2020-01-17 Pozycjonowanie 2 Opinie
ekspert seo

Ekspert SEO – jak stać się jednym z nich?

Pisząc ten artykuł nie śmiem stwierdzić, że jestem ekspertem SEO. Mam 8 lat doświadczenia w pozycjonowaniu. Zaczynałem przygodę z SEO jako samouk, ucząc się na własnych błędach pozycjonowania strony mojego brata MatFiz24.pl. 7 lat pracuję zawodowo jako specjalista SEO. Zaczynałem od najniższego szczebla, czyli Juniora SEO i mozolnie nabywałem kolejne umiejętności SEO. Chciałbym Ci przekazać mój punkt widzenia, jak stać się SEO Ninją. Co ważne, prawdziwy ekspert SEO nigdy nie przestaje się uczyć i testować nowych rozwiązań. Spadki w Google są chlebem powszednim pozycjonera, zaś sztuką jest wyciąganie trafnych wniosków. Zobacz zatem, od czego zacząć i jak krok po kroku zostać ekspertem SEO?

Ekspert SEO w oczach ludzi – co o tym myślę?

Ekspertem SEO w oczach ludzi będzie osoba, która jest rozpoznawalna w branży SEO, np. Rand Fishkin – światowy guru SEO. Na naszym podwórku także znamy kilku znanych ekspertów SEO z konferencji czy festiwali SEO.

5 polskich ekspertów SEO, których cenię i podglądam:

  • Grzegorz Strzelec
  • Damian Sałkowski
  • Paweł Gontarek
  • Szymon Słowik
  • Artur Strzelecki

Uczyć się SEO od najlepszych to nie ujma, lecz zaszczyt. Sam zaprosiłem ekspertów SEO do pomocy w rozbudowie chyba najbardziej kompletnego poradnika o duplikacji treści. To dzięki ich wypowiedziom przewodnik nabrał swojej eksperckości: https://projektmarketing.pl/duplicate-content-powielanie-tresci/

Czy jednak tylko znane persony z branży SEO mogą być zaliczone do grona ekspertów?

Ekspert SEO to pojęcie względne. Zawsze znajdzie się ktoś, kto wie więcej w teorii czy praktyce. To nie wyścig szczurów, lecz pokorna nauka, wymagająca praktyki. Nie trzeba być ekspertem SEO w świetle reflektorów.

Osobiście znam człowieka, który jest wielkim ekspertem SEO (to nie tylko moja opinia) i pracuje w „ukryciu”. Nie posiada firmy SEO, nie udziela się w branży SEO, pracuje w domu, zarabiając głównie z programów partnerskich i przechwytywania wartościowych domen. Ma wszechstronną wiedzę z SEO, programowania i do tego jest samoukiem.

Według mojej opinii ekspertem SEO jest osoba, która potrafi samodzielnie pozycjonować, a jego skuteczność w wypracowaniu efektów jest większa niż przeciętnego pozycjonera z podobnym stażem. Od czego zatem zacząć, aby nauczyć się pozycjonować coraz lepiej i skuteczniej? Oto 8 wskazówek.

#1 – Dobrze poznaj działanie wyszukiwarek

W polskiej rzeczywistości dotyczy to przede wszystkim wyszukiwarki Google, a więc lidera wśród wszystkich wyszukiwarek. Musisz pamiętać, że zindeksowanych jest wiele milionów stron internetowych. Kiedy użytkownicy wpisują określone zapytanie do Google, to zostają wyświetlone wszystkie pasujące witryny. Jednak ich ranking zależy od algorytmu Google, który je klasyfikuje na podstawie wielu różnych czynników.

Część z nich jest znanych, ale nie wszystkie. Zawsze pozostają jakieś wątpliwości i tak naprawdę nikt ze specjalistów SEO nie ma możliwości, aby kategorycznie uznać, że ma całkowitą wiedzę w tym zakresie. Ważne jednocześnie, aby na bieżąco śledzić wszelkie aktualizacje algorytmów Google. Przy okazji każdy ekspert SEO powinien wiedzieć, że działania SEO nie mają bezpośredniego wpływu na płatne reklamy, a wyłącznie na wyniki organiczne.

Zobacz wideo poradnik

Jak działa Google?

#2 – Pamiętaj o trzech kluczowych elementach rankingu wyszukiwarki

Prędkość ładowania strony jest oczywiście bardzo ważna, ale to nie ona ma decydujący wpływ na pojawianie się na topowych pozycjach w bezpłatnych wynikach wyszukiwania Google. Tak naprawdę musisz zwrócić uwagę na trzy inne faktory.

Trafność – chodzi tutaj o jak najlepsze dopasowanie strony do konkretnego zapytania użytkownika. Jeżeli internauta wpisuje „jak zrobić pizzę”, to oczywiście nie ukażą mu się w wynikach wyszukiwania atrakcje Pizy, ponieważ nie o to chodzi (mimo jakiegoś podobieństwa słów „pizza” i „Piza”). Co więcej, trafność dopasowania powinna być na tyle głęboka, aby rzeczywiście dokładnie odpowiadać na potrzeby internautów. Dlatego osoby szukające odpowiedzi na pytanie, jak zrobić pizzę nie zobaczą na pierwszej stronie wyszukiwania oferty sprzedawców pizzy, ale strony pokazujące przepisy na pizzę.

Autorytet – to jest szczególnie istotna kwestia w zakresie linków zwrotnych i budowania naprawdę jakościowych linków do strony internetowej. Zależność w tym przypadku jest dość prosta. Możesz liczyć na topowe pozycje w rankingu, jeżeli masz wysokiej jakości linki zwrotne. Istotne, aby te linki były mocne, tematyczne, miały odpowiedni anchor text i głównie posiadały atrybut dofollow.

Użyteczność – idealne dopasowanie do zapytania użytkowników jest kluczem do osiągnięcia wysokich pozycji w wynikach wyszukiwania. Musisz jednak pamiętać o tym, aby strona wyświetlała się bez problemu także na urządzeniach mobilnych, a nie tylko na komputerze.

#3 – Opanuj cztery podstawowe elementy SEO

Każdy ekspert SEO powinien zrozumieć zależności pomiędzy kilkoma czynnikami – tak ważnymi w kontekście SEO.

Badanie słów kluczowych – to kwestia znalezienia optymalnych słów i fraz kluczowych dla konkretnej strony internetowej, odpowiadających zapytaniom użytkowników w wyszukiwarce. Chodzi tutaj o słowa mające największy potencjał ruchu, a więc generujące wysoki ruch organiczny. Jednocześnie powinny mieć określoną wartość biznesową i przyciągać na stronę potencjalnych klientów. Co ważne, gdy strona nie ma autorytetu, lepiej żeby na początku kampanii SEO frazy wybrane do pozycjonowania nie były zbyt konkurencyjne.

Dlatego też najlepszą strategią SEO na początek okazuje się szukanie słów kluczowych na długi ogon (long tail) – często są to frazy wielowyrazowe. W szukaniu takich słów kluczowych przydatne są narzędzia do wyszukiwania fraz kluczowych.

Zobacz wideo poradnik

Instrukcja obsługi narzędzia Keyword Tool.

Wszystkie najważniejsze narzędzia do wyszukiwania słów kluczowych z instrukcją wideo.

Działania On-Page SEO – obejmują wszelkie prace optymalizujące nad różnymi czynnikami na stronie internetowej, aby zapewnić lepsze jej odczytanie przez roboty Google. Tym samym poprawia się ranking strony i uzyskuje się większy ruch organiczny.

W tym zakresie należy zadbać o stworzenie przejrzystej struktury witryny, przygotowanie wartościowych treści, odpowiednie zastosowanie słów kluczowych w tekstach, napisanie ciekawych title i meta description, zdefiniowanie atrybutów ALT dla obrazków, prawidłowe linkowanie wewnętrzne.

Zobacz wideo poradnik

Struktura strony głównej i tekst SEO w pozycjonowaniu.

Wszystkie wideo poradniki o strukturze SEO dla sklepu internetowego.

Zobacz wideo poradnik

Jak pisać teksty SEO? 5 żelaznych zasad.

Zobacz wideo poradnik

Po co ręcznie optymalizować tytuł, h1 i meta description? Excel meta tagów pod SEO.

Zobacz wideo poradnik

Atrybut ALT przy grafikach znacznika IMG w HTML – co warto wiedzieć?

Link building – to kampanie budowania jakościowych linków dla strony internetowej w celu zwiększenia jej popularności oraz ruchu na niej. Ekspert SEO powinien jednak dbać o wysoką jakość tych odnośników, natomiast ich ilość nie jest już sprawą kluczową. Innymi słowy, nie chodzi o to, aby masowo linkować, ponieważ takie działanie jest uważane za spamowanie. W konsekwencji przynosi więcej złego niż dobrego dla konkretnej witryny i może nawet doprowadzić do poważnych spadków w wynikach wyszukiwania.

Zobacz wideo poradnik

Wymienimy się mocnymi linkami za darmo? Dam 2x więcej linków.

Czy znasz już wszystkie metody, jak pozyskiwać mocne linki pozycjonujące.

Techniczne SEO – żadna strona internetowa nie działa poprawnie bez zadbania o poszczególne elementy optymalizacji technicznej i to jest kolejna rzecz do opanowania przez specjalistę SEO. Dzięki tym czynnikom roboty Google efektywniej mogą indeksować treści znajdujące się na witrynie, a użytkownicy nie mają problemów z ich przeglądaniem. W efekcie poprawia się widoczność witryny w sieci oraz jej pozycja w rankingu Google.

Przede wszystkim chodzi o szybkość ładowania strony, poprawny plik robots.txt pod kątem wydajności indeksowania, przyjazne adresy URL, usuwanie uszkodzonych linków i błędy 404, dostosowanie do urządzeń mobilnych, brak treści zduplikowanych, przejrzystą nawigację, poprawną mapę strony, atrybuty hreflang dla treści wielojęzycznych.

Zobacz wideo poradnik

Przyjazne adresy URL.

Zobacz wideo poradnik

Błąd 404 – co warto wiedzieć?

Zobacz wideo poradnik

Przewodnik kompletny o duplicate content.

Zobacz wideo poradnik

Co warto wiedzieć o sitemap?

#4 – Ucz się na swojej stronie internetowej

Zacznij od nauki pozycjonowania stron. Jednak nawet najlepiej opanowana teoria SEO nigdy nie zastąpi praktyki. Możesz przeczytać kilka poradników i obejrzeć jeszcze więcej filmów, jak prowadzić samochód, ale dopóki nie wsiądziesz za kierownicę, to nie nauczysz się jeździć. Teoria jest podstawą konieczną do nabycia. Podobnie jest z SEO. Jeżeli chcesz zostać ekspertem SEO, musisz zacząć działać.

Zobacz wideo poradnik

Nauka pozycjonowania stron – jakie strony i źródła polecam?

Zanim podejmiesz się pozycjonowania dla swoich klientów, próbuj jak najwięcej na swojej stronie. Wybierz po prostu jakąś tematykę, a potem zakup odpowiednią domenę i hosting. Następnym krokiem jest oczywiście założenie strony, tworzenie na niej treści… Kolejnym optymalizacja, linkowanie i monitoring pozycji.

To naprawdę doskonały sposób na wykorzystanie swojej wiedzy w praktyce – możesz optymalizować teksty, budować prawidłowe linkowanie i usprawniać wszelkie aspekty techniczne. Nieważne, że mogą się pojawić jakieś błędy. Na pewno lepiej popełnić je na swojej stronie testowej niż na witrynach klientów.

#5 – Odkryj swój najmocniejszy punkt

Kiedy opanujesz podstawowe techniki SEO w tej dziedzinie, to spróbuj zostać mistrzem w jakiejś specjalizacji. SEO jest na tyle szeroką dziedziną, że naprawdę ciężko jednej osobie być alfą i omegą we wszystkich aspektach. Dlatego z reguły mamy ekspertów w technicznym SEO, którzy niekoniecznie są doskonali w link buildingu. Nie ma w tym nic złego, ponieważ rynek potrzebuje nawet tak niszowych profesjonalistów.

W każdym razie możesz posiąść dość szeroką wiedzę i zaawansowane umiejętności we wszystkich aspektach SEO (to nawet pożądane), ale jednocześnie szczególnie doskonalić się w jednym konkretnym obszarze. Inną ciekawą opcją jest ukierunkowanie się na określoną branżę i praca dla klientów np. z dziedziny ogrodnictwa. W ten sposób łatwo połączyć swoje pasje ogrodnicze z codzienną pracą.

#6 – Nie przeceniaj swoich sił, więc podziel się pracą

Miło robić wszystko samodzielnie, ale często jest to po prostu niemożliwe – brakuje czasu, a niekiedy nawet określonych umiejętności. Dlatego w wielu przypadkach opłaca się zlecanie pewnych zadań innym specjalistom.

SEO to jednak mnóstwo czynności i jedna osoba może sobie nie poradzić z jednoczesnym badaniem słów kluczowych, pisaniem dobrze zoptymalizowanych treści, link buildingiem i technicznym SEO.

W takiej sytuacji lepiej skorzystać z wiedzy i talentu kogoś innego. Przekazanie niektórych zadań pozwoli zaoszczędzić czas. Jednak na tym nie kończą się zalety, ponieważ klienci SEO zarazem mogą uzyskać jeszcze lepszą obsługę.

To właśnie zasługa powierzenia specjalistom poszczególnych aspektów SEO. Trzeba wszystko oczywiście jakoś ogarnąć i dlatego warto tworzyć listy kontrolne SEO, obejmujące najważniejsze punkty do realizacji. W ten sposób nawet najmniejszy detal nie umknie.

#7 – Nigdy nie przestawaj się uczyć

Prawdziwy ekspert SEO zawsze musi trzymać rękę na pulsie i śledzić wszelkie nowinki czy najważniejsze aktualizacje algorytmów Google. Lepiej nie dać się zaskoczyć. Dlatego warto brać udział w konferencjach SEO, gdzie poznamy wielu ekspertów SEO z krajowego podwórka.

Polecam zaglądać na branżowe blogi czy kanały YouTube, dołączyć do jakiejś grupy na Facebooku i nawiązać kontakt z innymi ekspertami SEO. Nie oznacza to, że pół dnia masz spędzić na czytaniu czy oglądaniu filmów, ponieważ to przecież praktyka jest najważniejsza. Wybierz po prostu te media czy spotkania, które wydają się najciekawsze i najbardziej przydatne. W ten sposób będziesz na bieżąco z nowościami w strategiach SEO.

Jednocześnie pamiętaj o tym, aby dostarczać użytkownikom jak najbardziej adekwatne i wartościowe treści. Dzięki temu nawet aktualizacje Google nie będą straszne, a groźba kary Google wręcz zerowa.

Zobacz wideo poradnik

Filtr Google – co powinieneś wiedzieć?

#8 – Nie poddawaj się zniecierpliwieniu

Nie tylko samo SEO jest procesem, ale również zostanie ekspertem SEO wymaga sporo czasu. Nie ma żadnych możliwości, aby stać się specjalistą praktycznie z dnia na dzień. Dlatego musisz uzbroić się w cierpliwość – nieustannie pogłębiać swoją wiedzę, poprawiać umiejętności, a także testować różne strategie. To na pewno przyniesie efekty.

Podsumowanie

Praca z pasją staje się zalążkiem doskonalenia swoich umiejętności, by uzyskiwać ponadprzeciętne efekty SEO. Nawet jak nikt nie powie Ci tego wprost – będziesz mógł się poczuć jak SEO Ninja! Koniec końców to znani w branży eksperci SEO zyskują najwięcej… Są prelegentami na konferencjach, utrwalając swój wizerunek eksperta… Budują dedykowane narzędzia SEO, stając się ekspertami SEO nie tylko w Polsce… Zakładają własne agencję SEO (oby uczciwe), kształcąc nowych ekspertów SEO.

duplikacja treści

Unikalne artykuły o MARKETINGU I SEO Prosto na Twój najlepszy adres e-mail.

Projekt Marketing potrzebuje danych zawartych w tym formularzu w celu dodania Cię do listy mailingowej.

2 komentarze - Ekspert SEO – jak stać się jednym z nich?

  1. Szymon Słowik napisał(a):

    Bardzo dziękuję za wzmiankę 🙂

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *