Kampania SEO – jak przebiega proces SEO dla naszych klientów?
Wielu właścicieli stron uważa, że witryna dobrze wypozycjonowana zawsze będzie na topowych pozycjach wyszukiwarek internetowych. Później zdziwienie, że wyłączona kampania SEO i zaniedbanie marketingu internetowego przynoszą spadki w rankingu. Prawda jest inna – w walce o najlepsze pozycje nigdy nie możesz sobie pozwolić nawet na chwilę przestoju procesu SEO. Pozycjonowanie jest realizowane także przez Twoich konkurentów, którzy mają własne strategie budowania ruchu organicznego. Kampanie SEO nie powinny się skupiać wyłącznie na osiągnięciu TOP3, ponieważ celem pozycjonowania jest zwiększenie ruchu organicznego, który konwertuje klientów dla Twojego biznesu. Jeżeli zaniechasz inwestycji w działania SEO, to konsekwencją jest utrata klientów, a także spadki pozycji w Google. Jak zatem reklamujemy biznesy naszych klientów w wyszukiwarkach internetowych? Odpowiedź w poniższym przewodniku.
Zobacz wideo poradnik
Pozycjonowanie z Projekt Marketing – jak przebiegają kampanie SEO? 6 etapów współpracy.
Przemyślana strategia SEO drogą do sukcesu
Proces SEO ma swoje wymagania i musisz się do nich dostosować. Działania SEO nie powinny koncentrować się wyłącznie na osiąganiu szczytowych pozycji wyników wyszukiwania, ale przede wszystkim na maksymalizacji ilości klientów, jakich możesz pozyskać za pośrednictwem strony internetowej.
Trzeba zatem walczyć o wysoką pozycję strony w Google i równocześnie poprawiać stronę internetową, by kampania SEO generowała coraz więcej klientów.
SEO realizowane dla Twojej witryny nie powinno mieć przestojów. Kampania SEO powinna zatem mieć charakter ciągły i obowiązkowo trzeba w niej uwzględnić kilka elementów, dzięki którym proces pozycjonowania stron będzie efektywny.
#1 – poznanie specyfiki Twojego biznesu
Kampanie SEO i wszelkie działania reklamowe podejmowane w internecie muszą mieć ściśle określony cel. Wysokie pozycje w rankingu Google przekładają się na lepszą widoczność w wyszukiwarce, a to kusi potencjalnych klientów.
Użytkownicy zazwyczaj nie przejawiają chęci do szukania odpowiedzi na swoje zapytanie na kolejnych stronach wyników wyszukiwania, więc TOP3 na wybrane słowa kluczowe okazuje się kluczem do sukcesu.
Kampanie SEO dają dobre efekty, gdy frazy do pozycjonowania strony internetowej zostały odpowiednio dobrane. Niczym snajper na polu bitwy musisz ustrzelić najlepsze słowa kluczowe, które przyniosą klientów do Twojego biznesu. W przeciwnym przypadku cały budżet kampanii zostanie przelany w niewłaściwe działania.
Odpowiedni dobór fraz byłby niemożliwy bez precyzyjnego określenia, do jakich użytkowników chcesz kierować swoją ofertę i czego oni tak naprawdę szukają. Przydaje się tutaj Twoja wiedza i doświadczenie w danej branży. Wybranie konkretnych grup docelowych oraz ich precyzyjne opisanie stanowi fundament, aby tworzyć skuteczne kampanie SEO.
Jeżeli wynajmujesz apartamenty w mieście X, to takim targetem są np. osoby szukające:
- noclegu w tym mieście,
- atrakcji turystycznych w tym mieście,
- propozycji na ciekawy wypoczynek
- oferty noclegu o określonych parametrach
- propozycji noclegu do konkretnej ceny
Postępując w taki sposób można realizować rozbudowane kampanie SEO trafiające do różnych grup odbiorców odwiedzających Twoją stronę internetową.
#2 – frazy kluczowe, które dadzą klientów
Każdy starannie opracowany proces SEO musi uwzględniać dobór optymalnych słów kluczowych, które skonwertują klientów z wyników wyszukiwania dla Twojego biznesu. Chodzi oczywiście o słowa wykorzystywane przez potencjalnych klientów podczas wpisywania zapytania w pole wyszukiwarki Google.
Nie można w tym przypadku ograniczać się do kilku słów ogólnych, które niemal od razu przychodzą do głowy – tak działają agencje oferujące pozycjonowanie za efekt, ograniczając kampanie SEO do zaledwie kilku fraz, co marnuje potencjał SEO.
Skuteczna kampania SEO polega na zrobieniu możliwie jak najbardziej obszernej listy słów oraz dłuższych fraz z tak zwanego długiego ogona. To wszelkiego typu możliwe kombinacje odnoszące się nie tylko bezpośrednio do Twojej oferty, ale do całego Twojego biznesu w szerszym kontekście.
Podczas poszukiwania fraz kluczowych posługujemy się narzędziami SEO, które pozwalają nam częściowo zautomatyzować proces doboru fraz. Szczegółowa analiza konkurencji pozwoli namierzyć wszystkie słowa kluczowe na które pozycjonuje się konkurencja w organicznych wynikach wyszukiwania.
Łącząc wszystkie frazy kluczowe namierzone u konkurencji w jeden dokument, otrzymujemy szczegółową listę zapytań, które będą generować klientów na każdym etapie procesu zakupowego klienta. Te słowa kluczowe zostaną dodane do kampanii SEO, którą będziemy dla Ciebie realizować.
Wracając do przykładu z poprzedniego punktu – osobom szukającym ciekawych punktów turystycznych w mieście X można podpowiedzieć przy okazji atrakcyjny nocleg. Jest przecież wysokie prawdopodobieństwo, że tacy użytkownicy zapragną przyjechać i spędzić weekend czy wakacje w tym miejscu.
Podobnie jest z frazami typu „noclegi w X opinie”. Nie są one stricte sprzedażowe (ofertowe), ale dzięki nim kampania SEO może lepiej generować konwersje.
Narzędzia do wyszukiwania słów kluczowych, które wykorzystujemy:
Przydatne do kampanii SEO okazują się także narzędzia Ahrefs i Senuto.
Zobacz wideo poradnik
Jak wyszukiwać frazy poprzez narzędzie Keyword Tool?
#3 – opracowanie strategii SEO
Grupy docelowe są określone, poznane też frazy kluczowe przez nie wykorzystywane, więc czas na przygotowanie konkretnej strategii SEO pozyskania ruchu naturalnego z wyszukiwarek internetowych. Podstawa to opracowanie optymalnej struktury strony internetowej.
W tym zakresie niezbędne się okazuje wybranie konkretnych podstron, które mają pojawić się w wynikach wyszukiwania na określone frazy kluczowe wpisywane przez użytkowników.
Trzeba też ustalić najlepszy sposób na osiągnięcie topowych pozycji w rankingu Google właśnie dla owych podstron. Użytkownicy szukający cennika noclegów powinni zatem trafić bezpośrednio na podstronę z taką treścią, a nie na stronę główną.
Dobrze, jeżeli podstrona zawiera odnośnik do kontaktu i formularza zamówienia – to idealna metoda na skłonienie zainteresowanej osoby do pójścia krok dalej, czyli rezerwacji noclegu albo przynajmniej skontaktowania się z właścicielem apartamentu.
Proces SEO wymaga również ustalenia najlepszych dla wyszukiwarek struktur hierarchicznie układanych adresów URL. Ten krok pozwala później tworzyć odpowiednie linkowanie wewnętrzne na Twojej stronie.
#4 – optymalizacja strony internetowej pod kątem technicznego SEO
Na tym etapie wszystkie kampanie SEO są realizowane w praktyce, wcielamy w życie wszystkie plany SEO opracowane wcześniej. Optymalizacja zazwyczaj ma bardzo szeroki zakres, a jej podstawą staje się przeprowadzenie audytu SEO. Dzięki temu można łatwo wykryć, a później usunąć, zauważone błędy techniczne na stronie internetowej utrudniające zrozumienie struktury zarówno dla robotów Google, jak i użytkowników – potencjalnych klientów.
Zdarza się, koszty optymalizacji oraz rozbudowy strony internetowej są na tyle wysokie, że w zasadzie nie opłaca się tego zrobić. Dlatego w niektórych przypadkach lepiej zbudować nową stronę www od podstaw – będzie nie tylko taniej, ale lepiej i efektywniej.
Takie rozwiązanie sprawdza się, kiedy dany serwis www zawiera mnóstwo błędów i trudno byłoby wszystkie je usunąć w ramach działań optymalizacyjnych. Podobnie jest ze stronami o kiepskiej funkcjonalności, ale po prostu przestarzałymi. W ostatnich latach wiele się zmieniło w zakresie budowania stron i czasami starej strony internetowej nie można przystosować do tego, aby np. wyświetlała się prawidłowo w urządzeniach mobilnych.
Optymalizacja techniczna nie może się ograniczać do dodania brakujących adresów podstron, które powinny generować większy ruch i zarazem pomagać w skutecznym zdobywaniu nowych klientów.
Ważne również, aby:
- dodać dane strukturalne, mikroformaty,
- usunąć zjawisko jakim jest duplikacja treści,
- wyeliminować problem kanibalizacji słów kluczowych,
- poprawić możliwości indeksowania danej strony internetowej,
- zwiększyć szybkość ładowania strony,
- wdrożyć prawidłowe użycie tagów kanonicznych.
Odpowiednio przygotowana, profesjonalna witryna powinna przyciągać swoim estetycznym designem, zaawansowanymi funkcjonalnościami oraz ciekawymi treściami. Tylko w ten sposób Twoja strona www umożliwi lepszą konwersję, a to właśnie realizacja określonych celów jest najważniejsza.
Samo zwiększenie ruchu organicznego na stronie nie pomoże, jeżeli użytkownicy mają problemy z poruszaniem się na stronie i odnalezieniem treści, o które pytają.
#5 – przygotowanie i wdrożenie treści na stronę zgodnie ze sztuką
Praca nad treściami tak naprawdę nigdy się nie kończy. W procesie SEO niezbędne jest nieustanne dbanie o pojawiający się content na stronie. W zasadzie to baza rozsądnej kampanii SEO. Znaczenie ma optymalna optymalizacja treści, ale także umiejętne rozmieszczenie tekstów w obrębie całej strony www. Jeżeli Twoja witryna ma w pełni odpowiadać na zapytania użytkowników, to musisz zwrócić uwagę na to, co się na niej pojawia.
Pierwsza rzecz dotyczy optymalizacji podstawowych elementów jak odpowiednie nagłówki, ale także znaczniki title i meta description. Kolejny krok to dodawanie odpowiednio zoptymalizowanych treści – tekstowych, graficznych oraz video. Bardzo ważne, aby nowy content pojawiał się systematycznie. Aktualizacje treści są więc niezbędne i cykliczne każdego miesiąca.
Podstawą tworzenia treści staje się oczywiście wcześniejsze wyszukanie fraz kluczowych, także tych z długiego ogona (wielowyrazowych).
Zobacz wideo poradnik
Jak pisać teksty SEO? 5 żelaznych zasad.
Teksty możesz tworzyć samodzielnie, ale pod jednym warunkiem – potrafisz pisać zgodnie nie tylko z zasadami SEO, lecz także gramatyki i ortografii polskiej. Umiesz też zgrabnie wplatać słowa kluczowe (wiesz, że nie można przesadzić z ich liczbą) i jednocześnie masz umiejętność pisania ciekawych tekstów.
Powinny one odpowiadać na pytania użytkowników i zarazem rozwiązywać ich problemy. W tym ostatnim przypadku sprawdza się zatem blog. Treści o charakterze poradnikowym zawsze przyciągają i tym samym stają się doskonałym wabikiem na nowych klientów – zwiększają zainteresowanie Twoją firmą, a to może skutkować lepszą konwersją. Pod kątem SEO rozbudowa bloga wspiera także linkowanie wewnętrzne ofert na stronie, usług czy kategorii w sklepie internetowym, co bezpośrednio ma przełożenie na wyższe pozycje w Google.
#6 – działania z zakresu link building
Niezwykle istotnym elementem procesu SEO okazuje się też zdobywanie wartościowych linków i budowanie autorytetu. Trzeba wyraźnie podkreślić, że chodzi wyłącznie o linki pozycjonujące wysokiej jakości z zaufanych i mocnych domen tematycznych. Liczy się przede wszystkim ich wartość, a nie liczba.
To duża zmiana, ponieważ jeszcze kilka lat temu ważne było, aby pozyskać jak najwięcej linków nawet SPAM. Skutkiem tego okazywały się liczne nadużycia i nieuczciwe praktyki. Dlatego obecnie osoby, które próbują oszukiwać, muszą się liczyć z karami od Google oraz spadkami w rankingu.
Zobacz wideo poradnik
Zaufanie Google a pozycjonowanie bez trudnych pojęć.
W związku z tym trzeba bardzo rozważnie pozyskiwać odnośniki do strony www. Faktem jest, że w połączeniu z przejrzystą i funkcjonalną strukturą strony oraz merytorycznymi treściami, linki mogą nie tylko przyciągać nowych użytkowników, ale także podnosić pozycję serwisu w wynikach wyszukiwania i budować zaufanie witryny w oczach Google. Podstawę stanowią jednak dobrze opracowane treści do publikacji, które muszą mieć określoną wartość dla czytelników. Jedynie w ten sposób skłonisz użytkownika do odwiedzenia Twojej witryny.
Narzędzia SEO do analizy linków, jakie wykorzystujemy to Surfer, Ahrefs, Majestic.
Ile czasu trwa proces SEO?
Proces SEO jest ciągły, trwa nieustannie. Nigdy nie możesz zaprzestać działań pozycjonujących, ponieważ Twoi konkurenci też walczą o jak najlepsze pozycje w wyszukiwarce. Dlatego uzbrój się w cierpliwość, systematycznie optymalizuj swoją stronę i dodawaj nowe treści. Nie musisz tego robić samodzielnie. We wszystkich aspektach pomoże doświadczona agencja SEO.
W przypadku nowej strony internetowej na efekty czeka się dłużej, nawet to 12 miesięcy. Dużo zależy od branży, trudności słów kluczowych, konkurencji oraz budżetu, jakim dysponujemy do przeprowadzenia kampanii SEO.
Wiedza, z którą na pewno warto się zapoznać kiedy myślimy o zleceniu komuś pozycjonowania, a także kiedy sami dopiero startujemy i chcemy ogólnie poznać cechy tego zabiegu. Pozycjonowanie to coś, co wymaga ciągłej pracy i cierpliwości, i warto pamiętać, że o efekty należy nieustannie dbać.
Warto dodać, iż po stronie agencji SEO leży decyzyjność w danym zakresie.