Google Tag Manager – Poradnik
Sprawność to bardzo ważna cecha nowoczesnego marketingu internetowego. Przygotowanie i wdrożenie strategii marketingowej może się mocno wydłużać w czasie. Procesy instalacji kodów śledzenia konwersji, tagów remarketingowych i innych kodów śledzących mogą również okazać się czasochłonne. Wdrożenie na stronę wszelkich kodów niezbędnych do uruchomienia kampanii dotychczas musiało się odbywać za pośrednictwem webmastera lub programisty. I tutaj pojawia się problem tzw. wąskiego gardła. Wystarczy, że webmaster poszedł na urlop i cała kampania marketingowa musiała poczekać kilka, kilkanaście dni. Do tego dochodzą nieprzewidziane sytuacje losowe webmastera i długo wyczekiwana kampania musiała poczekać na powrót specjalisty, który wdrożyłby niezbędne kody marketingowe na stronę. Rozwiązaniem problemu stał się Google Tag Manager, którego obsługa jest prosta oraz intuicyjna. Z poziomu Managera Tagów Google można samodzielnie uruchomić inne narzędzia marketingowe oraz wszelkie kody niezbędne do aktywacji kampanii. Jeżeli chcesz zaoszczędzić czas oraz sprawnie przeprowadzić kampanie marketingowe z wykluczeniem działu IT, to zapraszam do lektury i obejrzenia tutoriali.
Definiując, czym jest Google Tag Manager?
Google Tag Manager (GTM) – to symbol nowoczesnego marketingu internetowego. Manager Tagów Google jest narzędziem, które umożliwia prostą instalację innych narzędzi marketingowych, kodów śledzenia i niezbędnych skryptów na stronie. Wykorzystując potencjał GTM można znacząco przyspieszyć uruchomienie kampanii marketingowych, czy wyeliminować usługi z działu IT.
Dlaczego warto uruchomić Google Tag Manager na stronie?
Istnieją przynajmniej trzy najważniejsze powody.
Powód 1 – Szybkość ładowania strony.
Rozbudowane serwisy mają zainstalowanych kilkadziesiąt różnych tagów i skryptów na stronie, które znacząco spowalniają szybkość ładowania strony. Instalacja Managera Tagów Google wymaga instalacji dwóch krótkich kodów, które pozwalają załadować skrypty, tagi i narzędzia marketingowe z poziomu GTM. Zastosowanie takiej praktyki pozwala znacząco przyspieszyć szybkość ładowania strony, która bezpośrednio wpływa na konwersje. Warto podkreślić, że jednym z czynników wpływających na pozycjonowanie stron jest właśnie szybkość ładowania strony. Jeżeli chcesz zwiększyć widoczność swojej strony i zwiększyć konwersje w serwisie, to koniecznie zainstaluj Google Tag Manager.
Powód 2 – Łatwość zarządzania tagami.
Mnogość tagów może doprowadzić do chaosu w kodzie strony. Istnieje wiele stron internetowych, które niepotrzebnie ładują działające i niedziałające kody w serwisie. Im większy chaos w serwisie, tym większa ilość zbędnego kodu na stronie. Uruchomienie GTM pozwala w prosty sposób zarządzać tagami z poziomu jednego narzędzia.
Powód 3 – Optymalizacja czasu i oszczędność pieniędzy.
Wdrożenie tagu na stronę dotychczas wiązał się z dodatkowymi kosztami na dział IT. Nauka obsługi Google Tag Managera pozwala oszczędzać czas i pieniądze. Narzędzie posiada wbudowaną funkcjonalność debugowania, która umożliwia przeprowadzenie testów poprawności wdrożenia tagów na stronę.
Zakładanie Managera Tagów Google i tworzenie kontenera
W pierwszej kolejności załóż darmowe konto na Gmail. Następnie wejdź na stronę http://www.google.pl/intl/pl/tagmanager/, gdzie bezpłatnie możesz zainstalować GTM na stronie internetowej. Proces instalacji narzędzia jest prosty. Wymaga umieszczenia dwóch kodów w sekcji head i sekcji body. Jeżeli posiadasz stronę zainstalowaną w systemie WordPress, to sekcje head i body zlokalizujesz w pliku header.php.
Zobacz wideo poradnik
Jak krok po kroku zainstalować Google Tag Manager na WordPress?
Pomocna wtyczka do przeglądarki – Tag Assistant
Tag Assistant to darmowe rozszerzenie dla przeglądarki Google Chrome. Plugin jest pomocny, aby sprawdzić poprawność instalacji narzędzi Google oraz tagów i kodów śledzących.
Zobacz wideo poradnik
Instalacja Tag Assistant.
Instalacja Google Analytics przez GTM i tworzenie tagów
Instalacja Google Analytics z poziomu GTM pozwala zoptymalizować kod oraz zwiększyć szybkość ładowania strony internetowej.
Zobacz wideo poradnik
Jak krok po kroku zainstalować Google Analytics przez GTM?
Downloads .PDF – śledzenie zdarzeń w Google Analytics przez GTM
Zobacz wideo poradnik
Jak krok po kroku śledzić zdarzenia pobrań .pdf w Google Analytics przez Google Tag Manager?
Śledzenie odsłon strony .PDF w Google Analytics przez GTM
Zobacz poradnik
Przewodnik po śledzeniu odsłon strony z rozszerzeniem .pdf w Google Analytics przez Google Tag Manager.
Wykrywanie błędów 404 przez Google Analytics i Google Tag Manager?
Istnieje sprytny sposób, aby namierzyć niedziałające linki na stronie i zewnętrzne odnośniki 404.
Zobacz wideo poradnik
Jak śledzić zdarzenia stron z kodem błędu 404?
Śledzenie kliknięć w linki wychodzące GA i GTM
Zdarzenia dostępne z poziomu narzędzia Google Analytics pozwalają monitorować kliknięcia wszystkich linków wychodzących z domeny internetowej. Wystarczy konfiguracja jednej reguły oraz jednego tagu w GTM, aby zautomatyzować proces śledzenia linków wychodzących w GA.
Zobacz wideo poradnik
Jak śledzić linki wychodzące?
Mam też do Ciebie ogromną prośbę. Jeżeli uznasz, że przewodnik po Google Tag Manager okazał się wartościowy i pomocny, to udostępnij go swoim znajomym lub podlinkuj. Gdziekolwiek… Niech inni ludzie też na tym skorzystają.
Dzień dobry
Szukam przez całą niedzielę instrukcji w jaki sposób mierzyć wejścia na stronę z newslettera, w którym rozsyłam link otagowany np.:
http://mojastrona.pl/?utm_source=mail&utm_medium=newsletter
GA śledzi wejścia na stronę organic, search lub direct, podaje strony z jakich weszli użytkownicy, ale jak zliczyć ilość wejść i szczegółowe dane geograficzne/demograficzne z tego konkretnie linka?
Jakby się dało to dałbym Ci kilka razy po 5 gwiazdek! Super poradniki. Fajnie jakbyś zrobił kolejne części. Interesuje mnie np. jak śledzić kliknięcia w linki ze strony głównej i jak śledzić ile% strony głównej użytkownik przejrzał. Byłoby super jakbyś zrobił taki poradnik. Pozdrawiam! 😉