
Struktura produktów i tekst SEO w pozycjonowaniu sklepów internetowych
Strona główna, kategorie i podkategorie to najważniejsze podstrony w sklepie internetowym pod kątem SEO. Kolejnym etapem przygotowania optymalnej struktury sklepu jest zbudowanie stron produktowych, aby uniknąć teraz i w przyszłości wszelkich możliwych kar od Google związanych z duplikacją, powielaniem treści. Istnieje wiele produktów, które różnią się drobnymi szczegółami. Jak się zabrać do planowania struktury produktu, aby konstrukcja strony była przyjazna dla ludzi i robotów sieciowych? Od czego rozpocząć prace związane z optymalizacją tego rodzaju stron? Jakie najczęstsze problemy popełniają właściciele sklepów internetowych i jak skutecznie sobie z nimi poradzić? Zapraszam do lektury.
Przed rozpoczęciem lektury tego poradnika warto sprawdzić:
- Podstawowy poradnik o strukturze sklepu i rodzajach stron pod SEO
- Poradnik optymalnej struktury strony głównej
- Przewodnik po przyjaznej strukturze kategorii
Jeżeli dokładnie zapoznałeś się z powyższym materiałem, to możemy przejść do stron produktowych.
Spis treści
- Cele powstania produktów w sklepie
- Jak przygotować dobrą strukturę produktów?
- Nawigacja breadcrumb w mikroformatach na produkcie
- Jak optymalizować nagłówek H1 na stronie produktowej?
- Optymalne nazewnictwo produktów w sklepie internetowym
- Linkowanie wewnętrzne: Produkt – Producent
- Umieszczenie tekstów SEO na stronach produktowych
- Jak znaleźć dobrze rankujące produkty w Google?
- Frazy kluczowe do pozycjonowania produktów
- Jak pisać teksty SEO na produkty?
- Nagrywaj wideo prezentujące produkt
- Pozytywne konsekwencje nagrywania i pozycjonowania wideo YT
- Pokrewne produkty
- Strona produktu w wynikach wyszukiwania
Zobacz wideo poradnik
Przewodnik po strukturze stron produktowych.
Cele powstania produktów w sklepie
Zadaniem strony produktowej jest:
- Sprzedaż jak największej ilości produktów dostępnych w sklepie.
- Zbudowanie zaufania, które prowadzi do transakcji.
- Wsparcie linkowania wewnętrznego innych produktów oraz ważnych podstron.
- Oryginalna prezentacja unikalnych cech produktu.
- Pozyskiwanie ruchu z fraz kluczowych long tail, które konwertują klientów z Google.
Jak przygotować dobrą strukturę produktów?
Dobra struktura produktów powinna się skupić na tym, aby wycisnąć maksymalną moc z linkowania wewnętrznego. Z kolei moc płynąca z linkowania wewnątrz sklepu wpływa bezpośrednio na pozycjonowanie strony w Google.
Poniższy schemat pokazuje, że produkt może być linkowany wewnętrznie zarówno ze strony głównej, kategorii oraz podkategorii.
Podstawowe warianty linkowania wewnętrznego produktów – poziomy oddalenia produktów od strony głównej.
Linkowanie strona główna – produkt
Dobrym rozwiązaniem jest promowanie najważniejszych produktów bezpośrednio na stronie głównej sklepu. Najnowsze kolekcje, produkty okazjonalne objęte promocją i produkty na których nam najbardziej zależy warto promować właśnie na stronie startowej z optymalną strukturą. Wewnętrzna moc płynąca ze strony głównej zostanie szybko przekazana do stron produktowych. Linki do produktów umieszczone na stronie startowej zwiększą swoją moc.
Kupujący odwiedzający stronę główną także będą mieć dodatkową styczność z ekspozycją reklamy najważniejszych produktów.
Linkowanie kategoria – produkt, podkategoria – produkt
Dobrze przygotowana struktura kategorii i podkategorii pod SEO pozwala podzielić zbiór produktów na mniejsze oferty i pozycjonować pakiety unikalnych słów kluczowych w Google. W efekcie powstają nowe kategorie do pozycjonowania, które zawierają linki wewnętrzne do stron produktowych. Powstaje drzewo z logicznie uporządkowaną architekturą informacji, która jest przyjazna zarówno dla ludzi oraz robotów sieciowych.
Na każdej podstronie serwisu, również na stronach produktowych powinien zostać uruchomiony lokalizator linków nawigacyjnych breadcrumb. To element nawigacji położony w górnej części strony, który pozwala określić sekcje strony zarówno dla użytkowników jak i robotów indeksujących.
Przykład lokalizatora produktu
Grafika prezentuje następującą strukturę:
PunktMeblowy.pl > Meble warsztatowe > Szafki warsztatowe > Metalowa szafka warsztatowa z 2 szufladami producenta RAConstruction
Zalety lokalizatora dla człowieka:
- Pozytywne doświadczenia użytkowników związane z nawigowaniem.
- Prawidłowe rozpoznanie sekcji i rodzajów strony strony (strona główna, kategoria, podkategoria, produkt).
- Przejście na stronę główną (PunktMeblowy.pl) jednym kliknięciem myszy.
- Przejście na kategorię (Meble warsztatowe) jednym kliknięciem myszy.
- Przejście na podkategorię (Szafki warsztatowe) jednym kliknięciem myszy.
- Utrwalenie brandu (PunktMeblowy.pl).
Zalety lokalizatora dla robota indeksującego:
- Lepsza optymalizacja strony pod SEO.
- Zrozumienie struktury strony.
- Poprawienie jakości indeksowania strony.
- Wspomożenie linkowania wewnętrznego.
Idealnym rozwiązaniem jest breadcrumb wzbogacony o mikroformaty:
- Dokumentacja 1: http://schema.org/BreadcrumbList
- Dokumentacja 2: https://developers.google.com/search/docs/data-types/breadcrumb
Po wdrożeniu lokalizatora w mikroformatach należy koniecznie przetestować poprawność implementacji: https://search.google.com/structured-data/testing-tool/
Jak optymalizować nagłówek H1 na stronie produktowej?
Tekstowy nagłówek H1 na stronach produktowych może zostać umieszczony bezpośrednio pod lokalizatorem linków nawigacyjnych breadcrumbs. Nagłówek H1 powinien zostać umieszczony tylko raz na danej podstronie i nawiązywać do najważniejszego słowa kluczowego wybranego do pozycjonowania produktu.
Jeżeli występuje kilka nagłówków H1, to należy przebudować szablon sklepu internetowego.
Optymalne nazewnictwo produktów w sklepie internetowym
Nazwa produktu powinna być jednocześnie nagłówkiem H1.
Dobrze nazwany produkt będzie wspomagał pozycjonowanie:
- Strony produktowej – nazwa produktu zostanie wyświetlona w ważnym nagłówku H1, a niektóre platformy sklepowe nazwę produktu umieszczają automatycznie w znaczniku title.
- Strony kategorii, podkategorii, producentów – podstrony zawierające zbiory dobrze nazwanych produktów.
- Podstrony, gdzie zostanie wyświetlony produkt wraz nazwą produktu (np: wpisy na blogu z recenzją produktu mogą wyświetlić grafikę produktu wraz z linkiem do strony produktowej).
Istotne cechy produktów, które warto znać:
- Materiał (np. stół warsztatowy z metalu).
- Płeć (np. bluzka damska).
- Kolor (np. czerwona sukienka).
- Wielkość i rozmiar (np. obuwie rozmiar 42).
- Nisza docelowa (np. stół dla majsterkowicza na prezent).
- Inne właściwości charakterystyczne dla danej branży.
Produkty można nazywać według następującego schematu:
[NAZWA] [PRZEZNACZENIE] [PRODUCENT] [WŁAŚCIWOŚCI].
Zobacz wideo poradnik
Jak nazywać produkty w sklepie internetowym, aby się dobrze pozycjonowały w Google?
Linkowanie wewnętrzne: Produkt – Producent
Zamiast wydawać tysiące złotych w linki przychodzące do Twojego sklepu internetowego, w pierwszej kolejności warto pomyśleć o linkowaniu wewnętrznym sklepu. To przecież nic nie kosztuje!
Zapomnianym elementem w optymalizacji stron produktowych jest linkowanie wewnętrzne do strony producenta. Przy założeniu, że sklep zawiera 100 produktów określonego producenta, wówczas można całkowicie za darmo pozyskać 100 linków wewnętrznych prowadzących do strony producenta.
Umieszczenie tekstów SEO na stronach produktowych
Wielu właścicieli sklepów internetowych posiada skopiowane opisy z bazy producenta. Z punktu widzenia SEO działania związane z powielaniem treści mogą zaszkodzić w budowaniu widoczności sklepu w organicznych wynikach wyszukiwania Google. Mam tutaj na myśli zjawisko „Duplicate Content” i algorytm Google Panda, który karze strony niskiej jakości, obniżając przy okazji pozycje słów kluczowych w wyszukiwarce.
Każdy produkt jest osobnym adresem URL, który można wykorzystać do pozycjonowania słów kluczowych w naturalnych wynikach wyszukiwania Google.
Zakładając, że posiadasz w swoim sklepie powielone opisy ze stron producentów – dobrym rozwiązaniem jest metoda małych kroków. Pomysł z małymi krokami polega na regularnym tworzeniu unikalnych opisów stron produktowych w określonym czasie. Im więcej stron produktowych z powieloną treścią zostanie zastąpionych oryginalną, wartościową treścią – tym więcej ruchu można pozyskać z Google.
Jak znaleźć dobrze rankujące produkty w Google?
W pierwszej kolejności trzeba określić na których stronach produktowych opublikujesz unikalny tekst SEO. Możesz się skupić na produktach, które dobrze rankują w Google.
Do namierzenia najlepiej klikalnych i wyświetlanych produktów możesz wykorzystać darmowe narzędzie Google Search Console. Instrukcja obsługi narzędzia: https://projektmarketing.pl/google-search-console-wideo-poradnik-z-instrukcja-obslugi/.
Poniższa grafika prezentuje filtrowanie adresów URL po frazie /produkt/ (wszystkie adresy URL produktów zawierają ten ciąg znaków).
Frazy kluczowe do pozycjonowania produktów
Idąc tropem powyższych ustawień z Google Search Console można namierzyć zapytania – słowa kluczowe, które rankują na danym produkcie.
Po wyfiltrowaniu wszystkich produktów z Google Search Console klikamy w adres URL produktu i przełączamy się na „Zapytania”.
Otrzymujemy gotową listę słów kluczowych całkowicie za darmo.
Listę słów kluczowych można eksportować do excela. Dodatkowo można zrobić dokładniejsze wyszukiwanie słów kluczowych na bazie zapytań Google Search Console.
Zobacz ranking najważniejszych narzędzi do wyszukiwania fraz do kampanii SEO / SEM wraz z wideo poradnikami oraz instrukcją obsługi: https://projektmarketing.pl/narzedzia-do-wyszukiwania-slow-kluczowych/.
Jak pisać teksty SEO na produkty?
Nie ma limitów odnośnie długości tekstu SEO na stronę produktową. Z reguły dłuższe teksty się lepiej pozycjonują, ale nie chodzi przecież o lanie wody.
Zobacz wideo poradnik
Przewodnik po tworzeniu tekstów SEO – poznaj 5 żelaznych zasad.
Nagrywaj wideo prezentujące produkt
Dzisiaj każdy ma możliwość nakręcenia materiału wideo wysokiej jakości. Wystarczy zaprezentowanie produktu z każdej strony i opowiedzenie kilka zdań o produkcie, aby całkowicie za darmo zwiększyć widoczność sklepu w Google.
Filmy możesz wykorzystać do pozycjonowania na YouTube, Google, a także do promocji w mediach społecznościowych czy narzędziach marketingowych takich jak blog.
Jeżeli zależy Ci na darmowych zasięgach organicznych to w pierwszej kolejności zoptymalizuj kanał YouTube, a następnie zoptymalizuj wideo według poradnika: https://projektmarketing.pl/youtube/
Opublikowany materiał w serwisie YouTube podlinkuj na stronie produktowej w sklepie internetowym.
Większość konkurencji tego nie robi, ponieważ brakuje czasu. Jeżeli zrobisz dobry outsorcing, to możesz bardzo szybko wyprzedzić swoją konkurencję.
Pozytywne konsekwencje nagrywania i pozycjonowania wideo YT
Oprócz tego, że wideo pozycjonuje się w Google i na YouTube, generując darmowe zasięgi – to przy okazji możesz pozyskać całkowicie bezpłatny ruch z wyszukiwarki grafik. Google z materiału wideo może wygenerować obrazek, który będzie się pozycjonować w wyszukiwarce grafik.
Pokrewne produkty
Na stronie produktowej należy wyświetlić podobne, pokrewne produkty z wykorzystaniem linkowania wewnętrznego.
Cel linkowania wewnętrznego pokrewnych produktów:
- Zwiększenie prawdopodobieństwa zakupu poprzez kontakt z podobną ofertą.
- Zwiększenie głębokości wizyt – im więcej stron przeglądają klienci, tym wzrasta prawdopodobieństwo zakupu.
- Dłuższy czas pobytu użytkowników na stronie – wzrasta prawdopodobieństwo zakupu.
- Wsparcie pozycjonowania organicznego.
- Dodatkowe reakcje użytkowników na stronie, które namierzy algorytm Google.
Strona produktu w wynikach wyszukiwania
Jak prezentuje się strona produktu w wyszukiwarce Google decyduje o tym, dokąd powędruje konkurencja. Klikalność strony (CTR) jest potwierdzonym przez Google czynnikiem, który wpływa na pozycjonowanie stron.
Standardowy wynik wyszukiwania Google zawiera:
- Tytuł – powinien zawierać około 60 znaków z najważniejszą frazą wybraną do pozycjonowania (silny wpływ na pozycjonowanie).
- Przyjazny adres URL – zawiera słowa kluczowe rozdzielone myślnikiem (może zwiększyć klikalność strony, mały wpływ na pozycjonowanie).
- Meta description – meta opis wydłużony przez Google nawet do 320 znaków, tekst reklamowy zawierający frazy kluczowe i zachęty do wejścia na stronę (może zwiększyć klikalność strony poprzez zastosowanie „call to action” i znaków specjalnych).
Istnieje możliwość podniesienia CTR snippetu poprzez zastosowanie dodatkowego wyróżnika – gwiazdek ocen w mikroformatach.
Zobacz wideo poradnik
Jak uruchomić gwiazdki ocen w wynikach wyszukiwania?
Link do wpisu: https://projektmarketing.pl/gwiazdki-ocen-w-wyszukiwarce-google/
Ostatecznie to Google zadecyduje czy wyświetli gwiazdki ocen przy Twojej stronie.
Mam też do Ciebie ogromną prośbę. Jeżeli uznasz, że poradnik o strukturze produktu pod SEO okazał się wartościowy i pomocny, to udostępnij go swoim znajomym lub podlinkuj. Gdziekolwiek… Niech inni ludzie też na tym skorzystają.
