Mobilne SEO – ostateczny poradnik 2018
W dzisiejszych czasach coraz więcej osób dokonuje zakupów za pośrednictwem różnorodnych urządzeń mobilnych, dlatego też warto jak najszybciej zainwestować w SEO mobilne, aby zdobyć wielu potencjalnych klientów. Niniejszy artykuł to doskonała propozycja dla wszystkich tych osób, które chcą poznać podstawowe techniki optymalizacji stron na urządzeniach mobilnych. W pierwszej kolejności dowiesz się, dlaczego optymalizacja mobilna jest tak ważna. Dowiesz się, jak w końcu przygotować się na mobile-first index i dlaczego ważny jest kontekście pozycjonowania strony internetowej w wyszukiwarce Google.
Czym jest mobilne SEO?
Mobilne SEO – to najprościej rzecz mówiąc technika polegająca na optymalizacji strony pod urządzenia przenośne, smartfony czy tablety według wytycznych Google. Optymalizacja strony mobilnej to przystosowanie strony pod urządzenia przenośne, szybszy czas ładowania strony, przyjazna struktura strony, dobry UX czy rezygnacja z zabiegów ukrywania treści.
Zoptymalizowana witryna pod urządzenia mobilne powinna być udostępniona dla robotów indeksujących bez blokowania ważnych treści na stronie. Zapominając o optymalizacji mobilnej Twoja strona straci więcej niż kiedykolwiek wcześniej.
Dla kogo jest SEO mobilne?
SEO mobilne to doskonała propozycja nie tylko dla dużych firm korporacyjnych i sklepów internetowych, ale również dla stosunkowo niewielkich przedsiębiorców, którzy działają wyłącznie na rynku lokalnym. Dzięki pozycjonowaniu można nie tylko znacząco zwiększyć zainteresowanie swoimi towarami i usługami, ale również poprawić pozytywny wizerunek swojej marki i dogonić swoich największych konkurentów.
Każdy właściciel sklepu internetowego albo własnej strony firmowej powinien zadbać o to, aby jego witryna prawidłowo wyświetlała się na wszystkich urządzeniach przenośnych i co najważniejsze, aby spełniała wszystkie wskazówki Google.
Dlaczego mobilne SEO jest ważne?
Technologia rozwija się dynamicznie. Dzisiaj praktycznie każdy człowiek posiada smartfon i dostęp do Internetu. Co więcej… Twarde dane dowodzą, że ponad 58% wszystkich wyszukiwań w Google jest dokonywane za pośrednictwem urządzenia przenośnego.
Dowód?
Wezmę pod lupę domenę edukacyjną MatFiz24.pl, którą odwiedza ponad 150 000 UU / miesięcznie. Jest to bardzo duża próbka użytkowników, aby potwierdzić konieczność optymalizacji mobilnej. Mam sentyment do tego serwisu, ponieważ rozwijałem go razem z bratem po godzinach pracy na etacie.
W przypadku tej domeny blisko 54% ruchu pochodzi z urządzeń mobilnych, zatem gramy o większą połowę ruchu na stronie.
Sam widzisz, że mobile wyznacza przyszłość SEO.
Ten trend w najbliższych latach powinien wyraźniej przechylać szalę ruchu na korzyść urządzeń mobilnych. To właśnie dlatego Google koncentruje rozwój algorytmu w kierunku urządzeń mobilnych.
Google idąc z duchem postępu technologii wdrożyło aktualizację mobilną (Mobilegeddon). Aktualizacja ukarała strony, które nie były przyjazne dla urządzeń przenośnych (dotyczyło zapytań wyszukiwanych na smartfonach).
Jeżeli więc Twoi potencjalni klienci nie wpisywali zapytań ze swojego telefonu, to kara od Google nie była dotkliwa… A może nawet nie zauważyłeś żadnych zmian.
Sytuacja się jednak zmieniła o 180 stopni, bo dziś algorytm Google jest dostosowywany pod mobile-first index. Można śmiało stwierdzić, że teraz każde wyszukiwanie jest wyszukiwaniem na urządzeniach mobilnych – tak w dużym uproszeniu można rozumieć mobile-first index.
Czym jest mobile-first index?
Przed wdrożeniem mobile-first index w wynikach wyszukiwania Google funkcjonowały 2 osobne indeksy wyników wyszukiwania:
- Wersja na urządzenia mobilne.
- Wersja na komputery.
Jak to działało wcześniej?
Użytkownik wyszukując zapytania ze smartfona otrzymywał w indeksie Google wyniki na urządzenia mobilne. Jeżeli jednak człowiek wpisywał zapytania z komputera otrzymywał w indeksie Google wyniki na komputer.
Zatem w przeszłości funkcjonowały dwa osobne indeksy wyszukiwania Google.
W 2018 roku możesz wyszukiwać z dowolnego urządzenia, jednak zawsze otrzymasz wyniki organiczne pochodzące z indeksu mobilnego.
Mobile First Index od tej pory będzie ustawiał wyniki wyszukiwania Google na bazie zawartości strony w wersji mobilnej. Nawet, jeżeli wyszukujesz informacji na swoim komputerze.
Ile możesz zyskać z mobile-first index?
Myślę, że strona internetowa pod opieką specjalisty SEO i dobrego webmastera może zyskać więcej niż kiedykolwiek wcześniej.
Co trzeba zrobić?
- Dopasować stronę pod każde urządzenie przenośne z wykorzystaniem Responsive Web Design, aby się dobrze wyświetlała bez względu na rozdzielczość.
- Nie ukrywać zawartości treści na urządzeniach mobilnych.
- Nie blokować ważnych zasobów w robots.txt.
- Zwiększyć szybkość ładowania strony.
- Naprawić wszystkie linki wewnętrzne, aby działały na stronie.
- Wykonać niezbędne przekierowania.
- Zainwestować w użyteczność, funkcjonalność i czytelność strony na urządzeniu przenośnym.
Mobilność oczami Google
Czym dla Ciebie jest mobile i jakich urządzeń dotyczy? Zazwyczaj urządzeniem mobilnym nazywamy zarówno smartfona jak i tablet.
Według Google podział jest zupełnie inny. Mówiąc o urządzeniach mobilnych mamy na myśli wyłącznie smartfony, natomiast nie bierzemy pod uwagę tabletów.
Dla Google: urządzenia mobilne = smartfony.
Zatem, jak rozumieć mobilne SEO?
Najlepiej, aby Twoja strona internetowa została zoptymalizowana pod kątem dowolnego urządzenia, bez względu na rozdzielczość i ewentualne nowinki technologiczne w przyszłości.
Sposoby implementacji witryny mobilnej
W dzisiejszych czasach mamy do wyboru 3 podstawowe techniki umożliwiające przygotowanie strony internetowej w taki sposób, aby wyświetlała się prawidłowo na dowolnych urządzeniach mobilnych, które jak powszechnie wiadomo mogą być wyposażone w ekrany o różnej rozdzielczości.
1. Responsive Web Design (RWD)
Pierwszą i najlepszą koncepcją jest elastyczne projektowanie witryny z wykorzystaniem technologii Responsive Web Design, która w dzisiejszych czasach cieszy się bardzo dużym zainteresowaniem wśród programistów. Elastyczne projektowanie witryny polega na serwowaniu tego samego kodu HTML dla tego samego adresu URL bez względu na to z jakiego urządzenia korzysta użytkownik.
Dzięki elastycznemu projektowaniu można renderować stronę i grafiki w dowolny sposób, aby dopasowały się idealnie do rozmiaru wyświetlacza. Wielu specjalistów z branży SEO zaleca projektowanie stron właśnie w sposób elastyczny.
Według mojej opinii RWD jest to najlepsze rozwiązanie.
Dlaczego?
- Cała strona na każdym urządzeniu znajduje się pod jednym adresem URL, co z punktu widzenia SEO jest bardzo istotne.
- Brak problemów z optymalizacją strony: tagami rel=”alternate”, rel=”canonical” czy duplikacją treści.
- Przyjazny UX, który jest już częścią całego SEO.
- Brak zbędnych przekierowań, a tym samym lepsza szybkość działania strony.
- Wygoda i optymalizacja czasu, ponieważ nie trzeba aktualizować dwóch stron: mobilnej i na desktopy.
Korzystając z technologii RWD jest mniej technicznych problemów z SEO i uzyskuje się lepszej jakości kod.
2. Dynamiczne serwowanie treści
Drugim rozwiązaniem jest z kolei dynamiczne serwowanie treści. W tym przypadku korzystamy z tego samego adresu URL (bez względu na wybór urządzenia), ale generowane są różne wersje kodu HTML / CSS. Serwer na podstawie zebranych informacji o urządzeniu użytkownika może automatycznie dopasować optymalną wersję kodu, dzięki czemu strona będzie prezentować się okazale na wszystkich urządzeniach.
Rozwiązanie dynamiczne ma jednak swoje wady. Witryny dynamiczne są znane z pokazywania wersji komputerowej dla użytkowników mobilnych.
Co więcej… Trzeba ciągle budować coraz więcej wersji treści pod nowe urządzenia, które się pojawiają na rynku. Jeśli więc nie będziesz szedł z duchem postępu, Twoja strona w końcu może nie rozpoznać nowego urządzenia … W efekcie czego zostanie pokazana wersja strony, która wygląda tragicznie na nowym urządzeniu, które nie zostało obsłużone.
Nie polecam tego rozwiązania.
3. Oddzielne adresy URL – konfiguracja mobilna
Ostatnim rozwiązaniem jak zbudowanie dwóch wersji stron na osobnych adresach URL: mobilnej i desktopowej. Każda podstrona na wersji komputerowej ma swój odpowiednik na wersji mobilnej. Więcej w artykule: https://projektmarketing.pl/strona-mobilna-i-responsywna-w-pozycjonowaniu/
Mówiąc prościej… Twoja witryna określa z jakiego urządzenia korzysta odwiedzający i kieruje użytkownika do adresu zoptymalizowanego dla tego urządzenia.
To rozwiązanie posiada najwięcej wad, które osoba początkująca może zupełnie pominąć.
Budując stronę główną masz tak naprawdę 2 adresy URL:
- https://m.twojadomena.pl
- https://twojadomena.pl
Podobnie dla każdej podstrony mamy po 2 adresy URL powielające treści. Aby uniknąć duplikacji treści stosuje się tagi rel=”alternate” i rel=”canonical”.
Budowanie osobnej strony mobilnej i strony desktopowej generuje najwięcej potencjalnych komplikacji, dlatego pod kątem optymalizacji mobilnej jest to najgorsze rozwiązanie.
Tworzenie strony w RWD – o czym pamiętać?
W trakcie tworzenia strony w Responsive Web Design należy pamiętać o kilku prostych wskazówkach, aby strona była przyjazna urządzeniom mobilnym.
Używaj czcionki dużej, pogrubionej i czytelnej:
- Wystarczy czcionka 14px, 15px lub 16px.
- Wykorzystuj zwięzłe akapity z marginesami, unikaj bloków treści.
- Pamiętaj, aby kontrast między tekstem a tłem był duży, aby zachować czytelność witryny.
Używaj HTML5:
- Koduj stronę w HTML5, co pozwoli zoptymalizować kod.
- Unikaj technologii Flash, ponieważ jest zakazana przez Google.
Wykorzystaj małe ikony wpisu:
- Użytkownicy wpisując zapytania do wyników wyszukiwania oczekują natychmiastowej odpowiedzi.
Umieść ikony social media do udostępniania:
- W pasku bocznym warto wykorzystać ikony do udostępniania treści na stronie.
- Zrezygnuj z niepotrzebnych mediów, których nie wykorzystuje Twoja branża.
Agresywne reklamy
Mało kto zdaje sobie sprawę z tego, ale pod kątem SEO bardzo dużym zagrożeniem mogą okazać się także wyskakujące i bardzo agresywne reklamy. Google bardzo często wydawał wyraźne komunikaty, że witryny internetowe, na których wyskakiwać będą reklamy przesłaniające treść podczas ich przeglądania na urządzeniach mobilnych, będą niżej oceniane w rankingu.
Tendencja jest oczywiście taka, aby użytkownicy klikając w link na stronie bezpośrednio przechodzili do wyszukiwanych treści, a nie musieli wyszukiwać „krzyżyków” do zamknięcia reklamy. Optymalizując stronę internetową pod urządzenia mobilne należy zadbać także o odpowiednią optymalizację reklam pod kątem zgodności z wytycznymi Google.
Minimalistyczne szablony
W dzisiejszych czasach w cenie są proste i minimalistyczne szablony. Pamiętać należy o tym, że wszystkie dodatkowe elementy naszej strony (wtyczki, kody śledzenia, widgety itp.) wymagają oczywiście dodatkowego czasu ładowania, który niestety może powodować bardzo duże opóźnienia podczas ładowania poszczególnych podstron.
Jak wspomniano powyżej, ponadwymiarowe zdjęcia i grafiki mogą być główną przyczyną spowolnienia strony. Aby rozwiązać ten problem można skorzystać z dobrodziejstwa kompresji Gzip – bezstratnej kompresji dla wszystkich plików graficznych. Dobrym rozwiązaniem jest także umieszczenie skryptów JS w sekcji footer, dzięki czemu ładować będą się zawsze w tle.
Aby zoptymalizować kod na stronie możesz zainstalować Google Tag Manager i za jego pośrednictwem zainstalować Google Analytics czy inne narzędzia Google.
Zobacz wideo poradnik
Instalacja Google Analitycs z poziomu GTM.
Pamiętaj o viewport:
Każdy serwis zoptymalizowany dla urządzeń mobilnych powinien posiadać ten kod:
<meta name="viewport" content="width=device-width, initial-scale=1"/>
Zapominając o umieszczeniu powyższego kodu w sekcji head możesz sprawić, że Twoja strona będzie wyglądała źle na urządzeniach mobilnych.
Czy strona jest dostosowana do urządzeń mobilnych?
Przy pomocy prostego narzędzia online: https://www.google.com/webmasters/tools/mobile-friendly/, można bardzo szybko sprawdzić stopień dostosowania naszej strony do wszystkich kryteriów mobilnych, które narzuca Google.
Bardziej szczegółowe informacje znajdziemy również w panelu Google Search Console, a dokładniej mówiąc w sekcji „Ruch związany z wyszukiwaniem”, do której trafimy po wybraniu zakładki „Obsługa na urządzeniach mobilnych”.
To właśnie tutaj wyświetlą nam się wszystkie najważniejsze problemy odnoszące się bezpośrednio do wymogów Google dla witryn przyjaznych mobile. Aby nasza strona www była wysoko oceniona przez algorytmy Google, należy zadbać między innymi o to, aby czcionka była czytelna i aby poszczególne elementy klikalne nie znajdowały się bardzo blisko siebie. Z praktycznego punktu widzenia częstymi problemami na stronach jest nieustawiony widoczny obszar oraz użycie niezgodnych wtyczek, na które należy zawsze uważać.
Zaawansowana optymalizacja mobilna – uzyskaj większą rangę w Google
W ostatniej części tego przewodnika czas przejść na jeszcze wyższy poziom. Teraz, gdy zbudowałeś swoją stronę w Responsive Web Design czas omówić zaawansowane techniki dla SEO mobilnego, przedstawić najlepsze strategie i praktyki.
Dodaj stronę do Google Search Console
W dzisiejszych czasach, aby zdobyć wysokie pozycje w wyszukiwarce Google w pierwszej kolejności należy zadbać o odpowiednią optymalizację strony pod urządzenia mobilne. Jeżeli decydujemy się na oddzielną wersję mobilną naszej strony, to oczywiście należy ją dodać do Google Search Console. Dzięki temu narzędziu uzyskamy bardzo wiele cennych informacji o błędach na naszej witrynie i elementach, których wyraźnie brakuje.
Zobacz wideo poradnik
Jak zainstalować Google Search Console na 3 różne sposoby?
Kompletna instrukcja obsługi narzędzia Google Search Console: https://projektmarketing.pl/google-search-console-wideo-poradnik-z-instrukcja-obslugi/
Instalując GSC na własnej stronie internetowej w powiadomieniach od Google dowiesz się także, kiedy dla Twojej strony zostanie uruchomione mobile-first index.
Zwiększ mobilny CTR i pozyskaj większy ruch
CTR, czyli współczynnik klikalności w Google jest także czynnikiem rankingowym wpływającym bezpośrednio na pozycjonowanie stron internetowych. Wielu klientów patrzy tylko na pozycje słów kluczowych i jest to błąd.
Zakładając, że Twoja strona na dane zapytanie znajduje się na 1 pozycji w Google i posiada 10% CTR – stwierdzam, że jest to słaby wynik. W praktyce oznacza to tyle, że co 10 osoba z wyników wyszukiwania weszła na stronę.
Istnieje zatem duże prawdopodobieństwo, że strony konkurencyjne na pozycji 2,3 w Google mogą posiadać lepszy CTR, a to może być jasny sygnał dla Google, aby obniżyć pozycję strony na miejscu 1.
Zatem, jeżeli Google zauważy, że ludzie nie klikają Twojego wyniku wyszukiwania – to możesz stracić cenne pozycje słów kluczowych na korzyść konkurencji.
Wraz z wejściem mobile-first index warto optymalizować głównie CTR mobilny.
Jak zmierzyć CTR mobilny dla słowa kluczowego?
Wspomniane już wcześniej narzędzie Google Search Console potrafi zmierzyć 4 wskaźniki dla 999 słów kluczowych: średnia pozycja, kliknięcia, wyświetlenia oraz CTR.
Co więcej… Wskaźniki możesz zmierzyć osobno dla komputera i urządzenia mobilnego.
W tym celu przejdź do narzędzia Google Search Console / Ruch związany z wyszukiwaniem / Analityka wyszukiwania.
Następnie przejdź do sekcji Urządzenia / Porównaj urządzenia.
Teraz wybierz Wersja na komputery / Urządzenia mobilne (zauważ, że Google traktuje tablety jako osobne urządzenie).
Teraz już możesz dokonać porównania współczynnika klikalności CTR na komputerach i urządzeniach mobilnych.
To naturalne, że CTRy będą się różnić. Może się zdarzyć, że CTR na komputery będzie większy od CTR mobilnego. W tym celu należy przeanalizować, jak zachowuje się strona na urządzeniu mobilnym. Być może obcinany jest tag tytułu, słabo dopasowałeś meta description lub nie posiadasz gwiazdek ocen wyświetlanych w wynikach wyszukiwania.
Optymalizacja tytułu i opisów dla mobilnych wyników wyszukiwania
W narzędziu Google Search Console możesz sprawdzić czy większość Twojego ruchu pochodzi z urządzeń mobilnych.
W tym przypadku Google Search Console dowodzi, że dla tej strony więcej wejść organicznych pochodzi z urządzeń mobilnych niż z wersji na komputery.
Teraz możesz dokonać prostego tricku polegającego na optymalizacji tagu tytułowego i meta description specjalnie dla mobilnych wyników wyszukiwania.
Warto stosować się do uniwersalnej zasady tworzenia tytułów i description.
- Tytuł: około 65 znaków
- Meta description: około 300 znaków (aktualnie Google testuje ich długość i dla wielu zapytań widać w SERP skrócone meta opisy do 160 znaków).
Jeżeli tytuł i meta opis posiadają odpowiednią ilość znaków to:
- Pokazywane są w całości w wynikach wyszukiwania (nie są ucinane).
- Lepiej wyglądają i zwiększają prawdopodobieństwo kliknięcia (CTR), odwiedzenia strony przez potencjalnego klienta.
Dane strukturalne – wyróżnij się bezpłatnie w mobilnych SERP
Wykorzystanie danych strukturalnych, mikroformatów pozwala wyróżnić całkowicie za darmo stronę w wynikach wyszukiwania na komputer czy telefon.
Posiadając bloga kulinarnego możesz wyróżnić grafiki w wynikach wyszukiwania. Jedliście szczupaka po cygańsku? W wynikach możecie zobaczyć potrawę 🙂
Instalując gwiazdki ocen z Google na swoją stronę możesz zwiększyć powierzchnię reklamową swojej strony w SERP i zwiększyć wielokrotnie wspominany CTR na telefon i komputer.
Zobacz wideo poradnik
Jak zainstalować gwiazdki Google na stronie?
Więcej o gwiazdkach ocen: https://projektmarketing.pl/gwiazdki-ocen-w-wyszukiwarce-google/
Rozszerzenie wątku o mikroformatach: https://projektmarketing.pl/mikroformaty-i-mikrodane/
Testowanie mikroformatów wykonasz w bezpłatnym narzędziu Google: https://search.google.com/structured-data/testing-tool?hl=pl
Zoptymalizuj współczynnik odrzuceń w mobile
Wraz z uruchomieniem mobile-first index Google na pewno trzeba zoptymalizować mobilne sygnały UX, a jednym z nich jest mobilny współczynnik odrzuceń.
Polega on w wielkim skrócie, że jeżeli użytkownik wchodzi na stronę i szybko z niej wychodzi (nie przegląda innych stron) to współczynnik odrzuceń będzie wynosił 100%. Dla Google jest to sygnał, że strona może być niedopasowana do zapytania wpisanego w wynikach wyszukiwana lub posiada słabą optymalizację mobilną współczynnika odrzuceń.
Optymalizacja mobilnego współczynnika odrzuceń wymaga instalacji narzędzia Google Analytics.
Zobacz wideo poradnik
Jak zainstalować Google Analytics?
Teraz możesz porównać współczynnik odrzuceń na komputerze i komórce.
Po zalogowaniu do Google Analytics przejdź do Zachowanie / Zawartość witryny / Strony docelowe.
W efekcie uzyskasz spis najpopularniejszych stron w serwisie. Kliknij na wybrany adres URL dla którego chciałbyś uzyskać większy ruch ( „/” oznacza stronę główną).
Następnie przejdź do sekcji Wymiar dodatkowy / Kategoria urządzenia.
Dzięki temu dla każdego urządzenia dowiesz się jaki jest współczynnik odrzuceń i jaki jest średni okres pobytu na stronie. Będziesz mógł ocenić jak strona została dopasowana pod kątem sygnałów UX.
Na przykład dla strony głównej współczynnik odrzuceń na komputery i urządzenia mobilne jest podobny, natomiast średni czas trwania sesji jest wyraźnie mniejszy na urządzeniach mobilnych.
Wówczas warto uruchomić stronę na telefonie i sprawdzić, dlaczego czas trwania sesji na telefonie jest 2-krotnie mniejszy. Najprawdopodobniej wykryjesz usterkę, która skutecznie obniża okres pobytu użytkownika mobilnego na stronie.
Jak zwiększyć szybkość mobilną strony?
Żyjemy w czasach, kiedy prędkość ładowania strony ma ogromne znaczenie – szczególnie na urządzeniach mobilnych.
Najpopularniejszymi i najskuteczniejszymi metodami zwiększania prędkości ładowania się witryn internetowych jest oczywiście odpowiednia kompresja grafiki. Warto zadbać także o kompleksową optymalizację kodu w celu pomniejszenia HTML, CSS i JavaScript.
Warto skorzystać z bardzo przydatnego narzędzia Page Speed Insights, dzięki któremu dowiemy się, które elementy warto poprawić na naszej stronie internetowej.
Zobacz wideo poradnik
5 przydatnych narzędzi SEO, które doleją paliwa rakietowego do prędkości ładowania strony mobilnej.
Jak zwiększyć szybkość ładowania strony: https://projektmarketing.pl/jak-zwiekszyc-szybkosc-ladowania-strony/.
Accelerated Mobile Pages
AMP pozwala nawet 4-krotnie przyspieszyć działanie strony. Z racji tego, że AMP jest projektem Google wiele osób zaczęło wdrażać technologię dla swoich klientów.
Celem wdrożenia AMP jest zazwyczaj podniesienie szybkości strony, zwiększenia CTR i rangi w Google.
Czy warto wdrożyć AMP?
Według mojej opinii nie warto. Technologia AMP wiąże się z dużymi ograniczeniami strony, także kodu CSS. Ograniczenia wynikające z AMP sprawiają, że witryny cofają się do epoki średniowiecza. Ponadto technologia i szybkość łączy będą się dalej rozwijać, dlatego mimowolnie strony internetowe będą działać szybciej niż dotychczas, nawet bez użycia AMP.
Mobilne witryny – o czym należy pamiętać?
Przy implementacji witryny mobilnej pamiętać należy o tym, aby dokładnie wskazać robotowi Google, że nasza witryna jest odpowiednio sformatowana pod kątem wyświetlania jej na różnych urządzeniach mobilnych. Dzięki temu użytkownicy korzystający z popularnych wyszukiwarek mobilnych będą mogli uzyskać bardzo precyzyjne wyniki.
Nie można zapominać również i o tym, aby odpowiednio zadbać o indeksację wszystkich zasobów. Jeżeli Google robot nie będzie miał odpowiedniego dostępu do plików CSS, obrazów lub JavaScript, to możemy mieć problem z dokładnym ustaleniem, czy nasza witryna sprawnie działa i czy prawidłowo wyświetla się na urządzeniach mobilnych. W dzisiejszych czasach bardzo wielu programistów za pomocą pliku robots.txt stara się ukryć przed robotami Google dostęp do newralgicznych plików, które pomagają ją renderować.
Warto unikać także popularnych błędów, które w mniejszym lub większym stopniu utrudniają korzystanie z witryny użytkownikom urządzeń mobilnych. Mowa tutaj na przykład o umieszczaniu na stronie materiałów filmowych, które są bardzo trudne do odtworzenia. Nie brakuje obecnie witryn, w których kluczowym materiałem są filmy Flash, które jak powszechnie wiadomo nie są mile przez Google.
Podsumowanie
Popularność nowoczesnych urządzeń mobilnych z roku na rok cały czas rośnie, a co najważniejsze z przeprowadzonych badań wyraźnie wynika, że użytkownicy w dalszym ciągu napotykają wiele problemów w przeglądaniu witryn internetowych. Nowe aktualizacje algorytmu Google coraz bardziej wymuszają na właścicielach serwisów dostosowanie swoich witryn do urządzeń mobilnych, tak aby korzystanie z treści było szybsze, wygodniejsze i przyjemniejsze.
Dzięki SEO mobilnemu można błyskawicznie wskoczyć na czołowe pozycje w wyszukiwarce Google i zdobyć wielu potencjalnych użytkowników. Każdy kto na poważnie myśli o promocji swojej strony w Internecie, powinien jak najszybciej dostosować swoje strony do urządzeń mobilnych. W powyższym artykule umieszczono kilka cennych wskazówek i porad jak tego dokonać.
Mam też do Ciebie ogromną prośbę. Jeżeli uznasz, że poradnik na temat optymalizacji mobilnej okazał się wartościowy i pomocny, to udostępnij go swoim znajomym lub podlinkuj. Gdziekolwiek… Niech inni ludzie też na tym skorzystają.