Struktura kategorii i tekst SEO w pozycjonowaniu sklepów internetowych
Po stworzeniu przyjaznej struktury dla strony głównej pora zająć się przygotowaniem struktury kategorii i podkategorii sklepu internetowego oraz tekstów SEO. Skierowanie ruchu organicznego na kategorie i podkategorie pozwoli odwiedzającym zapoznać się z ofertą produktów udostępnianych w sklepie i przybliży klientów do decyzji zakupowych. Każdy właściciel sklepu powinien w sposób przemyślany rozpisać całą strukturę nazw kategorii i podkategorii sklepu oraz nazewnictwa produktów, co pozwoli przygotować strategię budowania widoczności organicznej pod słowa kluczowe ogólne i długi ogon. Zakładając nowy sklep on-line nie możesz liczyć na wysokie pozycje ogólnych słów kluczowych, ponieważ duże sklepy i supermarkety mają wypracowany autorytet w oczach Google. Ponadto konkurencja jest zbyt wysoka, aby się przebić do TOP10 z ogólnymi frazami. Najlepszą strategią dla nowo założonych sklepów jest przygotowanie planu pozycjonowania szerokiego na długi ogon. Do budowania widoczności sklepu wykorzystuje się teksty SEO publikowane na kategoriach i podkategoriach z naturalnie nasyconymi słowami kluczowymi.
Zobacz wideo poradnik
Przewodnik po strukturze kategorii sklepu przyjazny SEO.
Cele kategorii w sklepie
Zadaniem kategorii i podkategorii jest:
- Podział sklepu na oferty i podoferty.
- Pozyskiwanie ruchu z fraz kluczowych, które konwertują klientów z organicznych wyników wyszukiwania.
- Szybkie dotarcie do zbioru produktów zarówno dla odwiedzających jak i robotów sieciowych.
- Oddawanie mocy pozycjonującej.
- Linkowanie wewnętrzne produktów.
Jak przygotować dobrą strukturę kategorii i podkategorii?
Dobra struktura sklepu przypomina strukturę drzewiastą. Od strony głównej wychodzą linki w HTML do kategorii, od kategorii wychodzą linki do podkategorii. Z kolei od kategorii i podkategorii wychodzą linki do stron produktowych.
Poniższa struktura pokazuje także poziomy zagnieżdżenia:
- Poziom 0 – strona główna, najmocniejsze linki.
- Poziom 1 – kategorie, bardzo mocne linki.
- Poziom 2 – podkategorie, mocne linki.
Im mniejszy poziom, tym większa moc linków.
Menu rozwijane gwarancją dobrej struktury sklepu
Wskazane jest, aby powyższa struktura z linkami do kategorii i podkategorii była dostępna z każdej podstrony sklepu internetowego. Jedynym słusznym rozwiązaniem jest wykorzystanie menu, które rozwija kategorie i podkategorie.
Robot indeksujący zczytując kod źródłowy będzie widział, że każda podstrona sklepu zawiera wysoko umieszczone linki do kategorii i podkategorii. W efekcie linki zwiększą swoją moc.
Przykładowa konstrukcja menu, które rozwija podkategorie dla sklepu rowerowego.
Kategorie i podkategorie w sklepie internetowym można rozbić z podziałem na płeć: kobieta, mężczyzna, dziecko. W efekcie następuje rozmnożenie unikalnych adresów URL do pozycjonowania, czyli rozbudowa sklepu pod SEO. Powstaje możliwość skierowania ruchu na kategorie z fraz długiego ogona.
Inne podziały kategorii, jakie można wykonać w zależności od branży:
- Pomieszczenie.
- Wyprzedaż.
- Materiał.
- Kolorystyka.
- Wielkość i rozmiar.
- Pory roku.
- Okazjonalne.
- Prezenty (dla niej, dla niego, dla singli, dla majsterkowiczów, itp).
Jeżeli masz pytania odnośnie tworzenia struktury pod sklep internetowy, napisz – biuro@projektmarketing.pl.
Nawigacja breadcrumb w mikroformatach
Lokalizator linków nawigacyjnych breadcrumb to element nawigacji położony w górnej części strony, który pozwala określić sekcję strony zarówno dla użytkowników jak i robotów indeksujących.
Alternatywnym nazewnictwem lokalizatora są „okruszki chleba”.
Przykład lokalizatora
Grafika prezentuje następującą strukturę:
PunktMeblowy.pl > Meble warsztatowe metalowe > Metalowe regały magazynowe z pojemnikami na śruby
Zalety lokalizatora dla człowieka:
- Dobre doświadczenia użytkownika związane z nawigowaniem po stronie.
- Szybkie rozpoznanie sekcji i rodzajów strony strony.
- Przejście na stronę główną (PunktMeblowy.pl) jednym kliknięciem myszy.
- Przejście na kategorię (Meble warsztatowe metalowe) jednym kliknięciem myszy.
- Utrwalenie brandu (PunktMeblowy.pl).
Zalety lokalizatora dla robota indeksującego:
- Lepsza optymalizacja strony pod SEO.
- Rozpoznanie struktury strony.
- Poprawienie jakości indeksowania strony.
- Wsparcie linkowania wewnętrznego.
Idealnym rozwiązaniem jest breadcrumb wzbogacony o mikroformaty:
- Dokumentacja 1: http://schema.org/BreadcrumbList
- Dokumentacja 2: https://developers.google.com/search/docs/data-types/breadcrumb
Po wdrożeniu lokalizatora w mikroformatach należy koniecznie przetestować poprawność implementacji: https://search.google.com/structured-data/testing-tool/
Optymalizacja nagłówka H1
Nagłówek H1 może zostać umieszczony bezpośrednio pod lokalizatorem linków nawigacyjnych. Nagłówek H1 powinien występować tylko raz na danej podstronie i zawierać najważniejsze słowo kluczowe wybrane do pozycjonowania kategorii.
Wdrożenie tekstów SEO na kategorie
Każda kategoria to osobny adres URL, który można wykorzystać do pozycjonowania wartościowych słów kluczowych w organicznych wynikach wyszukiwania. Kategorie i podkategorie są zbiorami ofert produktów, dlatego podczas robienia Keyword Researchu frazy wybrane do pozycjonowania tych stron mają dużą szansę konwersji.
Poprawne przygotowanie struktury kategorii i podkategorii w połączeniu z dobrze napisanym tekstem SEO jest fundamentem optymalizacji, która umożliwia skuteczne pozycjonowanie słów kluczowych. Zatem stosunkowo niskim kosztem można wypracować długofalowy ruch z naturalnych wyników wyszukiwania Google.
Jak pisać teksty pozycjonujące na kategorie?
W pierwszej kolejności należy wyszukać słowa kluczowe do pozycjonowania kategorii. Ranking narzędzi do wyszukiwania słów kluczowych z instrukcjami wideo znajdziesz tutaj: https://projektmarketing.pl/narzedzia-do-wyszukiwania-slow-kluczowych/.
Wyszukane frazy kluczowe do kampanii SEO warto zapisać sobie w pliku excel wraz ze średnią miesięczną ilością wyszukiwań każdego słowa z osobna.
Mając tak dużą ilość słów kluczowych wybranych do pozycjonowania kategorii należy pamiętać o kilku ważnych kwestiach:
- Najważniejsze słowa kluczowe powinny wystąpić w bezpośrednim sąsiedztwie, np: „meble warsztatowe”.
- Nie spamujemy w każdym zdaniu kluczowymi frazami.
- Staramy się zaciekawić odbiorcę mimo faktu, że większość osób w ogóle nie przeczyta tekstu.
- Możemy wykorzystać synonimy i wyrazy bliskoznaczne oraz odmiany przez przypadki.
- Pogrubiamy ważne informacje i najważniejsze słowa kluczowe.
- Można podlinkować wewnętrznie ważną podstronę powiązaną z kategorią.
- Nie tworzymy wypracowania, tylko tekst na około 1000 – 1500 znaków ze spacjami.
Przykład tekstu SEO na kategorii
Duża ilość fraz kluczowych wybranych do pozycjonowania wymaga kompromisów. Staramy się zamieścić ogólne frazy kluczowe, które mają największy potencjał wyszukiwań. Do fraz ogólnych próbujemy dobudować długi ogon.
Przykład
Gdzie opublikować tekst SEO kategorii – nad czy pod listą produktów?
Zobacz wideo poradnik
W jakim miejscu osadzić tekst opisu kategorii w sklepie internetowym?
Wiemy już, że tekst opisu kategorii ma bardzo duże znaczenie w pozycjonowaniu e-commerce, ponieważ możemy w nim umieścić frazy ogólne (jedno i dwuwyrazowe) oraz frazy z długiego ogona (long tail).
Należy się zastanowić, gdzie osadzić tekst?
- Nad listingiem produktów
- Pod listingiem produktów
- W sidebarze
Czy tekst opisu kategorii umieszczony wyżej ma silniejsze oddziaływanie na pozycjonowanie stron internetowych w wyszukiwarce Google?
Jeżeli tekst opisu kategorii znajduje się nad listingiem produktów, wówczas jego oddziaływanie na pozycjonowanie jest silniejsze. Im tekst znajduje się niżej w kodzie źródła strony, tym jego waga w pozycjonowaniu jest mniejsza. Zatem najlepszym rozwiązaniem jest osadzenie tekstu nad listą produktów.
Tekst SEO kategorii należy opublikować pod nagłówkiem H1.
Czy tekst, który będzie pod listingiem produktów będzie się równie dobrze pozycjonował?
Tekst znajdzie się niżej w kodzie źródła strony, dlatego jego waga w pozycjonowaniu będzie nieznacznie słabsza. Sklep nie powinien wiele stracić na samym osadzeniu tekstu pod listą produktów.
W tekście osadzonym pod listą produktów istnieją pewne zagrożenia:
- Słaby hosting i wolno działający sklep – robot indeksujący może mieć problem z crawlowaniem tekstu osadzonego nisko w kodzie źródła strony.
- Przeładowane, ciężkie grafiki produktów – robot sieciowy najpierw straci budżet na ciężkie grafiki produktów, natomiast może mieć problem z crawlowaniem tekstu znajdującego się pod listą produktów.
- Zbyt duży listing produktów – ładując 600 produktów na jednym adresie URL bez zastosowania paginacji, może dojść do problemów związanych z pozycjonowaniem tekstu osadzonego nisko w kodzie źródła strony.
Długość tekstu, a jego umiejscowienie?
W branży, np. „Moda” sklepy znajdujące się na pierwszej stronie w Google tworzą często bardzo długie opisy na 5000-6000 znaków.
Pojawia się problem:
- Tekst osadzony nad listą produktów lepiej się pozycjonuje, przez co listing produktów po wczytaniu kategorii w przeglądarce nie będzie bezpośrednio widoczny dla potencjalnego klienta (trzeba będzie przewinąć stronę w dół, aby zobaczyć produkty).
Osadzając bardzo długi tekst SEO opisu kategorii nad listą produktów zwiększamy wagę tekstu w pozycjonowaniu, jednak ucierpi konwersja.
Jakie są optymalna rozwiązania?
Zakładając, że mamy długi tekst opisu kategorii na 6000 znaków mamy 2 dobre warianty.
- 1 opcja – pierwsze 2000 znaków pokazujemy nad listą produktów, kolejne 4000 znaków ukrywamy w znaczniku more (czytaj więcej). Po kliknięciu w znacznik more pokazujemy 4000 znaków tekstu.
- 2 opcja – pierwsze 2000 znaków pokazujemy nad listą produktów, kolejne 4000 znaków pokazujemy pod listą produktów.
Według nas najlepszym rozwiązaniem jest 1 opcja z zastosowaniem znacznika more. Jedyną wadą tego rozwiązania jest fakt, że tekst ukryty w znaczniku more bezpośrednio po załadowaniu strony ma mniejszą wagę w pozycjonowaniu.
Przykład użycia znacznika more w praktyce.
Źródło: https://multi-matic.pl/k/urzadzenia-czyszczace/parownice/parownice-profesjonalne/
Optymalizacja nazw produktów
Kategorie zawierają także zbiór produktów. Dobrze nazwany produkt to dodatkowy element optymalizacji kategorii sklepu internetowego pod SEO.
Wielu właścicieli sklepów internetowych ma błędnie nazwane produkty pod kątem pozycjonowania w wyszukiwarce Google.
Często produkty są importowane do sklepu z plików zewnętrznych, np: z bazy producenta.
Wywołuje to zjawisko duplikacji treści, dlatego zanim zaczniemy wyszukiwać słowa kluczowe na produktach – dobrym, a zarazem czasochłonnym rozwiązaniem jest poprawne nazywanie produktów we własnym sklepie.
Wykorzystując potencjał narzędzi do wyszukiwania słów kluczowych, dowiedz się jakie parametry uwzględniają użytkownicy podczas poszukiwań produktów wyszukiwarce Google.
Istotne cechy produktów, które warto znać:
- Materiał (np. stół warsztatowy z metalu).
- Płeć (np. bluzka damska).
- Kolor (np. czerwona sukienka).
- Wielkość i rozmiar (np. obuwie rozmiar 42).
- Nisza docelowa (np. stół dla majsterkowicza na prezent).
- Inne właściwości charakterystyczne dla danej branży.
Produkty można nazwać według następującego schematu:
[NAZWA] [PRZEZNACZENIE] [PRODUCENT] [WŁAŚCIWOŚCI]
Przykłady dobrze nazwanych produktów w sklepie internetowym:
- Plecak rowerowy Deuter Race EXP Air niebieski.
- Metalowy stół montażowy RAConstruction z 2 półkami i oświetleniem centralnym.
- Balsam Nacomi do pielęgnacji biustu dla kobiet w ciąży.
- Bielenda SEXI MAMA skuteczny krem na opuchnięte nogi.
- Rower górski Merida MATTS 6.10-V czerwony.
- Lodówka z zamrażalnikiem SAMSUNG RB30J3000WW.
- Nike Performance FLEX 2017 RUN – trekkingowe buty do biegania.
Warto jeden raz dobrze przemyśleć styl nazewnictwa produktów w sklepie internetowym i konsekwentnie powielać schemat. Ręczne modyfikacja nazw dla tysięcy produktów w sklepie internetowym może okazać się czasochłonna.
Zawsze możesz zlecić taką usługę naszym specjalistom SEO – https://projektmarketing.pl/kontakt/
Zobacz wideo poradnik
Jak dobrze nazywać produkty w sklepie internetowym?
Dobre nazwanie produktów nie tylko pozytywnie wpływa na optymalizacją stron produktowych, ale także na stronach kategorii, gdzie ten produkt występuje. Więcej o pozycjonowaniu e-commerce: https://projektmarketing.pl/pozycjonowanie-sklepow-internetowych/.
Zobacz inne pomocne poradniki:
- Podstawowy poradnik o strukturze sklepu i rodzajach stron pod SEO
- Poradnik optymalnej struktury strony głównej.
- Struktura produktów pod SEO.
Mam też do Ciebie ogromną prośbę. Jeżeli uznasz, że poradnik o strukturze kategorii pod SEO okazał się wartościowy i pomocny, to udostępnij go swoim znajomym lub podlinkuj. Gdziekolwiek… Niech inni ludzie też na tym skorzystają.
Cześć, fajny poradnik 🙂 Mam kilka pytań, może coś pomożesz.
– W jaki sposób grupować i dywersyfikować słowa kluczowe w obrębie jednej kategorii w sklepie internetowym tak, żeby opisy na stronie kategorii oraz karcie produktu nie pozycjonowały się na te same słowa? Chodzi o to, jakich słów użyć w opisie kategorii (bardziej ogólne short tail?) a jakich w opisie podkategorii lub produktu (bardziej szczegółowe, long tail?)? Czy to jednak nie powstrzyma kanibalizacji?
– Na ile słów kluczowych pozycjonować poszczególne strony (główną, kategorię, podkategorię, produktową)
Hej Tomek, dzięki 🙂
W dużym uproszczeniu…
– W pierwszej kolejności skup się na pozycjonowaniu kategorii i fraz ogólnych. W tekście SEO możesz zbudować długi ogon opisując zawartość kategorii i przekazując dla klienta istotne informacje. W opisie kategorii do produktów także możesz nawiązywać… Do kolorystyki, parametrów, płci, unikalnych cech produktów dostępnych w danej kategorii itp (w zależności od tematyki). Produkt jest bardziej niszowym zagadnieniem i nastawiamy się głównie pod długi ogon zazwyczaj.
– Odnośnie pozycjonowania kategorii. Najlepiej poszukaj sobie 5-10 fraz na jeden URL kategorii, spróbuj pozycjonować i monitoruj pozycje słów kluczowych 🙂
Przydatna wiedza szczególnie, jeśli chodzi o breadcrumbsy o których właśnie szukałem informacji. Dzięki!
Okruszki chleba ważna rzecz przy e-commerce! 🙂