Jak sprawdzić pozycjonowanie strony bez płatnych narzędzi SEO? Case Study + WIDEO
Samodzielnie pozycjonujesz bloga, stronę firmową bądź sklep internetowy? Czy może agencja SEO została zleceniobiorcą usług SEO i pozycjonowania Twojej strony? W każdym przypadku musisz trzymać rękę na pulsie i regularnie sprawdzać czy pozycjonowanie strony zmierza w dobrym kierunku. Jak zatem sprawdzić czy pozycjonowanie strony generuje wzrosty widoczności fraz kluczowych TOP 10? Jak szybko namierzyć spadki widoczności strony i odpowiednio zareagować bez wielkich umiejętności technicznych? Sprawdzamy na przykładowej stronie Sprowadzanie-aut.pl, którą Projekt Marketing pozycjonuje!
Skuteczne pozycjonowanie czy pusty portfel?
Na pierwsze efekty z pozycjonowania strony trzeba jednak cierpliwie poczekać około 3-6 miesięcy. Decydując się na płacenie comiesięcznego abonamentu w agencji SEO inwestujesz pieniądze, jednocześnie oczekując szybkich efektów.
Nawet, jeśli sam pozycjonujesz swoją stronę to potrzebujesz narzędzi SEO i twardych danych, które pozwolą ocenić skuteczność samodzielnego pozycjonowania.
Zanim słowo kluczowe w wyniku działań pozycjonerskich osiągnie TOP10 należy monitorować codzienną pozycję słowa kluczowego w Google. Nawet, jeżeli strona osiągnęła czołowe pozycje w wyszukiwarkach nie wolno rezygnować z monitorowania pozycji. Pozwoli to w trybie natychmiastowym właściwie reagować na wzrosty bądź spadki pozycji w kontekście działań pozycjonujących, które dotychczas zostały wykonane.
Twarde dane z Google Search Console
W pierwszej kolejności należy zainstalować bezpłatne narzędzie Google Search Console (GSC). Narzędzie jest między innymi darmową sprawdzarką pozycji słów kluczowych w wynikach wyszukiwania Google.
Dane analityczne z tego narzędzia zawierają twarde dane, których nie sposób oszukać i zmanipulować.
W kontekście fraz kluczowych narzędzie GSC zawiera dane:
- Kliknięcia – ilość odwiedzin strony z wyszukiwarki Google
- Wyświetlenia – ilość wyświetleń strony w organicznych wynikach wyszukiwania
- CTR – klikalność strony w wyszukiwarce
- Średnia pozycja – średnia pozycja słowa kluczowego w Google za wybrany okres czasu
Bardzo ciekawą funkcją jest możliwość porównania widoczności organicznej strony w ostatnich 28 dniach do poprzednich 28 dni. W miesiącach, gdy nie ma dużej sezonowości fraz kluczowych można realnie ocenić wzrosty bądź spadki strony w wybranym okresie czasowym.
Komentarz:
- Strona w ostatnich 28 dniach wygenerowała 11,1 tys. kliknięć, natomiast w poprzednich 28 dniach 9,44 tys. kliknięć z wyszukiwarki Google. To o 1,66 tys. więcej ruchu na stronie z wyszukiwarki Google.
- Link do strony Sprowadzanie-aut.pl został w ostatnich 28 dniach wyświetlony w wyszukiwarce 134 tys. razy, natomiast w poprzednich 28 dniach strona wygenerowała 125 tys. wyświetleń. To o 9 tys. więcej wyświetleń strony w wynikach wyszukiwania Google.
- Średni CTR strony w ostatnich 28 dniach wyniósł 8,3% i został o 0,7% poprawiony w porównaniu do poprzednich 28 dni.
- Średnia pozycja strony w ostatnich 28 dniach wyniosła 17,8 podczas, gdy w poprzednich 28 dniach wyniosła 18,4. Jesteśmy coraz bliżej TOP10.
Tak prosta analiza porównawcza pozwala ocenić skuteczność pozycjonowania. Strona pozycjonuje się skutecznie i efektywnie w Google. Tak trzymać!
Google Analytics w kanale organicznym
Kolejne darmowe narzędzie Google do szeroko pojętej analityki internetowej. Jeżeli nie przekonały Cię dane o ruchu organicznym z Google Search Console, to skorzystaj ze statystyk ruchu w Google Analytics dla kanału organic search.
Przydatną analizą jest porównanie ruchu organicznego miesiąc do miesiąca, np: Sierpień 2019 vs Sierpień 2018.
Można także przygotować bardziej szczegółową analizę Organic Search: 1-27 sierpień 2019 vs 1-27 sierpień 2018.
Komentarz:
- Od 1-27 sierpnia 2019 stronę z kanału organicznego odwiedziło 8 705 unikalnych użytkowników. W poprzednim roku w tym samym okresie unikalnych użytkowników było zaledwie 34. Jest to wzrost o ponad 25 000%.
Szybka analiza, która pokazuje duży przyrost ruchu na stronie.
Ciekawą analizę można sporządzić porównując ruch organiczny rok do roku, np: Rok 2019 vs Rok 2018.
W przypadku sklepów internetowych można zrobić porównanie konwersji dla kanału organicznego, jeżeli został włączony moduł Google Analytics E-commerce.
Strony firmowe w Google Analytics mogą dla kanału organicznego mierzyć cele:
- Wypełnione formularze na stronie.
- Odwiedziny strony kontaktowej.
- Pobyt na stronie przynajmniej 3 minuty.
- Odsłona numeru telefonu.
Analiza wzrostu lub spadku fraz kluczowych TOP50, TOP10, TOP3 w Senuto
Wystarczy założyć darmowe konto w Senuto dostępne przez 14 dni, aby przekonać się czy pozycjonowanie strony skutkuje wzrostami pozycji słów kluczowych w wyszukiwarce.
Komentarz:
- Strona po około roku istnienia w Internecie jest wypozycjonowana na 322 unikalne słowa kluczowe na pierwszej stronie w Google.
- 916 zł jest szacunkową kwotą, jaką należałoby miesięcznie wydać w systemie Google Ads, aby wygenerować analogiczny ruch do ruchu generowanego z działań SEO.
Analiza linków z Google Search Console
Jednym z ważniejszych procesów pozycjonowania jest link-building, czyli mocne linki SEO dostarczane do strony. W trakcie drogi na szczyt wielu próbuje technik Black Hat SEO, które wykorzystują także spam w procesie pozycjonowania. Ten spam czasami może pomóc w pozycjonowaniu, ale w długofalowej strategii SEO powinien zaszkodzić i należy go unikać.
Zobacz wideo poradnik
Jak namierzyć linki przychodzące do strony? Mocna diagnoza SPAMU.
Jak zatem wykryć spam linkujący do strony całkowicie za darmo?
Google Search Console nie jest idealnym narzędziem, ponieważ nie monitoruje wszystkich linków przychodzących do strony. Jednak analiza próbki linków z tego modułu GSC pozwala zorientować się, czy strony linkujące do pozycjonowanej witryny są wysokiej jakości.
Narzędzie Google Search Console łącznie wykryło 39 domen linkujących.
Przeanalizujmy pierwsze 10 domen linkujących do strony Sprowadzanie-aut.pl:
- Wykop.pl – strona wysokiej jakości
- Pracabezszefa.pl – strona wysokiej jakości
- Autotesty.net.pl – strona wysokiej jakości
- Wp.pl – strona wysokiej jakości
- Tromil.pl – strona wysokiej jakości
- Zblogowani.pl – strona wysokiej jakości
- Oto-samochody.pl -strona wysokiej jakości
- Prawoprosto.pl – strona wysokiej jakości
- Matfiz24.pl – strona wysokiej jakości
- Opel24.com – strona wysokiej jakości
Jak wykryć domeny linkujące niskiej jakości z próbki linków Google Search Console:
- Czy domeny linkujące pochodzą z Chin, Rosji i w dużych ilościach ze stron zagranicznych, co może być oznaką spamu.
- Czy domeny linkujące mają dziwne i niezrozumiałe nazwy, co również pachnie spamem na kilometr.
- Czy większość domen linkujących pochodzi z katalogów stron SEO, co może być oznaką linków niskiej jakości.
- Czy domeny linkujące pochodzą ze stron typu porno czy hazard, co oznacza niską jakość linka.
- Czy domeny linkujące należą głównie do stron z typu presell-pages, co także oznacza słabej jakości linki.
- Czy domeny linkujące posiadają bardzo niedopracowaną szatę graficzną strony i błędy na stronie?
- Czy strony linkujące ładują się po kilkadziesiąt sekund w przeglądarce, co może oznaczać nieaktualizowaną stronę niskiej jakości.
- Czy domeny linkujące posiadają bardzo dużo linków zewnętrznych ze stopki lub sidebaru?
- Czy domeny linkujące według narzędzia Senuto posiadają widoczność organiczną.
Do pełnej analizy linków przychodzących do strony wypadałoby skorzystać z płatnych narzędzi SEO: Majestic bądź Ahrefs.
Brak efektów pozycjonowania: ban i kary od Google
Istnieją przypadki w których skuteczne wypracowanie efektów pozycjonowania jest niemożliwe do zrealizowania. Są to przypadki, kiedy strona otrzymuje ban od Google i całkowicie znika z indeksu wyszukiwarki.
Z kolei kara ręczna i filtr algorytmiczny od Google polegają na tym, że pozycja na słowo kluczowe bądź grupę fraz zostaje manualnie lub algorytmicznie obniżona w okolice TOP30 – TOP50, czyli tam, gdzie nie zagląda praktycznie żaden użytkownik – potencjalny klient.
Karę ręczną można namierzyć także w narzędziu Google Search Console w module ręcznych działań: https://search.google.com/search-console/manual-actions
Z namierzeniem filtra algorytmicznego Google jest dużo trudniej, ponieważ jest on nakładany algorytmicznie na stronę za łamanie wytycznych dla webmasterów. Ten typ kary nie jest widoczny w żadnym narzędziu SEO. Można go zdiagnozować w profesjonalnie opracowanym audycie SEO.
Filtry Google można ściągnąć, podobnie jak bana.
Zobacz wideo poradnik
Ban Google a filtr Google nałożony na stronę www. Poradnik SEO.
Podsumowanie
Wystarczą zaledwie 3 narzędzia wspomagające działania SEO i pozycjonowanie, aby sprawdzić czy pozycjonowanie strony zmierza w dobrym kierunku. Te narzędzia to Google Search Console, Google Analytics oraz Senuto.
P.S.1 Jeżeli zajmujesz się sprowadzaniem samochodów z zagranicy, to swoją stronę możesz dodać do naszego katalogu Sprowadzanie-Aut.pl. Powyższa analiza pokazuje, że link z tej strony jest wysokiej jakości. W sprawie reklamy, napisz do mnie wiadomość: biuro@projektmarketing.pl
Ruch z katalogu Sprowadzanie-Aut.pl za ostatnie 12 miesięcy to 50 000 UU.
Statystyki w PDF poniżej.
P.S.2 W przypadku problemów z pozycjonowaniem zapraszam do usług: audyty SEO i pozycjonowanie stron.