2017-11-17 Pozycjonowanie 4 Opinie
jak pisać teksty seo

Jak pisać dobre teksty pod SEO? Zbiór żelaznych zasad!

Jednym z elementów optymalizacji stron internetowych jest nasycenie wszystkich rodzajów stron treścią, które są ważne pod kątem pozycjonowania. Google jest wyszukiwarką tekstową, dlatego przy ustalaniu pozycji w SERP istotna jest treść opublikowana na stronie. Dobrze przygotowany tekst potrafi być nośnikiem klientów i zwiększyć grubość Twojego portfela, natomiast spam content może drastycznie przyczynić się do spadku widoczności strony i redukcji klientów napływających za pośrednictwem organicznych wyników wyszukiwania. Czym jest wartościowy tekst, aby pozytywnie oddziaływał na ludzi oraz roboty indeksujące?

Zobacz wideo poradnik

Jak pisać dobre teksty pod pozycjonowanie stron?

5 żelaznych zasad, aby napisać skuteczny tekst SEO

Tworzenie i publikacja treści związana jest z nakładem finansowym. Jeżeli chcesz wykonać zlecenie przygotowania tekstu przez copywritera, wówczas warto zaplanować budżet. Nawet, jeżeli samodzielnie tworzysz teksty zapłacisz czasem, który jest cenny.

Najgorsze co można zrobić, to pisać i publikować teksty bez żadnej strategii. Zakładając, że prowadzisz sklep internetowy w pierwszej kolejności należy opracować teksty na stronę główną, kategorie, podkategorie, strony producentów, produkty, które najlepiej się sprzedają. Wraz z rozwojem sklepu warto uruchomić bloga i pisać teksty pod frazy kluczowe związane z Twoją niszą.

Podczas tworzenia treści warto poznać żelazne zasady tworzenia i formatowania tekstu zgodnie ze sztuką pozycjonowania stron. Nauczysz się tworzyć treści, które będą zawsze bezpieczne dla Twojej strony, niezależnie od zmian algorytmów wyszukiwarki Google.

1. Dobierz odpowiednie słowa kluczowe

Odpowiednie słowa kluczowe to klucz otwierający bramy konwersji w postaci zakupionych towarów, wypełnionych formularzy, telefonów od klientów. Wyszukiwanie fraz kluczowych ogólnych i long tail to praca wymagająca cierpliwości i dostępów do narzędzi SEO, które gwarantują wyszukanie dobrych słów pod pozycjonowanie. Najpopularniejszym narzędziem do robienia Keyword Researchu jest Planer Słów Kluczowych od Google, ale w osobnym rankingu prezentuję wideo poradniki innych narzędzi SEO do szukania zapytań.

Do każdej podstrony, gdzie udostępniamy swoją ofertę możemy skierować ruch z różnych słów kluczowych. Zacznijmy od wyszukiwania odpowiednich zapytań na stronę główną.

Zobacz wideo poradnik

Jak znaleźć dobre frazy kluczowe pod pozycjonowanie strony głównej sklepu?

Jeżeli materiał okazał się dla Ciebie przydatny, to przygotowałem wideo poradniki na temat doboru fraz pod pozycjonowanie sklepu w naturalnych wynikach wyszukiwania: https://projektmarketing.pl/dobre-slowa-kluczowe-pod-pozycjonowanie-sklepu/. Najważniejsze są frazy kluczowe ogólne i długi ogon, który jest wpisywany przez ludzi w pole wyszukiwarki Google.

Wyszukane frazy z narzędzi SEO zapisz sobie w notatniku bądź pliku excel. Zapisane frazy będą drogowskazem pod jakie słowa kluczowe powinien zostać napisany tekst tej konkretnej podstrony, która będzie pozycjonowana w Google.

2. Nie kopiuj istniejących treści

Unikniesz w ten sposób kary od Google za tzw. „Duplicate Content”, czyli duplikację treści. Powielanie treści jest częstym problemem związanym z optymalizacją strony pod SEO. Pamiętaj, że algorytmy Google potrafią wykryć, na jakiej stronie tekst został jako pierwszy opublikowany w Internecie. Wówczas ten tekst zostanie potraktowany przez Google jako unikatowy, oryginalny i nieskopiowany.

Osoby, które kopiują treść z innej strony www i publikują treść na swojej witrynie nie mogą liczyć na wysokie pozycje w wyszukiwarce Google. Wręcz przeciwnie – można spodziewać się spadków i obniżenia widoczności strony.

Chcesz wykryć skopiowane treści w swoim serwisie? Skorzystaj z narzędzia https://www.copyscape.com/.

Dlaczego Google miałby promować tekst, który już istnieje w sieci?

Takie praktyki wywołują bałagan w Internecie i marnują zasoby Google, dlatego algorytm Panda karze strony niskiej jakości, w tym serwisy z powieloną treścią.

Opisany problem dotyczy w szczególności właścicieli sklepów internetowych, którzy powielają opisy produktów ze stron producentów. W przypadku sklepu z 10 000 produktów stworzenie i opublikowanie unikalnych tekstów wymaga inwestycji i czasu.

Dobrym rozwiązaniem tego problemu jest metoda małych kroków, czyli koncentracja na najważniejszych produktach. Warto tworzyć unikalne teksty przynajmniej dla produktów, które dobrze się sprzedają lub na których możesz mieć dobrą marżę.

Wraz ze zwiększeniem przychodów w kolejnych krokach będziesz mógł zwiększyć inwestycje w outsourcing, czyli odpłatne zlecanie określonych prac na zewnątrz, których nie musisz samodzielnie wykonywać. Idealnym przykładem outosurcingu jest odpłatne zlecenie opracowania tekstów SEO przez copywritera. Możesz się zgłosić do naszych copywriterów: https://projektmarketing.pl/oferta/copywriting/

3. Pisz treść z ambicją, że będzie najlepsza

Dobrym pomysłem jest analiza konkurencji pod kątem fraz kluczowych na które pozycjonuje się konkurencja. Dotyczy to zarówno wąskiej jak i szerokiej niszy.

Zakładając, że chcemy wypozycjonować słowo kluczowe „dotpay wordpress” – warto samodzielnie wpisać zapytanie do wyszukiwarki Google.

Wystarczy odwiedzić przynajmniej TOP3 wyników wyszukiwania i sprawdzić, jaki rodzaj treści pojawia się w Google? Czy jest to wpis na blogu, poradnik, kategoria, podkategoria czy może strona ofertowa? Rodzaj strony, jaki rankuje na dane zapytanie w wyszukiwarce jest niezwykle istotną informacją dla Ciebie – twórcy lepszego contentu.

analiza konkurencji pod kątem wpisywanej frazy

Odwiedzając pierwsze wyniki wyszukiwania pod określone zapytanie, masz również pogląd jaki rodzaj contentu możesz dostarczyć użytkownikom, aby konkurować o 1 miejsca w Google. Wystarczy zbadać ilość znaków tekstu, zapisać nagłówki, zobaczyć grafiki, materiały wideo, dokumenty PDF, poznać specyfikę treści konkurencji… A następnie przygotować treść milion razy lepszą od konkurentów.

Możesz także skorzystać z narzędzia Buzzsumo.com do przeanalizowania popularności udostępnianej treści w social media pod kątem wpisywanego słowa kluczowego.

buzzsumo popularne treści udostępniane w social media

Jeżeli ludzie docenią opublikowaną treść, wówczas zwiększy się zaangażowanie, czas pobytu na stronie, dodatkowe interakcje ze stroną, udostępnianie w social media. Algorytm wyszukiwarki Google bazujący na sztucznej inteligencji z pewnością mierzy stopień zaangażowania odwiedzających z Twoją witryną i zwiększy widoczność tych treści w organicznych wynikach wyszukiwania.

Istnieje też droga na skróty – przygotowanie tekstu niedbale, bez odpowiedniej interpunkcji, bez CTA, bez wnikliwej analizy konkurencji… Taka strategia może dawać korzyści krótkofalowo. W końcu znajdzie się dobry spec od marketingu, który pracuje dla konkurencji… I nagle może się okazać, że słaby tekst zniknął z pierwszej strony w Google…

4. Buduj teksty dla ludzi

Wielu ludziom teksty SEO kojarzą się wyłącznie ze spamowaniem frazami kluczowymi w tekście w celu podniesienia strony w wynikach wyszukiwania. Dobry tekst SEO w dzisiejszych czasach powinien zawierać wartość dla ludzi, rozwiązywać ich problemy, wzbudzać prawdziwe emocje i być poprawnie napisany stylistycznie.

Słowa kluczowe, które planujemy pozycjonować w wyszukiwarce powinny być dodatkiem do ciekawej, angażującej treści. Tekst, który z założenia powinien angażować czytelników powinien być napisany według modelu AIDA.

Skróty:

  • Attention – uwaga.
  • Interest – zainteresowanie.
  • Desire – pragnienie.
  • Action – działanie.

Faszerowanie tekstu słowami kluczowymi może zaszkodzić Twojej stronie.

Wystarczy, że 2 lub 3 razy umieścisz pozycjonowane hasło na swojej stronie, dodatkowo wykorzystasz odmianę przez przypadki, zastosujesz synonimy danego słowa.

Część osób uważa, że ludzie w ogóle nie czytają opisów produktów w sklepie internetowym. Powinieneś jednak założyć, że jakiś procent odwiedzających przeczyta ten tekst od początku do końca. Są ludzie, którzy potrafią opuścić witrynę po napotkaniu błędów stylistycznych na stronie.

Nie musisz lubić klienta, ale on musi czuć się dobrze podczas skanowania treści na Twojej stronie. UX w dzisiejszych czasach jest silnie powiązany z SEO.

Uwaga: Każdy rodzaj tekstu można zoptymalizować pod słowa kluczowe i zrobić dobre SEO.

5. Formatuj treści zgodnie ze sztuką

Po stworzeniu tekstu SEO warto rozważyć optymalizację techniczną tekstu. Dobrze sformatowany tekst jest doceniony przez ludzi oraz roboty indeksujące treści.

Jak dobrze formatować tekst?

  • Pamiętaj o Mobile first – Google będzie w pierwszej kolejności ustalał ranking m.inn. na bazie treści w wersji mobilnej.
  • Na każdej stronie wykorzystaj jeden raz zwięzły nagłówek H1.
  • Stosuj nagłówki H2, H3.
  • Podziel akapity na mniejsze bloki treści, aby tekst był czytelny i nie męczył oka.
  • W pierwszym akapicie warto umieścić ważne słowo kluczowe nawiązujące do zawartości artykułu.
  • Tekst zawierający istotne frazy kluczowe oraz przydatne informacje dla ludzi warto pogrubić, pochylić.
  • Dodaj przynajmniej jedną skompresowaną grafikę z opisanym tekstem alternatywnym.
  • Treść wokół obrazka niech nawiązuje do tekstu alternatywnego.
  • Do wyliczeń wykorzystaj listy uporządkowane i nieuporządkowane.
  • Nie zapominaj o mocy linkowania wewnętrznego, który bezpośrednio wpływa na pozycjonowanie.
  • Jeżeli linkujesz na zewnątrz, zawsze otwieraj linki w nowej karcie przeglądarki.

Przy okazji pamiętaj o sformatowaniu ważnych tagów:

  • Tytuł – powinien posiadać około 60 znaków i zawierać najważniejsze słowo kluczowe.
  • Meta Description – powinien posiadać około 160 znaków, posiadać słowa kluczowe oraz zachętę do wejścia na stronę.

Zobacz wideo poradnik.

Jak tworzyć tytuł, nagłówek H1 i meta description dla strony głównej sklepu?

Mam nadzieję, że treści publikowane na blogu ProjekMarketing.pl oraz kanale YouTube są dla Ciebie przydatne i angażujące do działania 🙂 Jeżeli uważasz inaczej daj mi znać, jak mogę ulepszyć moje treści na blogu. Zrobię to specjalnie dla Ciebie, a przy okazji sam zyskam jeszcze więcej 🙂

Mam też do Ciebie ogromną prośbę. Jeżeli uznasz, że poradnik o tworzeniu tekstów pod SEO okazał się wartościowy i pomocny, to udostępnij go swoim znajomym lub podlinkuj. Gdziekolwiek… Niech inni ludzie też na tym skorzystają.

Jak pisać dobre teksty pod SEO? Zbiór żelaznych zasad!
5 (100%) 2 votes

duplikacja treści

Unikalne artykuły o MARKETINGU I SEO Prosto na Twój najlepszy adres e-mail.

4 komentarze - Jak pisać dobre teksty pod SEO? Zbiór żelaznych zasad!

  1. inga napisał(a):

    super blog i super porady 🙂 Dzięki!

    1. Paweł Duda napisał(a):

      Dzięki Inga 🙂

  2. Marcin napisał(a):

    Dodałbym do tego jedynie, że po napisaniu tekstu warto czasami odpocząć od niego z godzinkę lub więcej i jeszcze raz na chłodno potem przeanalizować to co stworzyliśmy.
    Ale ogólnie poradnik bardzo fajny 🙂

    1. Paweł Duda napisał(a):

      Marcin – W sumie racja 🙂 Nie wspomniałem o tym, bo artykuły tworzę po kilka dni z przerwami 🙂 Więc mimowolnie na chłodno to analizuję 🙂

      Najpierw robię wpis, później PDF z wpisu z linkiem (więc mimowolnie na chłodno się sprawdzi) i na końcu materiał wideo – jak mam ochotę go nagrać 🙂

      3 różne formy dotarcia do klientów, a praktycznie ta sama treść. Polecam tak robić, jeżeli jest taka możliwość.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *