2017-06-20 Pozycjonowanie 0 Opinie
strona mobilna i responsywna

Strona mobilna czy strona responsywna? Zalety i wady

Dzisiaj chciałbym poruszyć bardzo ważne zagadnienie będące częścią checklisty wykorzystywanej w trakcie optymalizacji stron. Mam tutaj na myśli pojęcia stron mobilnych i responsywnych. W związku z gwałtownym przyrostem użytkowników wykorzystujących urządzenia przenośne do przeglądania zasobów Internetu jesteśmy świadkami wielkiej rewolucji technologicznej. Wyszukiwarka Google oficjalnie zaleca, aby każdy właściciel strony www posiadał witrynę dostosowaną do urządzeń mobilnych. Właściciele stron, którzy nie posiadają witryny dostosowanej do urządzeń mobilnych mogą się teraz złapać za głowę, ponieważ do konkurencji powędruje ruch z urządzeń przenośnych. Efektem braku strony dostosowanej do urządzeń mobilnych jest utrata klientów, mniejsza konwersja i zyski.

Co więcej… Google ogłasza trzy rewolucyjne słowa – mobile first index, które zapowiadają koniec ery dominacji komputerów stacjonarnych. Dzisiaj pokażę Ci, czym jest strona mobilna i na czym polega strona responsywna? Która wersja jest lepsza pod pozycjonowanie stron i dlaczego?

Zobacz wideo poradnik

Przewodnik po stronach mobilnych i RWD.

Jak sprawdzić, czy strona jest dostosowana do urządzeń mobilnych?

W pierwszej kolejności należy wykonać prosty i szybki test zgodności z urządzeniami mobilnymi pod okiem darmowego narzędzia Google – https://search.google.com/test/mobile-friendly. Pomyślny test optymalizacji mobilnej jest absolutnie konieczny do skutecznego pozycjonowania strony w wynikach organicznych.

Zobacz wideo poradnik

Test strony www pod kątem zgodności z urządzeniami mobilnymi.

Dostosowanie strony do urządzeń mobilnych można zrealizować przez wdrożenie:

  • Strony z wersją mobilną.
  • Strony responsywnej wykonanej w technologii RWD.

Już na wstępie należy zaznaczyć strona mobilna i strona responsywna to dwa różne pojęcia.

Mobile-First Index pod kątem pozycjonowania stron

Mobile-First Index dokonuje rewolucji i zmienia całkowicie założenia Google. Dotychczas wyniki wyszukiwania dla urządzeń mobilnych bazowały na ocenie jakości treści przygotowanych na wersje komputerów stacjonarnych.

Jak będzie w przyszłości?

Do ustalania rankingu strony w wynikach wyszukiwania będzie wybierana wersja mobilna, a nie wersja desktopowa. Mobilna strona internetowa, która będzie okrojona pod względem treści, obrazków, czy materiałów multimedialnych będzie utrudniać skuteczne pozycjonowanie stron.

Co to jest wersja mobilna strony?

Strony mobilne są dedykowane wyłącznie dla smartfonów, tabletów, czy innych urządzeń przenośnych. Mobilna strona jest serwisem dodatkowym, który jest aktywowany na urządzeniu przenośnym.

Strona mobilna jest wersją strony desktopowej, która zawiera osobny adres URL, np:

  • https://projektmarketing.pl – strona desktopowa
  • https://m.projektmarketing.pl – strona mobilna

Zalety stron mobilnych:

  • Szybki czas ładowania strony, co wynika z redukcji treści i obrazów.
  • Czytelność strony z uproszczonym stylem, pozbawione zbędnych grafik.
  • Wygoda nawigowania na urządzeniach przenośnych.
  • Niska cena stworzenia strony mobilnej.
  • Testowanie strony jest ograniczone wyłącznie dla urządzeń przenośnych.

Wady stron mobilnych:

  • Stworzenie wersji strony mobilnej na osobnym adresie URL.
  • Problem duplikacji treści i konieczność wykonania stosownych przekierowań.
  • Dodatkowe koszty i konieczność zarządzania CMS dla wersji mobilnej i desktopowej.
  • Czasochłonność aktualizacji treści na stronie mobilnej i stacjonarnej.
  • Trudności analityczne płatnych kampanii reklamowych i potrzeba dwóch kodów śledzenia.
  • Dodatkowe problemy wynikające z administracji dwóch wersji witryn.

Patrząc na wersję mobilną pod kątem SEO i Mobile-First Index moim zdaniem lepszym rozwiązaniem jest wdrożenie strony responsywnej.

Zobacz wideo poradnik

Przewodnik po stronach mobilnych.

Co to jest strona responsywna?

Strona responsywna to serwis, który dynamicznie dostosowuje się do każdej rozdzielczości ekranu. Opisany efekt można uzyskać przez umiejętne wykorzystanie technologii RWD (Responsive Web Design). Wraz ze zmianą rozdzielczości zmianie może ulec szata graficzna, nawigacja i zawartość serwisu. Można stwierdzić, że jedynym wspólnym elementem będzie adres URL (pozostaje niezmienny niezależnie od szerokości i wysokości ekranu).

Zalety responsywności, RWD:

  • Strona dostępna pod jednym adresem URL, co korzystnie wpływa na pozycjonowanie stron.
  • Elastyczne dopasowanie do każdej rozdzielczości ekranu począwszy od dekstopów, tabletów po urządzenia mobilne.
  • Czytelność witryny i utrzymanie grafik wysokiej jakości na każdym urządzeniu do przeglądania Internetu.
  • Pełne odtworzenie zawartości treści na stronie stacjonarnej i stronie responsywnej (istotne dla Mobile-First Index).
  • Wykorzystanie jednego kodu śledzenia do analizy kampanii reklamowych.
  • Lepsza optymalizacja strony pod konkretny cel biznesowy.
  • Redukcja kosztów i oszczędność czasu wynikająca z administracji jednego systemu zarządzania treścią.
  • Usprawnienie indeksowania serwisu z wdrożonymi mikroformatami.

Wady responsywności, RWD:

  • Większa ilość testów responsywności na różnych rozdzielczościach ekranu.
  • Duży koszt wdrożenia responsywności dla dużych, rozbudowanych stron.

Zobacz wideo poradnik

Przewodnik po stronach responsywnych.

Podsumowanie

Niezależnie od tego, którą opcję wybierzesz należy mieć na uwadze Mobile-First Index. Już niebawem dla Google najważniejsza będzie zawartość dokumentu mobilnego, zatem nie należy redukować istotnych treści do pozycjonowania stron.

Patrząc pod kątem pozycjonowania i oceniając rozwój technologiczny stwierdzam, że responsywność zdominuje strony z wersją mobilną.

Moim zdaniem strona responsywna jest dużo lepszym rozwiązaniem i jest zdecydowanie tańsza w zarządzaniu treścią i administrowaniu, ponieważ wystarczy tylko jedna wersja serwisu. Porównując koszty utrzymania strony desktopowej i mobilnej, to właśnie strona wykonana w technologii Responsive Web Design jest opcją zdecydowanie bardziej opłacalną.

Mam też do Ciebie ogromną prośbę. Jeżeli uznasz, że poradnik o stronach mobilnych i responsywnych okazał się wartościowy i pomocny, to udostępnij go swoim znajomym lub podlinkuj. Gdziekolwiek… Niech inni ludzie też na tym skorzystają.

duplikacja treści

Unikalne artykuły o MARKETINGU I SEO Prosto na Twój najlepszy adres e-mail.

Projekt Marketing potrzebuje danych zawartych w tym formularzu w celu dodania Cię do listy mailingowej.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *