
Jak przygotować się do współpracy z agencją SEO – 7 praktycznych wskazówek
Zdecydowałeś, że zainwestujesz w pozycjonowanie. Otrzymałeś kilkanaście ofert i co dalej? W dzisiejszym artykule podpowiadamy, na co zwrócić uwagę przy wyborze agencji SEO i o co warto zapytać.
Spis treści
Przygotowanie do współpracy z agencją SEO
Jeśli chcesz znaleźć uczciwą, a przede wszystkim, skuteczną agencję SEO, przygotuj się do każdego etapu. Na etapie wyboru oferty pytaj o rzeczy, które są dla Ciebie niejasne. Wypisz plusy i minusy każdej z ofert. Zwróć uwagę na długofalowe korzyści, a nie doraźne efekty. Po podpisaniu umowy bądź otwarty na sugestie, zmiany i na stały kontakt z firmą.
Zobacz wideo poradnik
Agencja SEO – co to? Jak wybrać firmę SEO i nie płacić haraczy?
Zapytaj o strategię
Pozycjonowanie, jak każde działanie w e-marketing, wymaga pomysłu, czyli strategii. Nie ma dwóch identycznych stron internetowych. Wszystko zależy od obecnej widoczności, wieku domeny oraz konkurencji w wyszukiwarce.
Dlatego każda witryna wymaga indywidualnego podejścia. Może się okazać, że pozycjonowanie płatne za efekt, czyli za widoczność strony na kilka fraz w TOP10 okaże się dla Ciebie, mniej opłacalna niż widoczność na nieograniczoną liczbę fraz kluczowych, przy stałej kwocie w ramach abonamentu. Ważne jest to, by firma SEO skupiła się na poznaniu Twojej branży i specyfikę Twojego biznesu.
Sprawdź, czy agencja przeprowadza audyt witryny
Nie ma mowy o skutecznym pozycjonowaniu, jeśli nie był poprzedzony audytu. To dzięki niemu możliwa jest ocena potencjału SEO witryny i przygotowanie zaleceń optymalizacyjnych, które poprawią widoczność strony w wynikach wyszukiwania. Każda dobra agencja bez problemu prześle Ci wyniki audytu i omówi je z Tobą.
Jeśli firma nie proponuje absolutnie żadnych zmian w witrynie, powinna Ci się włączyć lampka ostrzegawcza. Nie ma bowiem strony, która byłaby idealnie zoptymalizowana. Zawsze można i należy coś poprawić. Druga kwestia to comiesięczny raport z przeprowadzonych działań oraz ich efektów, czyli widoczności strony w Google (zapytaj o ofertę Audyt SEO).
Dopytaj, jak wygląda wdrożenie zaleceń optymalizacyjnych
Zalecenia to jedno, a ich wdrożenie drugie. Może się okazać, że zmiany na stronie przekraczają Twoje możliwości — nie masz czasu albo nie dysponujesz odpowiednim zespołem. Dlatego, już na starcie, dopytaj o to, czy firma może samodzielnie wprowadzić zmiany na stronie.
Z naszych doświadczeń wynika, że największym problemem dla przedsiębiorców są teksty SEO. Trudno jest bowiem znaleźć dobrego copywritera w krótkim czasie. Dlatego lepiej wybrać agencję, która sama dostarczy treści na Twoją stronę. Dodajmy jeszcze – wartościowe treści. Takie, które oprócz optymalizacji pod SEO, będą miały charakter sprzedażowy.
Zobacz wideo poradnik
Jak pisać dobre teksty pod pozycjonowanie stron?
Nie ufaj agencjom, które obiecują cuda na kiju
Widoczność strony w TOP3, w tydzień? Pozycjonowanie za 100 zł miesięcznie? Jeśli handlowiec z agencji SEO lub freelancer mówi Ci dokładnie to, co chcesz usłyszeć, odpuść sobie współpracę, bo wyrzucisz pieniądze w błoto, czy jak się mówi w branży, “przepalisz budżet”.
Dobre SEO i pozycjonowanie kosztuje i wymaga czasu.
Dlaczego?
Odpowiedź jest prosta. Profesjonalne agencje SEO ponoszą bieżące koszty związane z witryną, ponieważ na bieżąco ją optymalizują. Mówimy tutaj o tekstach na stronę, utrzymaniu zaplecza lub pozyskiwaniu wartościowych backlinków. Jeśli ktoś oferuje tanie pozycjonowanie i szybkie efekty, możesz mieć pewność, że nie poświęci na Twoją stronę dużo czasu, bo nie będzie mu się to opłacało.
Bądź cierpliwy
Ten punkt łączy się z poprzednim. Nie skreślaj agencji, która powie Ci, że pierwsze efekty pozycjonowania zobaczysz za pół roku. Być może to jedna firma, która gra z Tobą w otwarte karty i jest uczciwa. Kiepskie agencje SEO obiecają wszystko, byleby tylko pozyskać klienta.
Lepsza przecież jest trudna prawda niż słodkie kłamstwa. Pamiętaj również, że algorytmy Google’a są nieprzewidywalne. To oczywiste, że potrzebujesz konkretów, chcesz wiedzieć, na co możesz liczyć, ale specjalista SEO może odpowiedzieć Ci wyłącznie na podstawie doświadczenia w podobnej branży. Nigdy nie będzie tak, że oczekiwania i prognozy sprawdzą się w 100%.
Nie bój się długich umów
Czy krótkie umowy cechują skuteczne agencje SEO? Niestety nie. Pozycjonowanie strony to proces. Tak, jak wspominaliśmy, w przypadku mocno konkurencyjnych branż efekty będą widoczne nawet po roku. Pomyśl o tym, że inwestujesz czas, masz określone cele i wiesz, że Twoja praca zaowocuje za kilka miesięcy.. Ale nagle ktoś zrywa umowę.
Z tym na co dzień mierzą się firmy pozycjonujące. W branży SEO długoterminowe umowy nie wynikają z chęci “związania” klienta. Wynikają z tego, że dana agencja SEO wie, ile czasu zajmie pozycjonowanie. I krótsza umowa po prostu nie ma sensu. Niestety zbyt rzadko się o tym mówi.
Umowa na 1 rok z miesięcznym okresem wypowiedzenia jest jak najbardziej uczciwa.
Zaufaj, współpracuj
Podstawą dobrej współpracy jest zaufanie oraz zaangażowanie i to po obu stronach. Jeśli agencja prosi o dostęp do serwera czy o szybkie wdrożenie zaleceń optymalizacyjnych, spełnij tę prośbę. Inaczej utrudnisz takiej firmie pracę i co gorsza, marnujesz własne pieniądze.
Proaktywność agencji SEO, systematyczny kontakt to dobry znak.
Podsumowanie
Znalezienie dobrej agencji SEO nie jest łatwe. Mamy jednak nadzieję, że ta krótka checklista pomoże Ci w nawiązaniu współpracy, dzięki której osiągniesz swoje biznesowe cele. A samo pozycjonowanie przyniesie Ci satysfakcjonujący zwrot z inwestycji.

Bardzo przydatny wpis! Ja właśnie zastanawiam się nad skorzystanie z usług agencji SEO. Prowadzę biznes 2 lata, ale wcześniej nie przywiązywałam tak dużej wagi do działań w internecie. Teraz w dobie pandemii, kiedy mnóstwo firm przeniosło się do sieci, uważam, to za niezbędne. Zainteresowały mnie 3 oferty i zastanawiam się, którą wybrać. Na pewno przy określaniu warunków przyda się Pana wpis 🙂
Cenne wskazówki. Warto również prosić o raportowanie zdobywanych linków, oraz o zapytanie czy agencja SEO stosuje się podczas pozycjonowania do wytycznych samego Google. Może okazać się bowiem iż agencja pozyskuje masowo linki ze śmieciowych miejsc, spamuje linkami przy użyciu programów do masowego linkowania, nie dywersyfikuje zdobywanych linków, robi kiepskiej jakości opisy… Jest tego naprawdę sporo. Z własnego doświadczenia z branżą SEO wiem niestety, że nieuczciwych agencji jest zbyt dużo na rynku, a ceny za pozycjonowanie nie należą przecież do niskich. Co z tego, że początkowo strona może wskoczyć w top, gdy z jakiś czas gdy boty google zorientują się co jest grane, wyrzucą ją z indeksu.