
Cache Google strony – co to? Jak sprawdzić pamięć podręczną Google?
Cache Google – zamiennie nazywany cache wyszukiwarki, kopia Google, pamięć podręczna Google. Robot indeksujący, który odwiedza stronę www zapisuje jej kopię w wyszukiwarce Google. W kopi zapisana jest ostatnia data odwiedzenia Googlebota oraz wykaz szczegółowych informacji, co potrafi zindeksować na stronie.
Spis treści
Jak sprawdzić cache Google strony?
Do tego celu należy wykorzystać operator cache:nazwatwojejdomeny.pl wpisywany do paska przeglądarki lub pola wyszukiwarki Google.
Zobacz wideo poradnik
Cache Google – jak sprawdzić na 3 sposoby? Dlaczego Google niechętnie odwiedza Twoją stronę?
Jeżeli chcesz wyświetlić pamięć podręczną Google, wpisz do wyszukiwarki dowolne hasło, np: Projekt Marketing. Kliknij zielony trójkąt po prawej stronie adresu URL.
Następnie zobaczysz już cache Google dla danej strony.
Zwróć szczególną uwagę na datę odwiedzenia strony przez robota indeksującego. W pamięci podręcznej przeglądarki bardzo ważna jest zakładka o nazwie: Wersja tekstowa, która pokazuje co indeksuje robot sieciowy wchodzący na stronę.
Dlaczego cache wyszukiwarki jest przydatny?
Cache Google dla odwiedzających stronę i programistów:
- Awaria serwera – serwer tymczasowo nie działa. Cache może wyświetlić zawartość strony z dnia odwiedzenia strony przez robota sieciowego.
- Pomyłka programisty / webmastera i awaria strony – strona w wyniku modyfikacji kodu źródłowego przestała działać, wówczas pamięć podręczna wyszukiwarki może się przydać w odtworzeniu zawartości witryny.
- Kradzież treści na stronie – treść kradziona ze strony, nawet po usunięciu może być wyświetlona i przechowywana w cache Google strony (do kilkunastu dni), wówczas można zrobić screeny potwierdzające bezprawną kradzież treści i pociągnąć do odpowiedzialności karnej.
Cache Google dla specjalistów SEO:
- Data odwiedzenia strony przez robota indeksującego – jeżeli robot sieciowy wchodzi na stronę z kilkunastodniowym opóźnieniem, powinna Ci się zapalić czerwona lampka, że strona się słabo pozycjonuje w wyszukiwarce Google. Wówczas należy zakupić szybki serwer, dobrze zoptymalizować stronę pod SEO bez upychania słów kluczowych, regularnie aktualizować treści wysokiej jakości (aktualności, wpisy blogowe, poradniki) i pozyskiwać mocne linki przychodzące do strony. Umożliwi to szybkie indeksowanie strony w Google.
- Wersja tekstowa – pozwala wyświetlić, co Googleboot potrafi zindeksować na stronie. W ten sposób można sprawdzić czy robot sieciowy poprawnie indeksuje teksty czy linki wewnętrzne na stronie.
Cache Google a autorytet strony
Z chwilą, kiedy boot Google stwierdzi, iż strona ma lepszą trafność i autorytet, będzie częściej odwiedzał oraz indeksował witrynę. Częstotliwość odwiedzin Googlebota znajdziesz właśnie w cache Google.
Jeżeli dzisiaj zostanie dodana nowa treść na stronie, a następnego dnia zostanie zaktualizowana data ostatniej pamięci podręcznej Google, wówczas wiadomo, że strona ma wysoki autorytet i wysoką trafność dla czytelników. Google docenia taką stronę. Zaczyna ją regularnie, a nawet codziennie aktualizować, wysyłając swoje roboty do indeksowania treści.
Co więcej… W przypadku awarii strony czy serwera Google chce zachować najbardziej aktualną wersję witryny w swojej pamięci podręcznej, aby zapewnić 100% korzyści dla odwiedzających użytkowników.
Zwiększenie częstotliwości indeksowania strony jest możliwe wtedy, kiedy strona zaczyna być regularnie aktualizowana o nowe treści. Uruchomienie sekcji newsów (aktualności) czy regularnie prowadzony blog z wysokiej jakości treścią dla czytelników może przyczynić się do tego, że roboty Google będą częściej odwiedzać daną witrynę. W efekcie skuteczne pozycjonowanie takiej strony stanie się faktem.
Przy tym warto pamiętać, że treści niskiej jakości, połączone z keyword stuffing (upychanie słów kluczowych na siłę) może spowodować efekt odwrotny od zamierzonego. Teksty spamerskie osłabiają częstotliwość indeksowania strony, co skutkuję obniżeniem pozycji w rankingu wyszukiwarki Google.
Cache Google w kontekście Twojej strony
Jeżeli zauważyłeś, że częstotliwość odwiedzin Googlebota na Twoją stronę jest niesatysfakcjonująca, wówczas:
- Aktywuj sekcję newsy / porad / blog – regularnie twórz treści wysokiej jakości.
- Upewnij się, że wszystkie teksty na stronie się poprawnie indeksują w wyszukiwarce – teksty naniesione na obrazki w programie graficznym i wyeksportowane do pliku graficznego po załadowaniu na stronę nie są odczytywane przez roboty indeksujące. Należy zadbać o to, aby tekst był tekstem w kodzie HTML, wówczas trafność treści zostanie poprawiona.
- Sprawdź, czy linki wewnętrzne są widziane przez Googlebota – linki w JavaScript nie są poprawnie interpretowane przez roboty Google.
- Popraw jakość treści – począwszy od gramatyki po jakość treści. W kontekście opisu danego zagadnienia staraj się napisać coś wyjątkowego, pouczającego i niespotykanego na innych stronach. Unikaj duplikacji treści.
- Przeanalizuj gęstość słów kluczowych (keyword density) – zbyt mało i zbyt dużo słów kluczowych w kontekście długości tekstu szkodzi stronie pozycjonowanej. Frazy należy odmieniać przez przypadki i naturalnie osadzać w tekście. Zobacz, jak pisać dobre teksty SEO.
- Zwiększ szybkość ładowania strony.
- Zainwestuj w dobry, bezawaryjny serwer.
