2017-07-18 Pozycjonowanie 5 Opinie
przyjazne adresy url

Przyjazne linki SEO i optymalizacja adresów URL od A do Z

Profesjonalna i rzetelna optymalizacja strony umożliwia skuteczne pozycjonowanie. Jednym z elementów checklisty optymalizacyjnej jest sprawdzenie, czy podstrony serwisu zostały uruchomione pod przyjaznymi adresami URL dla ludzi oraz robotów sieciowych. Z mojego doświadczenia i współpracy z klientami wynika, że nadal istnieje wiele stron internetowych, których struktura zawiera nieprzyjazne linki. Artykuł dedykuję dla właścicieli stron, początkujących webmasterów i programistów, aby w trakcie tworzenia nowych serwisów pamiętali o uruchomieniu przyjaznych linków. Algorytm wyszukiwarki Google dynamicznie się zmienia, dlatego adresy URL rozpatruję zupełnie inaczej, znacznie szerzej niż dotychczas.

Zobacz wideo poradnik

Przewodnik po optymalizacji adresów URL.

Co to jest przyjazny link w kontekście SEO?

Przyjazny link w kontekście optymalizacji stron – to prosty, unikalny i czytelny adres URL, który jest niezmienny i zrozumiały dla użytkowników oraz robotów indeksujących. Adres linku zawiera słowa kluczowe, które nawiązują do zawartości, czy rodzaju danej podstrony.

Dotychczas w kontekście przyjaznych linków badało się zawartość adresu po nazwie domeny:

  • http://twojadomena.pl/damskie/buty-adidas – przyjazny link
  • http://twojadomena.pl/?p=123 – nieprzyjazny link

Jak optymalizować URLe i tworzyć przyjazne linki? Krok po kroku

Zmiany uruchomione w algorytmie wyszukiwarki Google i rosnące znacznie protokołu https sprawiły, że dzisiaj na Friendly URLs patrzę pod zupełnie innym kątem. Proces optymalizacji URLi postanowiłem opisać w 3 krokach.

Uruchomienie protokołu https

Bezpieczeństwo stron jest dla Google priorytetem, dlatego wdrożenie certyfikatu SSL jest obowiązkiem każdego właściciela strony. Poprawne wdrożenie SSL jest dodatkowym czynnikiem rankingowym i sygnałem w algorytmie wyszukiwania, co potwierdza Google.

Zobacz wideo poradnik

Certyfikat SSL od A do Z.


Więcej o SSL pisałem na blogu.

Zatem przyjazny link pod kątem pozycjonowania według mojej opinii należy rozpatrywać już z poziomu protokołu na jakim została uruchomiona strona internetowa.

Początek adresu w przeglądarce powinien zawierać zieloną kłódkę i rozpoczynać się od:

  • https://

Nazwa domeny z frazą kluczową

Nazwa domeny z rozszerzeniem jest zawarta we wszystkich adresach URL serwisu. Nazwa domeny internetowej powinna nawiązywać do tematyki strony i być prosta do zapamiętania przez odwiedzających stronę. Dobrze, jeżeli adres domeny będzie zawierał słowo kluczowe, co pozwoli w pewnym sensie zawłaszczyć tą frazę i skuteczniej pozycjonować w wynikach wyszukiwania Google.

Nazwą główną może być:

  • Nazwa firmy – dobrze, jeżeli nazwa firmy zawiera słowo kluczowe, np.: ProjektMarketing.pl
  • Fraza kluczowa – bardzo dobre rozwiązanie z punktu widzenia SEO i pozycjonowania stron, np.: SklepZoologiczny.pl.
  • Fraza kluczowa z cyframi – idealne rozwiązanie, gdy brakuje wolnych nazw domen, np.: Meble24.pl.

Patrząc pod kątem użyteczności strony przez polskich użytkowników Internetu najpopularniejszym rozszerzeniem jest .PL, dlatego w przypadku większości stron doskonale sprawdzi się wybór tej końcówki.

Zobacz wideo poradnik

Nazewnictwo domeny pod kątem SEO.

Zobacz rozszerzenie tematyki domen internetowych i najtańszych rejestratorów.

W przypadku naszej agencji nazwa domeny jest jednocześnie nazwą firmy ze słowem kluczowym.

Zatem adres URL w kroku drugim wygląda następująco:

  • https://projektmarketing.pl

Przyjazne linki podstron

Kolejnym etapem tworzenia przyjaznych linków jest zaplanowanie wyglądu adresów URL dla podstron serwisu. W przypadku najpopularniejszego CMS na świecie pod tytułem WordPress aktywacja przyjaznych linków odbywa się błyskawicznie.

Zobacz wideo poradnik

Jak uruchomić przyjazne adresy URL na WordPress?

Najpopularniejsze systemy zarządzania treścią w sposób automatyczny tworzą przyjazne linki na podstawie zdefiniowanych nagłówków artykułów.

Zatem linki zrozumiałe dla ludzi i robotów indeksujących wyglądają następująco:

  • https://projektmarketing.pl/o-agencji/
  • https://projektmarketing.pl/blog/
  • https://projektmarketing.pl/kontakt/
  • https://projektmarketing.pl/oferta/
  • https://projektmarketing.pl/marketing-internetowy/

Zobacz wideo poradnik

Jak w WordPress tworzyć Friendly URLs dla menu rozwijanego z funkcją rodzica i atrybutem title?

Przyjazne adresy z wykorzystaniem funkcji rodzica wyglądają następująco:

  • https://projektmarketing.pl/oferta/pozycjonowanie-stron-www/
  • https://projektmarketing.pl/oferta/optymalizacja-stron/
  • https://projektmarketing.pl/oferta/audyty-seo/
  • https://projektmarketing.pl/oferta/raporty/
  • https://projektmarketing.pl/oferta/copywriting/

#4 powody, które przekonają Cię do przyjaznych adresów URL

Wiesz już, na czym polegają przyjazne linki SEO, ale nie jesteś przekonany do konieczności wdrożenia zrozumiałych adresów URL dla ludzi i robota indeksującego? Zapoznaj się z poniższą listą. Zaprezentowałem 4 najważniejsze powody, dla których warto uruchomić przyjazne odnośniki.

Powód #1 – Pozytywne oddziaływanie na SEO i pozycjonowanie stron

Wyszukiwarki rozumieją zawartość adresów URL. Umieszczenie słowa kluczowego w adresie, które logicznie nawiązuje do zawartości podstrony może zwiększyć widoczność frazy w wyszukiwarce Google i umocnić długi ogon rozwinięty w treści artykułu. Pamiętaj jednak, że przyjazne adresy warto wdrożyć na swojej stronie. Nie sprawią one jednak, że Twoja strona nagle zdobędzie pierwsze miejsca w Google. Istnieje duża szansa, że serwis po uruchomieniu zrozumiałych linków może zwiększyć widoczność, uzyskać lepsze pozycje słów kluczowych i zdobyć konwertujący ruch.

Powód #2 – Wyższy CTR i lepsza klikalność strony

Adres URL dopasowany do najważniejszej frazy kluczowej może zwiększyć CTR (klikalność) snippetu w wyszukiwarce Google.

lepszy ctr w snippecie

Większa klikalność strony z poziomu wyników wyszukiwania, to większa ilość odwiedzin serwisu przez potencjalnych klientów. Zatem wzrasta prawdopodobieństwo konwersji. Wyższy CTR wspomaga pozycjonowanie stron.

Powód #3 – Dobry UX, czyli przyjaźń użytkownika ze stroną

Logiczna struktura przyjaznych adresów URL pozwala ludziom odnaleźć interesujące informacje oraz poznać budowę strony www.

Jakiego wyboru dokona użytkownik i gdzie prawdopodobnie dokona interakcji ze stroną?

  • https://projektmarketing.pl/?p=123
  • https://projektmarketing.pl/strona45.htm
  • https://projektmarketing.pl/ofertapozycjonowaniestronwww.html
  • https://projektmarketing.pl/oferta-pozycjonowanie-stron-www.html
  • https://projektmarketing.pl/oferta/pozycjonowanie-stron-www

Większość użytkowników wybierze ostatni adres URL.

Krótkie adresy są o wiele atrakcyjniejsze dla użytkowników. Proste i przyjazne adresy łatwo zapamiętać. Po ponownym wejściu na stronę można szybko zlokalizować taki adres w strukturze strony. Należy mieć na uwadze, że algorytm Google wykorzystuje sztuczną inteligencję. Z pewnością Google uczy się zachowań użytkowników na stronie, dlatego dobra struktura z przyjaznymi linkami pomoże uzyskać wzrost widoczności strony w SERP.

Powód #4 – Prawdopodobieństwo pozyskania linka

Strony, które zawierają zrozumiałe adresy URL są chętniej publikowane przez ludzi na stronach zewnętrznych. Mocne linki są nadal istotne w pozycjonowaniu stron. Ponadto odnośniki umieszczone na stronach zewnętrznych, forach, czy blogach to kolejne źródło ruchu typu Refferal.

strony odsyłające

Najważniejsze zasady tworzenia i optymalizacji URLi:

  • Pamiętaj, że domena internetowa powinna być zindeksowana w Google pod jednym adresem URL.
  • Twórz proste i krótkie linki, bo tak zaleca Google.
  • Buduj zrozumiałe linki dla ludzi i robotów indeksujących.
  • Wykorzystuj słowa kluczowe, np: https://twoja-domena.pl/jak-szybko-schudnac.
  • Jeżeli jest możliwość zrezygnuj z rozszerzeń plików .htm, .html, .php i innych.
  • Używaj małych liter, unikaj wielkich liter.
  • Każde słowo rozdzielaj myślnikiem w URLach (unikaj podkreślników).
  • Dla typowo polskich znaków: ą, ć, ę, ł, ń, ó, ś, ź, ż stosuj odpowiednio: a, c, e, l, n, o, s, z, z.
  • Wyeliminuj spacje oraz inne znaki specjalne.
  • Do linków dodawaj atrybuty title z najważniejszym słowem kluczowym.
  • Zbuduj mapę witryny i mapę grafik z uwzględnieniem URLi dla urządzeń mobilnych.
  • Wgraj mapę witryny do głównego katalogu strony. Link mapy dodaj do narzędzia Google Search Console i robots.txt.
  • Używaj kanonicznych adresów URL, aby uniknąć kar od Google za duplikację treści.
  • Po zmianie lub usunięciu adresu URL pamiętaj o wykonaniu przekierowania 301.

Podsumowanie

W polskim Internecie istnieje wiele stron internetowych, które zostały uruchomione na dedykowanych rozwiązaniach, czy autorskich CMS.

W efekcie mogą pojawiać się różne problemy:

  • Tworzenie nieprzyjaznych adresów podstron.
  • Generowanie nieprzyjaznych adresów dla grafik.
  • Modyfikacja adresów URL przy modyfikacji nagłówka artykułu, co może generować błędy 404.

Czasami jedynym słusznym rozwiązaniem jest kontakt z właścicielami CMS i prośba o naprawienie błędów. Jednak to rozwiązanie wiąże się z dodatkowymi kosztami. Można także spróbować samodzielnie stworzyć przyjazne adresy, ale wymaga to wiedzy z PHP, baz danych, czy zarządzania serwerem strony.

Warto pamiętać, że zmiany zindeksowanych adresów skutkują generowaniem stron z kodem błędu 404 i zniknięciem stron z SERP. Ponadto wyszukiwarki potrzebują kilka, kilkanaście dni, aby od nowa zindeksować nowe linki i usunąć stare. Jeżeli zachodzi konieczność modyfikowania istniejących adresów należy pamiętać o wykonaniu przekierowania 301 ze strony niedziałającej na stronę działającą z przyjaznym adresem, co wyeliminuje wspomniane problemy.

Mam też do Ciebie ogromną prośbę. Jeżeli uznasz, że poradnik o przyjaznych adresach URL okazał się wartościowy i pomocny, to udostępnij go swoim znajomym lub podlinkuj. Gdziekolwiek… Niech inni ludzie też na tym skorzystają.

duplikacja treści

Unikalne artykuły o MARKETINGU I SEO Prosto na Twój najlepszy adres e-mail.

Projekt Marketing potrzebuje danych zawartych w tym formularzu w celu dodania Cię do listy mailingowej.

5 komentarze - Przyjazne linki SEO i optymalizacja adresów URL od A do Z

  1. Tomek pisze:

    Cześć, mam pytanie nt linków do sklepu internetowego.

    W Twoim przykładzie punktmeblowy.pl używasz w adresach url słów:
    – ‚kategoria’ dla kategorii –> https://punktmeblowy.pl/kategoria-produktu/meble-warsztatowe/
    – ‚produkt’ dla produktu –> https://punktmeblowy.pl/produkt/trzymodulowy-stol-warsztatowy-raconstruction-z-metalowa-szafka-i-polka-dolna/

    Dlaczego używasz tych dodatkowych słów? Nie są to słowa kluczowe a wydłużają url. W teorii im bliżej słowo kluczowe początku adresu tym lepiej dla seo.

    Czy url dla produktu nie powinien zawierać w url również słowa kluczowego dla kategorii awięc wyglądać tak: https://punktmeblowy.pl/stoly-warsztatowe/trzymodulowy-stol-warsztatowy-raconstruction-z-metalowa-szafka-i-polka-dolna/

    Pozdrawiam,

    1. Paweł Duda pisze:

      Cześć Tomek,

      Zamiast /kategoria-produktu/ można dać /k/.
      Zamiast /produkt/ można dać /p/.

      Osobiście preferuję oznaczenie produktu literką /p/ lub /produkt/ kosztem kategorii.

      Na nie wszystko mamy wpływ, bo często już oprogramowanie sklepu definiuje konstrukcje URLi.

      Ważne w tym wszystkim jest to, aby adres zawierał frazy kluczowe.

      Istotne, aby adres URL nie zawierał niezrozumiałych znaków.

  2. Krzysztof pisze:

    Hej. Mam sklep na autorskim silniku skassa. Mam możliwość wyboru głównej kategorii w edycji produktu. Główna kategoria oznacza że bedzie się zawierała w adresie url +wszystkie matki tej kategorii. Np http://www.e-marketbudowlany.pl/mala-architektura-miejska/kosze-na-smieci/kosz-na-smieci-zewnetrzny-miejski-ryga_p_690.html

    Mogę wybrać główną kategorię „mała architektura miejska” i wtedy adres będzie krótszy o wszystkie podkategorie. W tym przypadku nie będzie wyświetlać kategorii’ ” kosze na śmieci.

    Problem się pojawia jak kategoria ma sporo podkategorii i czasem może być bardzo długi adres. Można oczywiście wybrać żeby kat główną była najwyższa kategoria, ale jak to się ma przykładowo do jakiegoś produktu. Np stronaglowna.pl/budowa-i-remont/wiertło

    Jak już musi być jakaś kategoria w adresie to chyba lepiej żeby była najmłodsza wtedy więcej powie robotom np stronaglowna.pl/wiertla-sds/wiertlo

    Ale tak nie mogę zrobić, bo jak pisałem wyżej jak wybiorę małą kategorię to wyświetla wszystkie jej matki w url. Presta ma dobrze. Zawsze jest stronaglowna.pl/wiertlo

    Jak radzicie ustawiać?

    1. Paweł Duda pisze:

      Witam,

      Jeżeli jest taka możliwość warto uprościć adres URL do 6-10 słów long-tail rozdzielonych myślnikami będących nazwą tej kategorii. Skrócone adresy są bardzo dobre.

  3. Szymon pisze:

    Dzień dobry.
    Chciałbym się dokładniej dopytać czy nie robię błędu tworząc takie url.

    domena.pl/sznurek-do-makramy-bobbiny-3mm-pleciony-bezowy
    domena.pl/sznurek-do-makramy-bobbiny-3mm-pleciony-bialy

    Są to już linki po kliknięciu w wybrany produkt.
    Czy takie linki będą dobre do wszystkich produktów? Chodzi o to że fraza „sznurek-do-makramy-bobbiny” będzie we wszystkich linkach, a zmienia się „3mm-pleciony-bezowy”. Nie jest to katalogowanie produktów bo strona posiada oczywiście rozbudowany filtr kategorii, które użytkownik może sobie przeglądać.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *