słowa jak najwyżej w kodzie strony, jednak nie szpikuj frazami na siłę. Lepszym rozwiązaniem będzie umieszczenie synonimów danego słowa i odmiana przez przypadki. Pamiętaj, że treść tworzysz dla człowieka, a nie dla robota.
Do optymalizacji treści wykorzystaj znaczniki HTML:
- Akapity
- Listy nieuporządkowane i uporządkowane
- Nagłówki
- Pogrubienia
- Grafiki
Nie ukrywaj tekstów na stronie, szczególnie dla urządzeń mobilnych. Zastosuj się do wytycznych Google – mobile first!
Optymalizacja słów kluczowych
Przed przystąpieniem do optymalizacji fraz kluczowych należy wnikliwie zbadać strukturę serwisu oraz istniejących podstron. Czy strony zawierają duplikaty? Jaka jest struktura artykułów i treści w nich zawartych?
Zdarza się tak, że w serwisie brakuje głównych i najważniejszych podstron oferty. W takim przypadku jedynym słusznym rozwiązaniem jest zbudowanie nowych podstron oraz ich optymalizacja pod konkretne grupy słów kluczowych.
Dobór właściwych słów z najlepszych narzędzi SEO definiuje strategię pozycjonowania strony www.
Doświadczony specjalista SEO to fachowiec, który znajdzie odpowiednie słowa kluczowe charakterystyczne dla biznesu Klienta. Przy doborze słów kluczowych należy zwrócić na wiek domeny, który może zasugerować specjaliście jaki stopień trudności słów powinien pozycjonować w pierwszej kolejności.
Nie wolno zapominać o frazach long tail, z tzw. długiego ogona. Słowa kluczowe long tail są zbudowane z kilku fraz, zatem ich konkurencyjność zazwyczaj jest mniejsza w porównaniu do słów jednowyrazowych.
Słowa kluczowe należy optymalizować w:
- Title, h1 i meta description zachowując odpowiednią długość i nasycenie fraz
- Tekstach na stronie głównej i podstronach
Optymalizacja grafik
Optymalizacja zdjęć i plików graficznych jest szczególnie istotna, ponieważ jako właściciel strony możesz pozyskać ruch z wyszukiwarki grafik. Roboty indeksujące treści mają problemy z interpretacją zawartości grafik, dlatego należy im pomóc.
Jak optymalizować grafiki, aby szybko ładować stronę www?
- Wgrywaj naturalne rozmiary grafik
- Grafiki w stylach CSS możesz połączyć w jedną grafikę, redukując ilość zapytań HTTP do serwera
- Wykorzystaj CSS, aby zredukować ilość zbędnych grafik, tła, gradientu.
- Zastosuj kompresję plików graficznych
- Eksperymentuj z jakością grafik, ponieważ nieznaczna utrata jakości może zmniejszyć wielkość pliku.
Jak optymalizować grafiki dla robotów indeksujących?
- Nazwa pliku powinna być krótka i zawierać zwięzłe słowo kluczowe, np: brykieciarka-profilis-home-polautomat.jpg
- Każde słowo powinno zostać rozdzielone „-” (myślnikiem)
- Dla typowo polskich znaków: ą, ć, ę, ł, ń, ó, ś, ź, ż, stosować odpowiednio: a,c,e,l,n,o,s,z,z
- Dodaj atrybut ALT dla obrazka i pamiętaj o umieszczeniu słowa kluczowego
- Wokół grafiki stwórz tematyczny content nawiązujący do atrybutu ALT obrazka
Jak optymalizować grafiki dla ludzi?
- Dodaj nadruk na grafikę z nazwą serwisu
- Stwórz obrazki, które wyróżniają się kolorystycznie w wyszukiwarce grafik, co może zwiększyć ich klikalność
Optymalizacja linków wewnętrznych
Poprawna optymalizacja linków wewnątrz serwisu pomoże ludziom, a także robotom sieciowym w poznaniu struktury i zawartości serwisu opisanej przez słowa kluczowe.
Linki wewnętrzne powinny mieć zazwyczaj formę tekstową. Sukcesem jest linkowanie powiązanych stron z zastosowaniem odpowiednich anchorów. Nie należy linkować do pustych stron, ani tym bardziej do stron zwracających kod błędu 404.
Dobra optymalizacja linków wewnętrznych oprócz wzrostu pozycji słów kluczowych może mieć pozytywne przełożenie na dłuższy okres pobytu użytkownika na stronie.
Specjaliści twierdzą, że im więcej stron odwiedzi potencjalny Klient w danym serwisie, wówczas istnieje duże prawdopodobieństwo, że zostanie Klientem tej strony.
Najczęściej popełniane błędy w trakcie optymalizacji serwisu?
Popularnym błędem jest przeoptymalizowanie witryny, zjawisko upychania słów kluczowych na siłę i stosowanie niegramatycznych odmian fraz w tekstach.
Dobór niewłaściwych słów kluczowych decyduje o porażce pozycjonowanej strony.
Błędna struktura serwisu decyduje o porażce, nawet jeżeli zostały znalezione dobre słowa do pozycjonowania. W najlepszym przypadku będzie to połowiczny sukces, który nie wykorzystuje potencjału wynikającego z dobrej konstrukcji witryny.
Często spotykanym błędem jest brak wersji mobilnej strony, która ogranicza budowanie ruchu z urządzeń przenośnych.
Spotkaliśmy się z sytuacją, gdy kilkuletnia domena internetowa miała wdrożony meta tag noindex blokujący dostęp dla robotów indeksujących.
To właśnie detale decydują o sukcesie bądź porażce strony pozycjonowanej.
Chcesz nawiązać współpracę z Agencją Projekt Marketing?
Zadzwoń do nas i porozmawiajmy o Twoim biznesie.
Telefon: 570 664 431