2017-07-11 Pozycjonowanie 0 Opinie
certyfikat ssl

14 powodów dla których warto wdrożyć certyfikat SSL na stronę www?

Z zasobów Internetu korzysta coraz większa ilość użytkowników. Częściej słyszymy o zmasowanych atakach hakerskich, czy wykradzeniu poufnych danych klientów. W wyniku ataków hakerskich wzrasta u ludzi świadomość zagrożeń i potencjalnych niebezpieczeństw obecnych na stronach internetowych. Poczucie bezpieczeństwa na stronie daje użytkownikom komfort przeglądania witryny, efektem czego jest zwiększona konwersja i większe profity dla właściciela serwisu. Do konwersji zazwyczaj dochodzi po wielu interakcjach na stronie. Zanim dokonujemy zakupów w sklepie internetowym przeglądamy kategorie, podkategorie, strony produktowe, regulaminy, cenniki, opinie o firmie lub produkcie. Możliwość zagłębienia użytkownika w serwisie wspomaga certyfikat SSL, który umożliwia przeglądanie strony pod bezpiecznym protokołem https. Wielu przedsiębiorców i właścicieli sklepów internetowych wdrożyło już SSL, sygnalizując klientom bezpieczeństwo, poufność oraz integralność transmisji danych na stronie. Dzisiejszy artykuł dedykuję głównie dla właścicieli stron i sklepów, którzy tego protokołu jeszcze nie wdrożyli.

Zobacz wideo poradnik

Certyfikat SSL od A do Z.

Definiując, czym jest  SSL?

SSL (ang. Secure Socket Layer) – protokół stworzony przez firmę Netscape w 1994 r, który do dziś pozwala stworzyć bezpieczny strumień danych oraz uwierzytelnienie serwera. Wdrażając certyfikat SSL na stronie internetowej można nawiązać szyfrowaną i bezpieczną transmisję danych pomiędzy urządzeniem użytkownika, a serwerem. Poprawna implementacja certyfikatu SSL jest równoznaczna z zabezpieczeniem strony pod szyfrowanym protokołem https. Od tego momentu poufne dane użytkowników pobierane z poziomu strony i przeglądarki są dodatkowo chronione i zabezpieczone.

Certyfikat SSL od wielu lat jest wykorzystywany przez największe instytucje, korporacje oraz banki internetowe, które są szczególnie narażone na ataki hakerskie. Protokół SSL eliminuje problem wykradzenia poufnych danych klientów, dlatego przebywając na takiej stronie możesz czuć się w pełni bezpieczny.

Przeglądarki od początku 2017 roku sygnalizują użytkownikom strony, które nie posiadają wdrożonego protokołu https (zatem istnieje ryzyko wykradzenia poufnych danych osobowych). Z kolei serwisy, gdzie wdrożono protokół SSL otrzymują w prezencie „zieloną kłódkę”, ponadto protokół https jest widoczny także w adresie przeglądarki internetowej.

protokół ssl w przeglądarce - zielona kłódka

Rodzaje certyfikatów SSL

Wyróżniamy 3 rodzaje certyfikatów SSL począwszy od podstawowych po zaawansowane funkcjonalnie:

  • Certyfikaty DV (Domain Validation) – certyfikat z uwierzytelnieniem podstawowym, umożliwiający wyłącznie szyfrowanie danych w domenie opartej na SSL. Sprawdza się, czy właściciel ma prawo do posługiwania się domeną internetową. Wydanie certyfikatu jest błyskawiczne, nie trzeba weryfikować właściciela certyfikatu. W szczegółach certyfikatu SSL brak informacji o nazwie firmy.
  • Certyfikaty OV (Organization Validation) – certyfikat z uwierzytelnieniem rozszerzonym, umożliwiający szyfrowanie danych w domenie opartej na SSL. Certyfikat zabezpiecza m.inn. przed phisingiem. Sprawdza się, czy właściciel ma prawo do posługiwania się domeną oraz następuje weryfikacja firmy na podstawie przesłanych dokumentów (wyciąg z KRS-u czy umowa spółki.). Wydanie certyfikatu trwa około 5 dni. Po kliknięciu w pieczęć bezpieczeństwa oznaczoną zazwyczaj symbolem kłódki w szczegółach certyfikatu SSL znajduje się informacja o nazwie firmy.
  • Certyfikaty EV (Extended Validation) – certyfikat z całkowitym uwierzytelnieniem najwyższego poziomu bezpieczeństwa dla użytkowników. Sprawdza się, czy właściciel ma prawo do posługiwania się domeną internetową oraz następuje pełna weryfikacja firmy i zgodność z danymi urzędowymi. Nazwa firmy zostaje wyświetlona w zielonym pasku adresu przeglądarki internetowej, a także w szczegółach certyfikatu. Wydanie certyfikatu może potrwać około 2 tygodni. Certyfikat EV wykorzystywany jest zazwyczaj na stronach banków internetowych, gdzie każdego dnia następuje przetwarzanie danych osobowych milionów użytkowników na całym świecie.

zielony pasek firmy

Gdzie warto wdrożyć certyfikat SSL?

Każda strona internetowa powinna uruchomić szyfrowanie danych z wykorzystaniem certyfikatu SSL, szczególnie sklepy internetowe, banki, strony rządowe i portale pobierające poufne dane od użytkowników. Ponadto bezpieczeństwo w Internecie jest priorytetem Google.

14 zalet certyfikatów SSL – dlaczego warto?

Jeżeli nadal sceptycznie zapatrujesz się na certyfikat SSL i jego użyteczność w swoim serwisie, to zachęcam Cię, abyś poznał najważniejsze powody przemawiające za uruchomieniem certyfikowanej domeny.

#1 powód – Skuteczne pozycjonowanie stron internetowych

Poprawne wdrożenie SSL jest dodatkowym czynnikiem rankingowym i sygnałem w algorytmie wyszukiwania, co potwierdza Google. Certyfikat SSL umożliwia profesjonalną ochronę danych osobowych użytkowników w sklepach internetowych i wspomaga skuteczne pozycjonowanie stron w wyszukiwarce.

Zakładając, że konkurencja nie wdrożyła protokołu SSL istnieje szansa przeskoczenia konkurencji na określone słowa kluczowe w SERP.

#2 powód – Minimalizacja ryzyka kary ręcznej od Google

Filtry od Google – to kary nałożone na strony za sztuczne, mylące i manipulacyjne linki prowadzące do strony. Istnieją sytuacje, gdzie karę może otrzymać witryna, która została zaatakowana przez hakerów. Skutkiem filtra może być obniżenie pozycji słów kluczowych i spadek widoczności strony. Uruchomienie certyfikatu SSL pozwala uniknąć wielu niepożądanych ataków na stronę, w tym phisingu.

#3 – Prywatność

Ochrona przed podsłuchaniem danych i wykradzeniem loginów oraz haseł.

#4 – Autoryzacja

Zielona kłódka dostępna w adresie URL informuje o szyfrowaniu danych. W trakcie podawania wrażliwych danych można sprawdzić szczegóły certyfikatu z poziomu przeglądarki internetowej. Podpisane certyfikatu nazwą firmy, organizacji zwiększają wiarygodność w oczach potencjalnych klientów.

#5 – Zaufanie do strony

Zaufanie to jeden z elementów wspomagających konwersję na stronie. Zielona kłódka w przeglądarce internetowej informuje każdego użytkownika, że strona jest szyfrowana i bezpieczna. SSL zwiększa zaufanie, gdy pobierane są poufne dane osobowe z formularzy rejestracyjnych, formularzy logowania i newsletterów.

#6 – Większe zagłębienie użytkowników w serwisie

Istnieje wiele etapów zagłębienia użytkowników w serwisie, które finalnie prowadzą do konwersji. Użytkownicy bardzo rzadko konwertują po pierwszym kontakcie z domeną internetową. Certyfikowana domena zmniejsza współczynnik odrzuceń, jednocześnie zwiększając ilość interakcji użytkownika z różnymi podstronami w witrynie. Większa ilość obejrzanych podstron w serwisie zwiększa prawdopodobieństwo konwersji.

#7 – Pozytywne oddziaływanie na konwersję

Certyfikat SSL zwiększa konwersję. Użytkownicy strony traktują zieloną kłódkę, jako gwarancję bezpieczeństwa. W efekcie dłużej przebywają na stronie, chętniej dokonują zakupów w sklepie i nie mają oporów w pozostawieniu wrażliwych danych począwszy od imienia, nazwiska, maila, numeru telefonu, konta bankowego, czy karty płatniczej. Poufne dane osobowe są zaszyfrowane i tajne dla osób trzecich.

#8 – Bezpieczeństwo i niezawodność

Certyfikat SSL jest światowym symbolem bezpieczeństwa strony internetowej. Niezawodność SSL pokazuje, że ochrona stron internetowych przez ten protokół nadal nie została złamana.

#9 – Wiarygodność i rozpoznawalność brandu

Wszystkie rodzaje certyfikatów SSL zwiększają wiarygodność firmy i dodatkowy prestiż w oczach odbiorców. Wykorzystanie rozszerzonego certyfikatu EV (Extended Validation) powoduje wyświetlenie nazwy firmy w pasku adresu, co bezpośrednio wpływa na budowanie marki i rozpoznawalności brandu.

#10 – Wsparcie funkcjonalne narzędzi marketingowych

Uruchomienie powiadomień push, notyfikacji idealnie funkcjonuje z wykorzystaniem protokołu https na stronie www.

#11 – Integracja sklepu internetowego z Facebook

Facebook spełnia także świetną rolę jako e-commerce. Istnieje możliwość uruchomienia sklepu internetowego na Facebooku pod warunkiem, że główna domena sklepu będzie chroniona certyfikatem SSL. Użytkownicy Facebooka będą mogli dokonywać zakupów właśnie z poziomu tego medium społecznościowego.

#12 – Zgodność w wytycznymi Google Merchant Center

Google Merchant Center to dodatkowe wsparcie reklamy internetowej dla e-sklepów od AdWords. Narzędzie GMC umożliwia płatne ekspozycje produktów w formie graficznej z poziomu wyników wyszukiwania Google. Znacząca ilość sklepów internetowych swoje działania marketingowe opiera właśnie na reklamie wykorzystującej Google Merchant Center, natomiast do uruchomienia usługi wymagany jest certyfikat SSL. Więcej informacji znajduje się w wytycznych Google Merchant Center.

#13 – GIODO

Prawo polskie nakazuje, aby każdy sprzedawca internetowy podjął niezbędne kroki, aby zabezpieczyć wrażliwe dane pobierane od użytkowników. SSL możesz wdrożyć na stronie całkowicie za darmo lub z wykorzystaniem płatnych rozwiązań.

#14 – Szybkie płatności kartą kredytową w sklepie

W branży e-commerce ważna jest dywersyfikacja źródeł ruchu w sklepie, dywersyfikacja linków prowadzących do sklepu oraz dywersyfikacja sposobów płatności. Certyfikat SSL jest warunkiem koniecznym, aby uruchomić szybkie płatności kartą kredytową w sklepie internetowym. Brak różnych sposobów płatności dostępnych w sklepie może skutkować obniżeniem konwersji.

Zobacz wideo poradnik

Zalety SSL.

Gdzie można zdobyć certyfikat SSL?

Certyfkat SSl można zdobyć na 2 sposoby:

  • Zakupić w firmie zajmującej się certyfikowaniem domen.
  • Pozyskać za darmo w internecie.

Jak zdobyć darmowy SSL?

Wyróżniłem 3 serwisy, gdzie można w 100% za darmo zdobyć certyfikat SSL i wdrożyć na swoją stronę.

Darmowy certyfikat SSL:

  • Let’s Encrypt
  • STARTSSL
  • Cloudflare One-Click SSL

Porównując darmowy certyfikat Let’s Encrypt do płatnych odpowiedników mogę powiedzieć, że nie zauważyłem wyraźnych różnic.

Instalacja SSL

Wiele firm hostingowych umożliwia darmowe wdrożenie certyfikatu SSL niezależnie od tego, czy jest to sklep, blog albo forum.

Jeżeli posiadasz wykupiony hosting w firmie Zenbox, to pełne wdrożenie certyfikatu może zostać zrealizowane całkowicie bezpłatnie przez wsparcie techniczne Zenbox. Wdrożenie darmowego certyfikatu Let’s Encrypt może zakończyć się niepowodzeniem w innych firmach hostingowych z powodu dodatkowych konfiguracji serwera.

Jak zainstalować certyfikat Let’s Encrypt na WordPress?

Już na etapie instalacji bloga WordPress warto zainstalować certyfikat SSL, co lepiej wpływa na pozycjonowanie stron internetowych w wyszukiwarce Google.

Zobacz wideo poradnik.

Instalacja bloga WordPress na SSL – Domena + serwer + https.

Problemy z wdrożeniem SSL na stronie

Może dojść do sytuacji, że w przeglądarce będzie widoczny protokół https, natomiast serwis nie otrzyma zielonej kłódki.

brak zielonej kłódki

Rozwiązaniem powyższego problemu jest aktualizacja linków wewnętrznych strony o protokół https. Wszystkie linki wewnętrzne strony oraz skrypty powinny odnosić się do linków opartych na protokole https. Dobrym rozwiązaniem jest ręczna podmiana linków http na https w bazie danych. Alternatywnym rozwiązaniem jest zgłoszenie problemu do firmy hostingowej i prośba o pomoc.

zielona kłódka https

Po zamianie linków na https powinna pojawić się zielona kłódka w adresie.

Jak sprawdzić typ certyfikatu SSL w przeglądarkach internetowych?

Rodzaj certyfikatu można sprawdzić z poziomu różnych przeglądarek internetowych:

  • Mozilla Firefox – kliknięcie zielonej kłódki obok adresu URL w pasku przeglądarki.
  • Chrome – w nowszych wersjach przeglądarki należy otworzyć narzędzie dla programistów (Ctrl+Shift+i) i przejść do zakładki Security.
  • Opera – kliknięcie zielonej kłódki obok adresu URL w pasku przeglądarki.

Zobacz wideo poradnik

Jak sprawdzić szczegóły certyfikatu SSL pod różnymi przeglądarkami internetowymi?

Mam też do Ciebie ogromną prośbę. Jeżeli uznasz, że poradnik o certyfikatach SSL okazał się wartościowy i pomocny, to udostępnij go swoim znajomym lub podlinkuj. Gdziekolwiek… Niech inni ludzie też na tym skorzystają.

14 powodów dla których warto wdrożyć certyfikat SSL na stronę www?
5 (100%) 1 vote

duplikacja treści

Unikalne artykuły o MARKETINGU I SEO Prosto na Twój najlepszy adres e-mail.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *