2017-12-27 Pozycjonowanie 1 Opinie
przekierowanie 301

Przekierowanie 301 – jak zachować moc SEO i skuteczniej pozycjonować stronę?

Dobra optymalizacja strony wspomaga pozycjonowanie stron, które może być skuteczne i efektywne. Jednym z elementów checklisty optymalizacyjnej jest sprawdzenie, pod jakimi adresami dostępna jest strona główna – http://, http://www, https://, https://www. Strona zindeksowana w Google pod różnymi adresami wywołuje negatywne zjawisko duplikacji treści, efektem czego jest utrata mocy SEO i obniżenie widoczności strony w wyszukiwarce. Rozwiązaniem problemu jest przekierowanie 301 (Redirect 301), które pozwala trwale przenieść moc ratingową z jednego adresu na drugi adres. To zaledwie jeden z wielu przypadków, gdzie można wykorzystać potencjał przekierowania z kodem 301. Osoby początkujące, które rozpoczynają przygodę z pozycjonowaniem muszą zrozumieć, na czym polegają przekierowania i co to jest 301. W jakich sytuacjach należy obowiązkowo wykonać 301 i dlaczego? Zapraszam do obejrzenia wideo poradników.

Definiując, czym jest przekierowanie 301?

Przekierowanie 301 Moved Permanently polega na umieszczeniu kawałka kodu w pliku .htaccess lub pliku .php, który umożliwia trwałe przeniesienie użytkownika strony z jednego adresu na drugi adres strony internetowej. Rozwiązanie wykorzystujące przekierowanie jest przyjazne dla wyszukiwarki Google, pozwala uniknąć kary za duplikację treści, a także zoptymalizować adresy URL. Przekierowanie z kodem 301 pozwala na stałe przenieść siłę z jednej domeny na drugą, jednak niewielka moc zostanie zabrana i utracona. Przekierowanie 301 przenosi także ruch z jednej domeny na drugą. Zatem użytkownicy, jak i roboty indeksujące zostaną przeniesieni na nowy adres URL.

Zobacz wideo poradnik

Przekierowania 301 krok po kroku.

Przekierowanie 301, a 302

Przekierowanie 301 umożliwia trwałe, stałe przeniesienie użytkownika z jednego adresu na drugi adres. Przeniesiona zostaje moc płynąca linków z pierwotnego adresu na nowy adres. Pierwotny adres w wyniku przekierowania 301 zostanie wyindeksowany z wyszukiwarki Google, a cała moc ratingowa zostanie przeniesiona na nowy adres.

Zatem 301 jest przekierowaniem permanentnym, natomiast 302 jest przekierowaniem tymczasowym.

Istnieją awaryjne sytuacje, gdzie ruch należy tymczasowo przenieść z pierwotnej domeny na nową domenę. Przekierowanie 302 nie przenosi mocy backlinków, a jedynie wskazuje robotom indeksującym nową domenę. Przekierowanie z kodem 302 można wykorzystać do utrzymania pozycji słów kluczowych pierwotnej domeny.

Czy przekierowanie 301 przenosi pełną moc na nowy adres?

Przekierowanie 301 nie przenosi całkowitej mocy na nowy adres. Zaufane źródła podają, że 301 przenosi około 90-99% link juice do przekierowanej strony. Zatem jest to praktycznie niezauważalny spadek mocy jaką przekazuje podrzędna strona do nowej strony w wyniku tego rodzaju przekierowania.

Wykonując przekierowanie 301 z jednej domeny na drugą paradoksalnie można wiele zyskać i wiele stracić pod kątem pozycjonowania stron internetowych. Praktycznie wszystko zależy od jakości linków przychodzących do pierwotnej domeny.

Tematyczne, mocne linki przychodzące do podrzędnej domeny w wyniku przekierowania 301 przekażą siłę do nowej domeny.

Linki typu spam przychodzące w znaczącej ilości do pierwotnej domeny w wyniku przekierowania 301 mogą osłabić rating nowej strony www.

Kiedy należy używać przekierowania 301 i dlaczego?

Wiesz już, co to jest przekierowanie. Pod kątem pozycjonowania stron internetowych przekierowanie 301 jest wykorzystywane w różnych sytuacjach. Zapoznaj się z poniższym spisem. Przygotowałem 6 przypadków, kiedy warto zrobić przekierowania z numerkiem 301.

Przypadek #1 – Duplikacja domen

Strona internetowa może być dostępna pod różnymi adresami URL: www i bez www. Jeżeli w wynikach wyszukiwania indeksują się dwie wersje domeny www.projektmarketing.pl i projektmarketing.pl, wówczas Google traktuje oba adresy jako strony ze zduplikowaną treścią. W efekcie powstaje negatywne zjawisko pod kątem SEO i pozycjonowania stron, ponieważ moc domen zostaje podzielona na połowę.

Domena internetowa powinna być zindeksowana w SERP pod jednym adresem URL.

Skutecznym rozwiązaniem problemu jest wykonanie przekierowania 301 z www na bez www lub odwrotnie. Który przedrostek wybierzesz – www, czy może bez www? Z punktu widzenia SEO to nie ma znaczenia. Ważne, aby moc z przekierowania 301 popłynęła pod jeden adres.

Zobacz wideo poradnik

Duplikacja treści na głównym adresie URL.

Przypadek #2 – Wdrożenie SSL i https

Google zaleca, aby każda strona internetowa została zabezpieczona przez certyfikat SSL. Etapem końcowym wdrożenia SSL jest uruchomienie strony internetowej pod szyfrowanym protokołem https.

Strona internetowa przed uruchomieniem SSL jest dostępna na protokole http, dlatego po wdrożeniu certyfikatu należy wykonać przekierowanie 301 na https.

Zobacz wideo poradnik

Jak wykonać przekierowanie 301 z http na https w systemie WordPress?

Przypadek #3 – Przeniesienie strony pod nową domenę

Zmiana nazwy firmy może być związana ze zmianą nazwy domeny internetowej. Co zrobić z pierwotną domeną, która posiadała bardzo dobrą widoczność w wyszukiwarce Google i mocne linki przychodzące?

Rozwiązaniem jest przekierowanie Moved Permanently, która przeniesie praktycznie całą moc pozycjonerską z pierwotnej domeny na nową domenę.

Specjaliści SEO poszukują kilkuletnich domen z dobrym profilem linków przychodzących, które można wykorzystać pod zaplecze pozycjonerskie lub wykonanie przekierowania 301.

Jeżeli chcesz sprzedać domenę, to napisz do mnie: pawel.duda@projektmarketing.pl.

Przypadek #4 – Zmiana silnika strony

Zmiana platformy sklepowej lub zmiana silnika strony firmowej powinna zostać przeprowadzona pod okiem doświadczonego specjalisty SEO. Należy pamiętać, że zmiana silnika strony powoduje zazwyczaj całkowitą zmianę struktury adresów URL.

Po aktywacji nowego silnika, adresy URL zmieniają swoją budowę. Wyszukiwarka Google jeszcze przez pewien okres czasu po zmianie silnika będzie indeksować pierwotne adresy. W efekcie użytkownicy wyszukiwarki odwiedzą niedziałające podstrony zawierające error 404.

Rozwiązaniem problemu jest pobranie wszystkich adresów podstron przed zmianą silnika strony do pliku excel. Po wdrożeniu nowego silnika do pierwotnych adresów należy przyporządkować nowe, odpowiadające adresy podstron i wykonać przekierowania 301. Do pobierania wszystkich adresów domeny można wykorzystać narzędzie Screaming Frog.

Zobacz wideo poradnik

Jak przygotować plik excel do przekierowania 301?

Przypadek #5 – Usuwanie podstron

Przypadek dotyczy głównie właścicieli e-commerce, którzy usuwają wyprzedane produkty w sklepach internetowych.

Zobacz wideo poradnik

Negatywne konsekwencje usuwania podstron.

Efektem usunięcia podstron jest:

  • Generowanie niedziałających stron z kodem 404.
  • Osłabienie SEO całej strony.
  • Spadki pozycji słów kluczowych rankujących na usunięty adres URL.
  • Większy współczynnik odrzuceń i brak interakcji ze stroną.
  • Zapamiętanie adresu głównego jako strony bezwartościowej.
  • Utrata linków z zewnętrznych stron www kierujących do stron z kodem 404.
  • Marnotrawienie budżetu indeksowania.

Błędy indeksowania w Google Search Console pozwalają namierzyć wszystkie niedziałające adresy z kodem 404 w celu wykonania przekierowania 301.

Zobacz wideo poradnik

Błędy indeksowania w Google Search Console – jak szybko wykryć 404?

Przypadek #6 – Literówka lub błędne podlinkowanie

Co się wydarzy, kiedy użytkownik wpisze błędny adres URL do przeglądarki lub robot sieciowy nie dokona aktualizacji linków na stronie? W przytoczonych sytuacjach powstanie error 404.

Człowiek ma prawo się pomylić… Problemem może być sytuacja, gdy ktoś podlinkuje Twoją podstronę na zewnętrznym portalu, blogu, czy forum… Gdziekolwiek… Zawsze istnieje ryzyko, że omyłkowo do linku wkradnie się literówka, efektem czego będzie niedziałająca podstrona.

Googlebot podążający za niedziałającym adresem potraktuje stronę jako 404 kę, a użytkownik w rzeczywistości odwiedzi niedziałający adres URL.

Zadaniem każdego administratora strony jest wykrycie takich linków. W tym celu można wykorzystać darmowe i płatne narzędzia SEO. Do wykrywania błędów 404 może być pomocny Google Tag Manager skonfigurowany z narzędziem Google Analytics.

Zobacz wideo poradnik

W jaki sposób namierzyć niedziałające podstrony 404 przez Google Tag Manager?

Jak sprawdzić kod i poprawność przekierowania?

Sprawdzenie poprawności przekierowania 301 zostanie omówione krok po kroku.

Warto pamiętać:

  • Przekierowanie 301 = Redirect 301.

Krok 1 – Unmaskparasites

W tym kroku należy odwiedzić darmowe narzędzie online dostępne na stronie http://www.unmaskparasites.com/security-report/.

Krok 2 – Formularz

W formularzu należy wpisać adres domeny przekierowanej i kliknąć przycisk Check.

unmask parasites

Krok 3 – Raport

Narzędzie raportuje, jaki typ przekierowania został wykonany dla sprawdzanej domeny. Poniższy przykład obrazuje przekierowanie 301 z jednej domeny na drugą, które różnią się protokołami (http i https) oraz rozszerzeniem (net.pl i pl).

Wpisanie domeny http://puntovita.net.pl do adresu w przeglądarce internetowej spowoduje przekierowanie 301 na domenę https://puntovita.pl.

redirects 301

Alternatywnym rozwiązaniem, które pozwala sprawdzić poprawność przekierowania oraz kod przekierowania jest http://web-sniffer.net/.

Jak zrobić przekierowanie 301 podstron w .htaccess?

Zobacz wideo poradnik

Redirect 301 przez plik .htaccess na serwerze FTP.

Przykładowy kod przekierowania 301 do wykorzystania w .htaccess:

Redirect 301 /stara-podstrona /nowa-podstrona

Przekierowanie 301 z jednej domeny na drugą

Kod do wklejenia w pliku .htaccess:

RewriteEngine On
RewriteCond %{HTTP_HOST} ^twojadomenastara.com.pl$ [OR]
RewriteCond %{HTTP_HOST} ^www.twojadomenastara.com.pl$
RewriteRule ^(.*)$ http://www.twojadomenanowa.pl/$1 [R=301,L]

Przekierowanie 301 z www na bez www

Kod do wklejenia w pliku .htaccess:

RewriteEngine On
RewriteCond %{HTTP_HOST} ^www.twoja-domena.pl$
RewriteRule ^(.*) http://twoja-domena.pl/$1 [R=301,L]

Przekierowanie 301 z HTTP na HTTPS

Zobacz wideo poradnik

Redirect 301 z HTTP na HTTPS przez wtyczkę WordPress lub .htaccess.

Przekierowanie 301 z domeny przechwyconej na domenę pozycjonowaną

Zobacz wideo poradnik

Jak zrobić przekierowania 301 z przechwyconej domeny na domenę pozycjonowaną?

W pierwszym kroku należy wykonać 301 z domeny przechwyconej na domenę pozycjonowaną z rekomendowanym https.

Kod do wklejenia w pliku .htaccess na serwerze

RewriteEngine On
RewriteCond %{HTTP_HOST} ^domenaprzechwycona.pl$ [OR]
RewriteCond %{HTTP_HOST} ^www.domenaprzechwycona.pl$
RewriteRule ^(.*)$ https://domenapozycjonowana.pl/$1 [R=301,L]

W kolejnym kroku należy wykonać przekierowania 301 podstron z domeny przechwyconej na odpowiadające podstrony domeny pozycjonowanej.

Kod do wklejenia w pliku .htaccess na serwerze

Redirect 301 /stara-podstrona/ https://domenapozycjonowana.pl/nowa-podstrona/

Powyższy kod można wykorzystać do przekierowania starej domeny na nową domenę internetową.

Mam też do Ciebie ogromną prośbę. Jeżeli uznasz, że poradnik o przekierowaniach 301 okazał się wartościowy i pomocny, to udostępnij go swoim znajomym lub podlinkuj. Gdziekolwiek… Niech inni ludzie też na tym skorzystają.

Przekierowanie 301 – jak zachować moc SEO i skuteczniej pozycjonować stronę?
5 (100%) 4 votes

duplikacja treści

Unikalne artykuły o MARKETINGU I SEO Prosto na Twój najlepszy adres e-mail.

1 komentarz - Przekierowanie 301 – jak zachować moc SEO i skuteczniej pozycjonować stronę?

  1. elektryk napisał(a):

    Witam, a co z przekierowaniem IP na www.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *