Mapa witryny, czyli jak wygenerować sitemapę dla Google?
W Internecie każdego dnia powstaje tysiące nowych stron www. Patrząc pod kątem budowania ruchu z organicznych wyników wyszukiwania niezwykle ważnym czynnikiem jest proces indeksacji, czyli sprawnego pojawienia się strony w indeksie wyszukiwarki Google. O tym, jak dodać stronę do Google poświęcony był osobny poradnik z materiałami wideo. Nowo założona domena bez historii nie posiada autorytetu, który trzeba wypracować optymalizacją strony pod SEO oraz działaniami związanymi z pozycjonowaniem.
Jeżeli chcesz pozyskiwać klientów z naturalnych wyników wyszukiwania, koniecznym będzie szybkie zindeksowanie całej strony w Google. Istnieje prosty sposób, który pozwala sprawnie zindeksować w wyszukiwarce adres URL strony głównej oraz wszystkich podstron serwisu. Tym sposobem jest wygenerowanie mapy witryny oraz mapy grafik w formacie przyjaznym Google.
Zobacz wideo poradnik
Kompletny przewodnik po mapie witryny.
Submit URL czy mapa adresów?
Istnieje specjalny formularz Google do zgłaszania nowych podstron w serwisie, który potrafi błyskawicznie dodać adres URL do indeksu wyszukiwarki: https://www.google.com/webmasters/tools/submit-url
Jeżeli chciałbyś dodać 10 tysięcy adresów URL do Google, wówczas ręczne dodawanie aż tylu adresów mija się z celem. Między innymi w tym celu wymyślono mapę witryny.
Definiując, czym jest mapa witryny?
Mapa witryny (mapa strony, sitemapa) – to plik zazwyczaj w formacie XML zawierający wszystkie aktywne adresy URL strony internetowej wraz z datą aktualizacji poszczególnych stron. Profesjonalnie przygotowana mapa witryny zawiera mapę grafik, czyli zbiór wszystkich adresów plików graficznych.
Mapa strony umożliwia robotom szybkie indeksowanie podstron, co skutkuje sprawnym dodaniem adresów do indeksu wyszukiwarki Google. Sitemapę należy zgłosić w narzędziu Google Search Console oraz w pliku robots.txt, aby roboty indeksujące miały dostęp do pełnej struktury adresów serwisu. W ten sposób można zoptymalizować proces indeksowania w serwisie, ponieważ jeden plik (sitemapa) zawiera listing adresów URL całego serwisu do którego boty mają dostęp w dowolnym momencie.
Zapamiętaj: Generowanie mapy witryny jest jednym z elementów optymalizacji stron pod SEO.
Statyczna czy dynamiczna sitemapa?
Powolnym krokiem zmierzamy w kierunku generowania pliku sitemap.xml i tutaj warto wiedzieć, że istnieje statyczny oraz dynamiczny sposób generowania pliku z mapą strony.
Statyczna mapa witryny polega na tym, że wykorzystujesz generator online do tworzenia pliku mapy strony, a następnie umieszczasz ten plik na serwerze w katalogu głównym strony (katalog public_html). Z założenia plik z mapą strony zawiera wykaz wszystkich działających adresów, dlatego w przypadku regularnie aktualizowanych witryn koniecznym będzie każdorazowe tworzenie mapy strony po opublikowaniu nowej podstrony w serwisie.
W każdym przypadku, gdy rozbudowujesz swój serwis o nowe podstrony, wówczas należy wygenerować na nowo plik z mapą strony zaktualizowany o nowe adresy i nadpisać pierwotną sitemapę na serwerze. Może to być czasochłonne i uciążliwe, dlatego statycznie generowaną sitemapę można generować dla stron nieaktualizowanych lub aktualizowanych okazjonalnie, np: strony wizytówki.
Dynamiczna mapa witryny polega na tym, że wraz z opublikowaniem nowego adresu w serwisie plik z mapą strony ulega automatycznej aktualizacji o nowy adres. Pozwala to zaoszczędzić czas, ponieważ dynamiczną sitemapę tworzy się zwykle jeden raz, a dalej wszystko generuje się z automatu. Fajnie, prawda?
Najwygodniejszym sposobem jest wykorzystanie dynamicznego generowania mapy witryny, jednak nie zawsze istnieje taka potrzeba.
Jak nazywać mapę witryny i jaki format?
Nazwa sitemapy jest dowolna, np: sitemap.xml, sitemap_index.xml czy mapa_witryny.txt.
Istnieje kilka formatów do generowania pliku z mapą strony:
- XML.
- RSS, mRSS i Atom 1.0.
- Tekstowy plik z roszerzeniem .txt, kodowany UTF-8.
- Witryny Google.
Więcej ogólnych wskazówek odnośnie generowania mapy strony prosto od Google: https://support.google.com/webmasters/answer/183668?hl=pl.
Generatory sitemap idealnie skrojonych pod Google
Zanim przystąpimy do poznania generatorów sitemap, warto dokładnie przeanalizować strukturę adresów URL naszego serwisu. Nie chcemy przecież, aby mapa strony zawierała adresy niedziałające z kodem błędu 404. Warto mieć pełną kontrolę nad niedziałającymi adresami także po wygenerowaniu statycznego pliku sitemapy, aby przez przypadek link 404 nie znalazł się w mapie witryny.
W tym celu warto skorzystać z narzędzia Screaming Frog, który sprawnie wykryje adresy 404. Niedziałające adresy zawsze warto naprawić, ponieważ Google nie może patrzeć na takie linki.
A co będzie, jeżeli w mapie witryny znajdzie się przynajmniej jeden niedziałający link z kodem 404?
Googlebot odwiedzający taką sitemapę może się „udławić”, więc zrób to dobrze. Wyeliminuj błędy 404!
Jaki generator mapy witryny jest najlepszy?
Według mojej opinii najlepszy generator sitemap potrafi zbudować mapę witryny i mapę grafik. Ruch z wyszukiwarki grafik w wielu branżach stanowi znaczący procent ruchu organicznego, dlatego warto, aby Googlebot poznał linki do wszystkich plików graficznych wraz z opisami obrazków.
Więcej najlepszych generatorów sitemap rekomenduje Google: https://code.google.com/archive/p/sitemap-generators/wikis/SitemapGenerators.wiki
Można także skorzystać z https://www.g-sitemap-generator.com/
Generowanie statycznej mapy witryny
Czy wiesz, że narzędzie Screaming Frog umożliwia zbudowanie mapy witryny z mapą opisanych grafik?
Narzędzie wygeneruje statyczny plik sitemap.xml dla 500 adresów URL całkowicie za darmo. W przypadku płatnej licencji nie ma limitów odnośnie adresów dodawanych w sitemapie.
Po wygenerowaniu wszystkich adresów w Screaming Frog wystarczy odwiedzić: Sitemaps – Create XML Sitemaps – Images – Include Images – Next – Zapisz sitemap.xml
Tworzenie sitemapy na Joomla
Zobacz wideo poradnik.
Jak krok po kroku wygenerować statyczny plik sitemap.xml na platformie Joomla?
Generatory dynamicznej mapy witryny
W przypadku większych, regularnie aktualizowanych stron firmowych, blogów czy sklepów internetowych mapę witryny należy generować dynamicznie. W wypadku najpopularniejszej technologii blogowej WordPress można zainstalować rozmaite wtyczki dedykowane wyłącznie dla mapy witryny.
Niektóre platformy sklepowe, takie jak Shoper posiadają wbudowaną, dynamicznie generującą się sitemapę. Istnieją także platformy sklepowe, gdzie brakuje dynamicznie tworzonej sitemapy, bądź brakuje dostępu do serwera FTP.
Daj znać w komentarzu z jakiej platformy korzystasz oraz w jaki sposób wygenerowałeś mapę strony?
Tworzenie sitemapy na WordPress
W przypadku technologii WordPress warto skorzystać z darmowej wtyczki Yoast SEO (WordPress SEO): https://pl.wordpress.org/plugins/wordpress-seo/.
Wygenerowaną mapę witryny można odnaleźć w konfiguracji pluginu: SEO – Mapa strony XML
Mapa witryny dzięki wtyczce Yoast SEO zostaje automatycznie utworzona, co oznacza, że nie trzeba jej przesyłać na serwer. Sitemapa w formacie XML jest dostępna pod przykładowym adresem: https://punktmeblowy.pl/sitemap_index.xml
Zobacz wideo poradnik
Jak tworzyć sitemapę z wtyczką Yoast SEO i zgłosić do Google Search Console?
Gdzie przesłać mapę witryny?
Mapa strony w najprostszej konfiguracji powinna być dostępna pod adresem URL: https://nazwadomeny.pl/lokalizacja_mapy_witryny.xml
Jeżeli sitemapa nie generuje się automatycznie, wówczas plik z mapą witryny należy ręcznie przesłać na serwer FTP do katalogu głównego strony o nazwie public_html.
Dodanie sitemapy do Google Search Console
Link do mapy witryny należy obowiązkowo zgłosić w bezpłatnym narzędziu Google Search Console.
Indeksowanie – Mapy witryn – DODAJ/TESTUJ MAPĘ WITRYNY – Prześlij.
Dodanie sitemapy do pliku robots.txt
Na serwerze w katalogu public_html powinien znajdować się także plik robots.txt, który warto zaktualizować o link do mapy witryny.
W dowolnym miejscu w pliku robots.txt wstaw poniższą instrukcję, która wskazuje ścieżkę dostępu do Twojej mapy witryny dla robotów indeksujących:
Sitemap: https://twojadomena.pl/lokalizacja_mapy_witryny.xml
Wykonane czynności są elementem optymalizacji stron i wspomagają skuteczne pozycjonowanie stron internetowych w naturalnych wynikach wyszukiwania Google.
Mam też do Ciebie ogromną prośbę. Jeżeli uznasz, że poradnik o mapie witryny okazał się wartościowy i pomocny, to udostępnij go swoim znajomym lub podlinkuj. Gdziekolwiek… Niech inni ludzie też na tym skorzystają.
Witam
bardzo dobry i wartościowy art-poradnik! Aż dziw, że nie ma pod nim innych komentarzy! :O (chyba wiem nawet dlaczego).
Czytając go odczuć można spore zaangażowanie, wiedzę i poświęcony czas w przygotowanie go!
(oczywiście wyczują to bardziej osoby znające temat) za, co duże Brava!
dziękuje w moim imieniu za Twój jakże istotny i na czasie art. oraz wkład w propagowanie wiedzy.
Pozdrawiam i życzę dużo Sukcesów!
Dzięki Saimon,
Kilka dni roboczych się zeszło 🙂 Ale ważne, że służy!
Artykuł jest świetny, ale ja mam pewien problem. Korzystam z technologii WordPress i darmowej wtyczki Yoast SEO (WordPress SEO), ale po ostatniej aktualizacji nie mam opcji Mapa strony XML – mapa nie tworzy się też sama.
Zainstalowałem inną wtyczkę do tworzenia mapy do strony http://www.nocposlubna.pl, ale wtedy Yoast SEO wyświetlił komunikat, że on zajmuje się tworzeniem mapy i aby działał prawidłowo muszę wyłączyć wtyczkę.
Co robić?
P.S. Obecny plik wygenerowałem ręcznie, ale jest słaby.
Musiałbym zerknąć na Twojego WP co nie tak jest z Sitemap.xml, bo tak z „marszu” to ciężko stwierdzić, co może być przyczyną. Napisz maila na pawel.duda@projektmarketing.pl.
Super pomocny artykuł! Same mięso. Dzięki.
🙂
Witam serdecznie,
Po pierwsze dziękuję za świetny i bardzo wartościowy artykuł. Przeczytałam od deski do deski i trzymając się instrukcji. Można faktycznie wszystko samemu włączyć. Utknęłam jednak w jednym miejscu i pozwolę zadać sobie tutaj pytanie.
Kupiłam zarówno domenę jak i serwer na home.pl, stworzyłam bloga opartego na Worpdress, przesłałam witrynę do indeksacji, stworzyłam plik robots i zabrałam się za mapę strony.
Jednak mój blog nie jest jeszcze widoczny w google, a logując się do panelu w pasku mam adres: http://wordpress1811419.home.pl/autoinstalator/wordpressplus/wp-admin/
Więc moja mapa strony tworzy się do nazwy serwera: wordpress1811419.home.pl zamiast docelowej domeny i nie jest czytana w google search console.
Czy masz może jakąś podpowiedź co z tym zrobić??
Trzeba najpierw uruchomić portal pod docelową domeną, dobrze ją zoptymalizować, zindeksować i dodać mapę strony do Google Search Console – w wielkim uproszczeniu. Z sitemapy – http://drhotel.pl/post-sitemap.xml wypadałoby się też pozbyć stron TYPU HELLO WORD, bo zaniżają one ranking strony. Google indeksując domyślnie generowane podstrony WordPress automatycznie obniży Ci widoczność strony.
Super poradnik, ale nie znalazłem odpowiedzi na nurtujące mnie pytanie:
czy jeśli Yoast SEO w WordPressie wygenerował mi również linki, których nie używam (pochodzą one z template’u, który kupiłem), to mam je również zgłaszać do Google Search Console za pomocą upload całego pliku xml?
Jeśli tak to musiałbym dodać ze 100 parę URL, a na stronie mam tylko 5 podstron (URL), które publikuję.
Póki co, dodałem ręcznie w Google Search Console te, których używam. Czy to wystarczy?
Bartek, tych linków trzeba się pozbyć, jeżeli indeksują się w Google i są to bezwartościowe podstrony. W mapie i dla Google podajemy na tacy tylko wartościowe podstrony z treścią.
Są to elementy template, który kupiłem. Są one również opublikowane samoczynnie. Czy one wpływają na szybkość działania mojej strony (wordpress), mimo, że nie są zlinkowane z moją domeną?
Szybkość strony niekoniecznie (chociaż płatne szablony często są przeładowane zbędnymi funkcjami, które mogą obciążać szybkość ładowania strony). Na pewno marnowany jest crawl budget.
Yast SEO jest darmowe tylko do pewnego momentu, jak coś chesz wydziałać musisz zapłacić…
Yoast nawet w wersji darmowej jest wystarczający. Przy wersji premium można praktycznie wszystko ogarnąć bez pluginu.
Dziękuje bardzo, już u siebie implementuje mapę witryny, mapa może zastąpić kolejno dodawane podstrony czy robić i jedno i drugie?
Nie wiem czy dobrze zrozumiałem…
Podstrona to podstrona. Mapa witryny dynamiczna powinna się aktualizować o nowo dodaną podstronę. Przy mapie statycznej trzeba na nowo generować sitemapę.
Witam serdecznie. Super poradnik! Bardzo pomocny. Mam następujące pytanie.
1.Mianowicie, łącząc się ze swoim serwerem przez FileZille wchodzę w katalog public_html nie widzę nigdzie pliku robots.txt (wiem jak go stworzyć, tu nie ma problemu), natomiast po zalogowaniu się do ”Google Search Console” i narzędzia ”Tester pliku robots..txt” okazuje się, że googole widzi mój plik robots.txt, którego nie mogę znaleźć w katalogu public_html, a co za tym idzie edytować go. Nie chcę dodawać (tworzyć) nowego, aby nie było dwóch plików pod tą samą nazwą.
2.Drugie pytanie troszkę z innej beczki, ponieważ już jesteśmy przy Google Search Console to zauważyłem jedną rzecz. W „testerze pliku robots.txt” mogę wybrać dwie witryny ”https://MOJA_STRONA.pl” oraz „https://WWW.MOJA_STRONA.PL”. Czy to że w jednym adresie jest „www”, a w drugim go nie ma wpływa na coś? Dopiero się uczę i wolę zapytać mimo, że może to być głupie, ale zauważyłem, że gdy sam stworzę i wgram na serwer plik „robots.txt” z wgranym zgodnie z waszą instrukcją: „Sitemap: https://twojadomena.pl/lokalizacja_mapy_witryny.xml” to gdy w „testerze pliku robots.txt” zaznaczę opcję ”https://MOJA_STRONA.pl” to wyskakuje mi plik robots.txt z „Sitemap: https://twojadomena.pl/lokalizacja_mapy_witryny.xml„. Natomiast gdy wybiorę”https://WWW.MOJA_STRONA.PL” czyli z wspomnianym wcześniej „www” to wyskakuje mi plik robots.txt gdzie widzę: User-agent: *Disallow: /wp-admin/ Allow: /wp-admin/admin-ajax.php. Czyli wspomniany na początku zapytania niewidoczny w katalogu publc_html plik robots.txt.
Proszę o pomoc. Nie jestem w stanie zrozumieć o co chodzi i czy coś robię źle.
Cześć,
1. Plik robots.txt można sobie nadpisać na serwerze – tylko trzeba przekopiować z aktualnego robots.txt, to co się w nim znajduje. Nie da się stworzyć 2 plików o takiej samej lokalizacji w tej samej ścieżce na serwerze, więc robots.txt będzie się nadpisywać.
2. Jak nie ma przekierowania 301 na jedną wersję domeny https (rekomendowane), to może się tak zdarzyć, że dane o domenie będą się ładować na różnych protokołach. A nam zależy na tym, aby nie było duplikacji domen i strona ładowała się tylko pod jednym protokołem https. Podobnie z mapą witryny – ona też powinna być dostępna z jednego protokołu dla robotów sieciowych.
Hej super poradnik, sam bawię się w wypromowanie strony, jednak wpisując site:nazwa domeny widzę że meta description nie jest uaktualnione mimo że używam na swojej stronie Yoast, używam też wtyczki Polylang, gdzie mam wersję pl i ang strony, jednak meta description wersji pl nie jest widoczny? Co nie tak?
Zwykle powodem jest brak cierpliwości 🙂
Poczekaj kilka dni zanim G zaktualizuje meta description – możesz to przyspieszyć do kilku minut narzędziem Pobierz jako Google (dziś Sprawdzenie adresu URL) w GSC.
Mam jeszcze pytanie, sprawdzając meta description przy wpisaniu site:moja domena podaje mi zupełnie co innego niż wpisywałem, odczekałem już długo, mam wrażenie że podaje mi cześć stron że starym meta description a część nowe opisy, a części stron w ogóle nie ma, czy wygrywając nowa mapę strony kasować trzeba stara czy automatycznie jest nadpisywana.
Nie chce się zainstalowac nawet program sciagałam inny 🙁
szkoda, że na blogger nie da się dostać do serwera FTP :/
Wow! Super materiał! Screaming Frog naprawdę ekstra. Mapa witryny z RankMatha nie uwzględniała nowych wpisów. Zrobiłem z ręki. Czekam na efekt.