Katalogowanie stron internetowych okiem SEOwca
W dzisiejszym poradniku chciałbym odpowiedzieć na pytanie czym jest katalog stron? Dowiesz się także, czy katalogowanie stron internetowych w 2020 roku jest bezpieczne i ma sens? Chciałbym także zaprezentować adresy katalogów, gdzie można bezpiecznie dodać własną stronę. Wiemy przecież, że pozyskiwanie linków do strony jest wciąż jednym z głównych czynników wpływających na efektywne pozycjonowanie stron w wyszukiwarce Google. Po epoce pozycjonowania z 2011 roku pozostały darmowe SEO katalogi czy płatne, moderowane katalogi stron internetowych wykorzystywane do celów typowo pozycjonerskich, gdzie algorytm Google w tych czasach był wyjątkowo prosty do przechytrzenia. Dzisiaj czasy się zmieniły, algorytm robi się coraz mądrzejszy – potrafi sam się uczyć. Pozyskiwanie linków w erze Pingwina wymaga specjalisty SEO, który odróżni ziarno od plew. Zatem co zrobić z katalogami? Katalogować stronę czy szukać innego miejsca do zdobycia mocnego linka SEO?
Co to jest katalog stron internetowych?
Katalog stron www – to strona (można powiedzieć encyklopedia), która jest zbiorem serwisów internetowych zgrupowanych tematycznie. Dodawanie strony do katalogu nazywane jest katalogowaniem.
Pojęcia powiązane:
- Darmowy katalog stron – miejsce, gdzie całkowicie za darmo dodasz stronę do katalogu.
- Płatny katalog stron – miejsce, gdzie za określoną opłatą (około 5 zł – 50 zł brutto) dodasz stronę do katalogu.
- SEO katalog – miejsce stworzone typowo pod pozycjonowanie, które dziś mogą zaszkodzić SEO.
- Katalog tematyczny – miejsce związane z danym tematem, podzielonym na mniejsze kategorie.
- Katalog branżowy – miejsce, gdzie znajdują się strony należące do firm prowadzących biznes z danej branży.
Ważna wskazówka!
Do katalogowania nie warto wykorzystywać automatów. Wskazane jest, aby ręcznie tworzyć unikalne opisy do katalogów i ręcznie dodawać strony do katalogów.
Czy Twoja strona zawsze zostanie dodana do katalogu?
Nie zawsze. Wiele zależy od tematyki strony, regulaminu katalogu czy osoby administrującej katalogiem, tzw. moderatora.
Zgłoszenie strony do katalogu w uproszczonym schemacie polega na dodaniu:
- Adresu URL.
- Opisu strony (należy pamiętać, aby do każdego katalogu tworzyć unikalny opis).
- Kategorii tematycznej.
Dodając własną stronę do katalogu możesz pozyskać linka, który w pozycjonowaniu stron internetowych jest nadal głośnym czynnikiem rankingowym w Google.
Wydawać by się mogło, że teraz należy dużo linkować z katalogów, aby uzyskać wysokie pozycje w Google… Czy, aby na pewno?
Linki 2011 vs Linki 2018+
W 2011 roku algorytm Google miał problemy, aby odróżnić link naturalny od linka typowo pozycjonerskiego. Katalogi SEO czy szeroko pojęte katalogowanie stron w tamtych czasach skutecznie pozycjonowało strony.
Liczyła się ilość linków, ale nie jakość. Firmy SEO przeżywały dobry okres, ponieważ pozycjonowanie stron było łatwe, szybkie i dochodowe.
Czasy się zmieniają, algorytmy też…
W 2018 roku algorytm Google jest wysoce rozwinięty z Pingwinem na czele, a do tego się uczy dzięki sztucznej inteligencji. Do tego Google posiada własną bazę stron typu SPAM, między innymi dzięki plikom Disavow Tools. Niestety, ale większość katalogów stron obecnych w dzisiejszym Internecie to SPAM, który już nie pozycjonuje stron.
Co więcej…
W kontekście długofalowego pozycjonowania strony link pozyskany ze spamerskiego katalogu może przynieść więcej szkód niż korzyści.
Dziś liczy się jakość linków, a nie ich ilość. Agencje SEO wprowadziły comiesięczny abonament, ponieważ pozycjonowanie stron wymaga regularnej pracy specjalisty. Więcej o modelu rozliczeń z firmami pozycjonerskimi: https://projektmarketing.pl/cele-pozycjonowania-stron/
Do jakich katalogów stron warto dodać własny serwis?
Wielu właścicieli stron firmowych i sklepów internetowych zadaje sobie pytanie:
- Czy warto katalogować własną stronę, aby zdobywać wysokie pozycje w Google?
Tak, ale…
Z tysięcy katalogów stron pozostało niewiele, gdzie warto dodać własną witrynę. Poniżej zamieszczam instrukcję, jak krok po kroku dodać stronę do najlepszych katalogów.
Zobacz wideo poradnik
Dodawanie strony do Katalog.wp.pl
Zobacz wideo poradnik
Dodawanie strony do Katalog.interia.pl
Mam też do Ciebie ogromną prośbę. Jeżeli uznasz, że poradnik na temat katalogowania stron internetowych okazał się wartościowy i pomocny, to udostępnij go swoim znajomym lub podlinkuj. Gdziekolwiek… Niech inni ludzie też na tym skorzystają.
Fajny artykuł, ale co do kar za spamerskie linki z katalogu nie jestem pewny. Zazwyczaj linki niskiej jakości po prostu nie dają efektu, ale o karę na prawdę trzeba się postarać.
Aktualnie Google już praktycznie nie karze właścicieli stron, ale to jest znacznie gorzej niż było, bo karę można było ściągnąć…
Niby podane przykłady to wyselekcjonowana czołówka, ale niech o ich wartości świadczy ten przedpotopowy design 🙂
Otóż to 🙂
Zostaje wp i Interia? Nic poza tymi dwoma archaicznymi już katalogami nie jest warte uwagi? Kiedyś nagminnie dodawałem do wszystkiego jak leciało, ale to było z 8 lat temu. Teraz wracam do tematu i szukam wiedzy.
Wiele katalogów jest wartych uwagi, wpis z materiałami wideo będzie oczywiście aktualizowany (co bardzo lubi Google) 😉 A content przynajmniej teraz niech się pozycjonuje 😉
Bardzo ciekawy artykuł. Z pewnością go podlinkuję 🙂 choć katalogi wp i interia- są opisywane wszedzie. Można byłoby dodać jeszcze inne katalogi.
Z czasem będą dodane jeszcze inne katalogi – głównie firmowe, branżowe i tematyczne (większość PREMIUM).
Czekamy czekamy i aktualizacji brak …. a nowe katalogi przydały by się. Niech będą premium – na katalogach stron nie ma co oszczędzać. Jak coś jest bezpłatne to…
Dzięki za przydatny wpis. Pozdrawiamy z Krakowa
Algorytm w ciągu tych kilku lat nieźle się zmienił. Kiedyś wypozycjonowanie strony trwało niewiele czasu (oczywiście, jeśli posiadaliśmy odpowiednią wiedzę). Dziś trwa to trochę dłużej, ale wszystko jest możliwe – trzeba tylko wiedzieć jak 😉
No to mamy rok 2019 🙂 z ciekawością będziemy obserwować nowości do google, bo co rok to tylko pod górkę. Tak czy inaczej jakby pozycjonowanie było łatwe to każde strona próbowałaby zdobyć miejsca topowe. Niestety dziś musimy się starać mocno, a co za tym idzie jest to kosztowne.
Wydaje mi się, że katalogowanie nie ma sensu. Najlepszym sposobem na linki są wpisy w branżowych portalach, czy też na blogach tematycznych.
Grzegorz, ma sens 🙂
Na przykład tutaj – katalog https://sprowadzanie-aut.pl/ z firmami importującymi samochody z zagranicy. Jak wpiszesz sobie w Google [nazwa_firmy] + [opinie] to zobaczysz także, że opinie z tego katalogu wyświetlają się na karcie mapki Google danej firmy wraz ze średnią oceną z tego katalogu (może nie dla każdej firmy, ale dla wielu, a to dodatkowa reklama w SERP).
Orientuje się w tej branży i wiem, że klienci bardzo mocną uwagę zwracają na opinie o danej firmie importowej.
W Senuto albo Semstorm zobacz sobie, jak ten katalog się dobrze pozycjonuje, a założony dopiero w lipcu 2018. W jego obrębie jest blog, więc masz nowoczesny katalog z opcją publikacji artykułu sponsorowanego.
Takich katalogów jest więcej, ale trzeba poszukać 🙂
Więc nie tylko chodzi o linki z katalogów…
Na pewno nie warto dodawać do katalogów SEO, branżowe nadal mile widziane.
No tak,katalogi ważna sprawa (tylko te dobrze oceniane), ale stara technika selekcji linków (nawet z portali partnerskich) jest na wagę złota.
Moim zdaniem, to ma sens i w 2019 roku. Uważam, że nawet po zmianie algorytmów backlinki i tak są ważne i „ciągną” stronę w wynikach. Te ze słabych katalogów są po prostu niżej i nie szkodzą. Zwłaszcza dobre są branżowe backlinki.
Katalogowanie nadal ma sens ale nie w tej ilości co kiedyś. Jest może z 20-30 katów gdzie warto dodać teraz link.
Ja raczej skupiam się dziś na linkach branżowych – gościnne wpisy czy też płatne.
Artykuły sponsorowane są najpopularniejsze, ale trzeba to różnicować – wtedy zwykle jest najlepiej robić topy.
Panie Pawle, a jakie czynniki mają wpływ na pojawienie się w pierwszych 3 pozycjach na mapach google w wyszukiwaniu lokalnym?
Wedlug mnie katalogowanie nadal ma sens. Dodałam stronę do ok 30 katalogów i po kilku tygodniach jej widoczność znacznie wzrosła.
Oczywiście, że ma – szczególnie w katalogach branżowych czy nawet lokalnych.
Porządny katalog zawsze ma swoja wartość, tyle że to czasochłonne i sens mają tylko te płatne.
Ciekawy artykuł szkoda , że wp i interia już nie mają katalogow stron ……
Trafny artykuł, większość katalogów stron to przeżytek po starych metodach pozycjonowania, które o dziwo czasami nadal działają! Jednak nie ma się co łudzić przyjdzie czas, że sztuczny link building zostanie ukarany przez Google, jest to tylko kwestia czasu.
Uważam, że obecnie trzeba zmienić podejście do SEO i pozyskiwać takie linki, które rzeczywiście będą klikać zainteresowani treścią witryny internauci. Algorytmy wyszukiwarek będą bardziej sprawdzały ruch na stronie niż sztuczne zaplecze.
Katalogów interia.pl i wp.pl już zlikwidowane. A branżowych katalogów sportowych praktycznie nie ma, więc w tym temacie katalogowanie nie ma żadnego sensu.
Czasy masowego katalogowania się na szczęście skończyły i teraz warto dodawać tylko do najlepszych katów. Będzie aktualizacja 2020?
W dzisiejszym czasie katalogi stron nie wiele dają. Nie jestem przekonany, czy autorytet domeny przekłada sie na pozycję. Z mojego doświadczenia wynika, że nie zawsze tak jest.
Dobrze by było zaktualizować wpis, bo oba katalogi już nie istnieją.
Mimo wszystko wpis sam w sobie krótki i rzeczowy.
Dodawanie linków do katalogów o wysokiej pozycji ma jak najbardziej sens. Jest to zadanie czasochłonne, ale w dłuższej perspektywie się opłaca. Ponad to są jeszcze blogi tematyczne i fora branżowe na, których również warto zostawić odnośnik do swojej strony. Mimo, że Wp i Interia nie posiadają już swoich katalogów, to jest jeszcze naprawdę dużo wartościowych katalogów, zarówno darmowych jak i premium.
Polecam tworzyć własne zaplecza ale z sensem i wartością dla klienta, aby rozwiązywały jakieś problemy i miały sens – warto mieć ich kilka ale to pracochłonne ale warto.
A teraz jakie katalogi polecacie? Interia i WP już zamknięte
Paradoksalnie katalogi, nawet te niskiej jakości, są lepsze od forów internetowych i blogów. Jeżeli coś jest płatne, to nie wykorzystują tego pozycjonerzy za 400 zł miesięcznie z xrunerem czy zenoposterem. 😉 Skutek tego jest taki, że „posty są w jakimś stopniu tematyczne i każdy link jest otoczony jakąś ilością tekstu”, zwykle 500 znaków plus. Wchodząc natomiast na forum widzimy co? Na przeciętnym forum tematy ze słowem kluczowym i może 100 znaków z anchorem, a czasem i nawet kilka linków dodatkowych, ale już zupełnie nie na temat. Ja bym więc, gdybym prowadził firmę, to bardziej bałbym się forów i darmowych blogów, nie płatnych i moderowanych katalogów. Oczywiście artykuły sponsorowane na jakichś portalach gospodarczych czy informacyjnych, to wyższy poziom, ale to też koszt. Kilkaset złotych na jeden porządny artykuł to dużo, szczególnie w lokalnych firmach.
Czasami dodanie linku do katalogu przynosi więcej strat jak korzyści i jeszcze za to płać. Myślę, że warto dodać kilka linków do katalogów, a następnie szukać innego źródła do linkowania.
Z moich obserwacji na 2021 rok wygląda, że katalogi nadal mają moc, ale trzeba je dobrze wyselekcjonować. Natomiast w wielu przypadkach lepiej kupić dobry mocny link, zamiast bawić się w 20 słabych katalogów.
Wpis i wideo trochę zdezaktualizowane. Zostało już niewiele dobrych katalogów… Co sądzisz o katalogowaniu w 2021 roku?
Czy zna ktoś dobre, mocne katalogi, które działają w 2021r.? Mogą być oczywiście płatne.
Wydaje mi się, że znając czarne poczucie humoru Google, gdzieś tam jest wpisane w algorytm słowo „umiar” jeśli linkowy hype nie odpowiada ogólnemu w sieci, lub jakiemuś wydarzeniu, któremu mogłoby towarzyszyć wzmożone zainteresowanie danym tematem – wyszukiwarka „nabiera podejrzeń”…