
Przyjazne linki SEO i optymalizacja adresów URL od A do Z
Profesjonalna i rzetelna optymalizacja strony umożliwia skuteczne pozycjonowanie. Jednym z elementów checklisty optymalizacyjnej jest sprawdzenie, czy podstrony serwisu zostały uruchomione pod przyjaznymi adresami URL dla ludzi oraz robotów sieciowych. Z mojego doświadczenia i współpracy z klientami wynika, że nadal istnieje wiele stron internetowych, których struktura zawiera nieprzyjazne linki. Artykuł dedykuję dla właścicieli stron, początkujących webmasterów i programistów, aby w trakcie tworzenia nowych serwisów pamiętali o uruchomieniu przyjaznych linków. Algorytm wyszukiwarki Google dynamicznie się zmienia, dlatego adresy URL rozpatruję zupełnie inaczej, znacznie szerzej niż dotychczas.
Spis treści
- Co to jest przyjazny link w kontekście SEO?
- Jak optymalizować URLe i tworzyć przyjazne linki? Krok po kroku
- Uruchomienie protokołu https
- Nazwa domeny z frazą kluczową
- Przyjazne linki podstron
- #4 powody, które przekonają Cię do przyjaznych adresów URL
- Powód #1 – Pozytywne oddziaływanie na SEO i pozycjonowanie stron
- Powód #2 – Wyższy CTR i lepsza klikalność strony
- Powód #3 – Dobry UX, czyli przyjaźń użytkownika ze stroną
- Powód #4 – Prawdopodobieństwo pozyskania linka
- Podsumowanie
Zobacz wideo poradnik
Przewodnik po optymalizacji adresów URL.
Co to jest przyjazny link w kontekście SEO?
Przyjazny link w kontekście optymalizacji stron – to prosty, unikalny i czytelny adres URL, który jest niezmienny i zrozumiały dla użytkowników oraz robotów indeksujących. Adres linku zawiera słowa kluczowe, które nawiązują do zawartości, czy rodzaju danej podstrony.
Dotychczas w kontekście przyjaznych linków badało się zawartość adresu po nazwie domeny:
- http://twojadomena.pl/damskie/buty-adidas – przyjazny link
- http://twojadomena.pl/?p=123 – nieprzyjazny link
Jak optymalizować URLe i tworzyć przyjazne linki? Krok po kroku
Zmiany uruchomione w algorytmie wyszukiwarki Google i rosnące znacznie protokołu https sprawiły, że dzisiaj na Friendly URLs patrzę pod zupełnie innym kątem. Proces optymalizacji URLi postanowiłem opisać w 3 krokach.
Uruchomienie protokołu https
Bezpieczeństwo stron jest dla Google priorytetem, dlatego wdrożenie certyfikatu SSL jest obowiązkiem każdego właściciela strony. Poprawne wdrożenie SSL jest dodatkowym czynnikiem rankingowym i sygnałem w algorytmie wyszukiwania, co potwierdza Google.
Zobacz wideo poradnik
Certyfikat SSL od A do Z.
Więcej o SSL pisałem na blogu.
Zatem przyjazny link pod kątem pozycjonowania według mojej opinii należy rozpatrywać już z poziomu protokołu na jakim została uruchomiona strona internetowa.
Początek adresu w przeglądarce powinien zawierać zieloną kłódkę i rozpoczynać się od:
- https://
Nazwa domeny z frazą kluczową
Nazwa domeny z rozszerzeniem jest zawarta we wszystkich adresach URL serwisu. Nazwa domeny internetowej powinna nawiązywać do tematyki strony i być prosta do zapamiętania przez odwiedzających stronę. Dobrze, jeżeli adres domeny będzie zawierał słowo kluczowe, co pozwoli w pewnym sensie zawłaszczyć tą frazę i skuteczniej pozycjonować w wynikach wyszukiwania Google.
Nazwą główną może być:
- Nazwa firmy – dobrze, jeżeli nazwa firmy zawiera słowo kluczowe, np.: ProjektMarketing.pl
- Fraza kluczowa – bardzo dobre rozwiązanie z punktu widzenia SEO i pozycjonowania stron, np.: SklepZoologiczny.pl.
- Fraza kluczowa z cyframi – idealne rozwiązanie, gdy brakuje wolnych nazw domen, np.: Meble24.pl.
Patrząc pod kątem użyteczności strony przez polskich użytkowników Internetu najpopularniejszym rozszerzeniem jest .PL, dlatego w przypadku większości stron doskonale sprawdzi się wybór tej końcówki.
Zobacz wideo poradnik
Nazewnictwo domeny pod kątem SEO.
Zobacz rozszerzenie tematyki domen internetowych i najtańszych rejestratorów.
W przypadku naszej agencji nazwa domeny jest jednocześnie nazwą firmy ze słowem kluczowym.
Zatem adres URL w kroku drugim wygląda następująco:
- https://projektmarketing.pl
Przyjazne linki podstron
Kolejnym etapem tworzenia przyjaznych linków jest zaplanowanie wyglądu adresów URL dla podstron serwisu. W przypadku najpopularniejszego CMS na świecie pod tytułem WordPress aktywacja przyjaznych linków odbywa się błyskawicznie.
Zobacz wideo poradnik
Jak uruchomić przyjazne adresy URL na WordPress?
Najpopularniejsze systemy zarządzania treścią w sposób automatyczny tworzą przyjazne linki na podstawie zdefiniowanych nagłówków artykułów.
Zatem linki zrozumiałe dla ludzi i robotów indeksujących wyglądają następująco:
- https://projektmarketing.pl/o-agencji/
- https://projektmarketing.pl/blog/
- https://projektmarketing.pl/kontakt/
- https://projektmarketing.pl/oferta/
- https://projektmarketing.pl/marketing-internetowy/
Zobacz wideo poradnik
Jak w WordPress tworzyć Friendly URLs dla menu rozwijanego z funkcją rodzica i atrybutem title?
Przyjazne adresy z wykorzystaniem funkcji rodzica wyglądają następująco:
- https://projektmarketing.pl/oferta/pozycjonowanie-stron-www/
- https://projektmarketing.pl/oferta/optymalizacja-stron/
- https://projektmarketing.pl/oferta/audyty-seo/
- https://projektmarketing.pl/oferta/raporty/
- https://projektmarketing.pl/oferta/copywriting/
#4 powody, które przekonają Cię do przyjaznych adresów URL
Wiesz już, na czym polegają przyjazne linki SEO, ale nie jesteś przekonany do konieczności wdrożenia zrozumiałych adresów URL dla ludzi i robota indeksującego? Zapoznaj się z poniższą listą. Zaprezentowałem 4 najważniejsze powody, dla których warto uruchomić przyjazne odnośniki.
Powód #1 – Pozytywne oddziaływanie na SEO i pozycjonowanie stron
Wyszukiwarki rozumieją zawartość adresów URL. Umieszczenie słowa kluczowego w adresie, które logicznie nawiązuje do zawartości podstrony może zwiększyć widoczność frazy w wyszukiwarce Google i umocnić długi ogon rozwinięty w treści artykułu. Pamiętaj jednak, że przyjazne adresy warto wdrożyć na swojej stronie. Nie sprawią one jednak, że Twoja strona nagle zdobędzie pierwsze miejsca w Google. Istnieje duża szansa, że serwis po uruchomieniu zrozumiałych linków może zwiększyć widoczność, uzyskać lepsze pozycje słów kluczowych i zdobyć konwertujący ruch.
Powód #2 – Wyższy CTR i lepsza klikalność strony
Adres URL dopasowany do najważniejszej frazy kluczowej może zwiększyć CTR (klikalność) snippetu w wyszukiwarce Google.
Większa klikalność strony z poziomu wyników wyszukiwania, to większa ilość odwiedzin serwisu przez potencjalnych klientów. Zatem wzrasta prawdopodobieństwo konwersji. Wyższy CTR wspomaga pozycjonowanie stron.
Powód #3 – Dobry UX, czyli przyjaźń użytkownika ze stroną
Logiczna struktura przyjaznych adresów URL pozwala ludziom odnaleźć interesujące informacje oraz poznać budowę strony www.
Jakiego wyboru dokona użytkownik i gdzie prawdopodobnie dokona interakcji ze stroną?
- https://projektmarketing.pl/?p=123
- https://projektmarketing.pl/strona45.htm
- https://projektmarketing.pl/ofertapozycjonowaniestronwww.html
- https://projektmarketing.pl/oferta-pozycjonowanie-stron-www.html
- https://projektmarketing.pl/oferta/pozycjonowanie-stron-www
Większość użytkowników wybierze ostatni adres URL.
Krótkie adresy są o wiele atrakcyjniejsze dla użytkowników. Proste i przyjazne adresy łatwo zapamiętać. Po ponownym wejściu na stronę można szybko zlokalizować taki adres w strukturze strony. Należy mieć na uwadze, że algorytm Google wykorzystuje sztuczną inteligencję. Z pewnością Google uczy się zachowań użytkowników na stronie, dlatego dobra struktura z przyjaznymi linkami pomoże uzyskać wzrost widoczności strony w SERP.
Powód #4 – Prawdopodobieństwo pozyskania linka
Strony, które zawierają zrozumiałe adresy URL są chętniej publikowane przez ludzi na stronach zewnętrznych. Mocne linki są nadal istotne w pozycjonowaniu stron. Ponadto odnośniki umieszczone na stronach zewnętrznych, forach, czy blogach to kolejne źródło ruchu typu Refferal.
Najważniejsze zasady tworzenia i optymalizacji URLi:
- Pamiętaj, że domena internetowa powinna być zindeksowana w Google pod jednym adresem URL.
- Twórz proste i krótkie linki, bo tak zaleca Google.
- Buduj zrozumiałe linki dla ludzi i robotów indeksujących.
- Wykorzystuj słowa kluczowe, np: https://twoja-domena.pl/jak-szybko-schudnac.
- Jeżeli jest możliwość zrezygnuj z rozszerzeń plików .htm, .html, .php i innych.
- Używaj małych liter, unikaj wielkich liter.
- Każde słowo rozdzielaj myślnikiem w URLach (unikaj podkreślników).
- Dla typowo polskich znaków: ą, ć, ę, ł, ń, ó, ś, ź, ż stosuj odpowiednio: a, c, e, l, n, o, s, z, z.
- Wyeliminuj spacje oraz inne znaki specjalne.
- Do linków dodawaj atrybuty title z najważniejszym słowem kluczowym.
- Zbuduj mapę witryny i mapę grafik z uwzględnieniem URLi dla urządzeń mobilnych.
- Wgraj mapę witryny do głównego katalogu strony. Link mapy dodaj do narzędzia Google Search Console i robots.txt.
- Używaj kanonicznych adresów URL, aby uniknąć kar od Google za duplikację treści.
- Po zmianie lub usunięciu adresu URL pamiętaj o wykonaniu przekierowania 301.
Podsumowanie
W polskim Internecie istnieje wiele stron internetowych, które zostały uruchomione na dedykowanych rozwiązaniach, czy autorskich CMS.
W efekcie mogą pojawiać się różne problemy:
- Tworzenie nieprzyjaznych adresów podstron.
- Generowanie nieprzyjaznych adresów dla grafik.
- Modyfikacja adresów URL przy modyfikacji nagłówka artykułu, co może generować błędy 404.
Czasami jedynym słusznym rozwiązaniem jest kontakt z właścicielami CMS i prośba o naprawienie błędów. Jednak to rozwiązanie wiąże się z dodatkowymi kosztami. Można także spróbować samodzielnie stworzyć przyjazne adresy, ale wymaga to wiedzy z PHP, baz danych, czy zarządzania serwerem strony.
Warto pamiętać, że zmiany zindeksowanych adresów skutkują generowaniem stron z kodem błędu 404 i zniknięciem stron z SERP. Ponadto wyszukiwarki potrzebują kilka, kilkanaście dni, aby od nowa zindeksować nowe linki i usunąć stare. Jeżeli zachodzi konieczność modyfikowania istniejących adresów należy pamiętać o wykonaniu przekierowania 301 ze strony niedziałającej na stronę działającą z przyjaznym adresem, co wyeliminuje wspomniane problemy.
Mam też do Ciebie ogromną prośbę. Jeżeli uznasz, że poradnik o przyjaznych adresach URL okazał się wartościowy i pomocny, to udostępnij go swoim znajomym lub podlinkuj. Gdziekolwiek… Niech inni ludzie też na tym skorzystają.

Cześć, mam pytanie nt linków do sklepu internetowego.
W Twoim przykładzie punktmeblowy.pl używasz w adresach url słów:
– ‚kategoria’ dla kategorii –> https://punktmeblowy.pl/kategoria-produktu/meble-warsztatowe/
– ‚produkt’ dla produktu –> https://punktmeblowy.pl/produkt/trzymodulowy-stol-warsztatowy-raconstruction-z-metalowa-szafka-i-polka-dolna/
Dlaczego używasz tych dodatkowych słów? Nie są to słowa kluczowe a wydłużają url. W teorii im bliżej słowo kluczowe początku adresu tym lepiej dla seo.
Czy url dla produktu nie powinien zawierać w url również słowa kluczowego dla kategorii awięc wyglądać tak: https://punktmeblowy.pl/stoly-warsztatowe/trzymodulowy-stol-warsztatowy-raconstruction-z-metalowa-szafka-i-polka-dolna/
Pozdrawiam,
Cześć Tomek,
Zamiast /kategoria-produktu/ można dać /k/.
Zamiast /produkt/ można dać /p/.
Osobiście preferuję oznaczenie produktu literką /p/ lub /produkt/ kosztem kategorii.
Na nie wszystko mamy wpływ, bo często już oprogramowanie sklepu definiuje konstrukcje URLi.
Ważne w tym wszystkim jest to, aby adres zawierał frazy kluczowe.
Istotne, aby adres URL nie zawierał niezrozumiałych znaków.
Hej. Mam sklep na autorskim silniku skassa. Mam możliwość wyboru głównej kategorii w edycji produktu. Główna kategoria oznacza że bedzie się zawierała w adresie url +wszystkie matki tej kategorii. Np http://www.e-marketbudowlany.pl/mala-architektura-miejska/kosze-na-smieci/kosz-na-smieci-zewnetrzny-miejski-ryga_p_690.html
Mogę wybrać główną kategorię „mała architektura miejska” i wtedy adres będzie krótszy o wszystkie podkategorie. W tym przypadku nie będzie wyświetlać kategorii’ ” kosze na śmieci.
Problem się pojawia jak kategoria ma sporo podkategorii i czasem może być bardzo długi adres. Można oczywiście wybrać żeby kat główną była najwyższa kategoria, ale jak to się ma przykładowo do jakiegoś produktu. Np stronaglowna.pl/budowa-i-remont/wiertło
Jak już musi być jakaś kategoria w adresie to chyba lepiej żeby była najmłodsza wtedy więcej powie robotom np stronaglowna.pl/wiertla-sds/wiertlo
Ale tak nie mogę zrobić, bo jak pisałem wyżej jak wybiorę małą kategorię to wyświetla wszystkie jej matki w url. Presta ma dobrze. Zawsze jest stronaglowna.pl/wiertlo
Jak radzicie ustawiać?
Witam,
Jeżeli jest taka możliwość warto uprościć adres URL do 6-10 słów long-tail rozdzielonych myślnikami będących nazwą tej kategorii. Skrócone adresy są bardzo dobre.
Dzień dobry.
Chciałbym się dokładniej dopytać czy nie robię błędu tworząc takie url.
domena.pl/sznurek-do-makramy-bobbiny-3mm-pleciony-bezowy
domena.pl/sznurek-do-makramy-bobbiny-3mm-pleciony-bialy
Są to już linki po kliknięciu w wybrany produkt.
Czy takie linki będą dobre do wszystkich produktów? Chodzi o to że fraza „sznurek-do-makramy-bobbiny” będzie we wszystkich linkach, a zmienia się „3mm-pleciony-bezowy”. Nie jest to katalogowanie produktów bo strona posiada oczywiście rozbudowany filtr kategorii, które użytkownik może sobie przeglądać.