
Pozycjonowanie lokalne – regionalne SEO [PORADNIK]
Prowadzisz biznes usługowy w małym mieście? Czy może jesteś z Warszawy, gdzie dostarczasz usługi w województwie mazowieckim i województwach ościennych. A może Twoja firma posiada już kilka bądź kilkadziesiąt oddziałów w całej Polsce i chciałbyś świadczyć usługi na wiele regionów położonych w różnych częściach Polski? Wyszukiwarka Google prezentuje wyniki wyszukiwania na podstawie faktycznej lokalizacji użytkownika w której aktualnie się znajduje. Istnieje więc duży potencjał, aby zdobywać klientów ze swojego miasta, regionu bądź województwa. Jak dotrzeć z ofertą i pozyskać klientów lokalnych? Można to osiągnąć dzięki wypromowaniu lokalnych słów kluczowych na pierwszą stronę w Google, czyli sens lokalnego pozycjonowania stron firmowych.
Co to jest pozycjonowanie lokalne?
Pozycjonowanie lokalne – definiowane jako pozycjonowanie regionalne czy local SEO. Polega na pozycjonowaniu w wyszukiwarce Google fraz kluczowych związanych z daną lokalizacją, czyli miastem, regionem i województwem.
Pozycjonowanie regionalne nastawione na promocję w każdym dużym mieście idealnie sprawdzi się w przypadku kurierów czy dużych wypożyczalni samochodów w Polsce.
Usługa w większości dedykowana głównie dla firm świadczących usługi w danym mieście, np:
- hotele
- restauracje i pizzerie
- dentyści
- lekarze
- prawnicy
- notariusze
- księgowi
- mechanicy
- pomoc drogowa
- serwisanci
- złote rączki
- parkieciarze
- lokalne spożywczaki, sklepy stacjonarne, itp.
Ludzie kupują tam, gdzie się aktualnie znajdują
Wiesz już, że pozycjonowanie lokalne dotyczy promowania fraz kluczowych powiązanych z danym miastem. Dlaczego zatem lokalny przedsiębiorca powinien inwestować w pozycjonowanie fraz lokalnych, a nie ogólnopolskich?
Odpowiedź jest prosta: ludzie kupują tam, gdzie aktualnie przebywają.
- Czy ciężarna kobieta z Bieszczad z nieleczonym od miesięcy bólem zęba pojedzie do najlepszego stomatologa w Szczecinie na drugi koniec Polski?
- Czy podczas awarii samochodu będziesz dzwonił do zaufanego mechanika, aby przejechał specjalnie dla Ciebie 300 km i wymienił kostki hamulcowe?
- Czy w przypadku awarii sprzętu AGD będziesz dzwonił do serwisanta z sąsiedniego województwa, aby naprawił lodówkę?
W każdym z opisanych przypadków, których można mnożyć na potęgę w zdecydowanej większości skorzystamy z usług lokalnej firmy… W mieście, gdzie aktualnie przebywamy bądź zamieszkujemy.
Zatem dla biznesu lokalnego pozycjonowanie fraz regionalnych będzie lepszym rozwiązaniem od pozycjonowania fraz ogólnych, ogólnopolskich.
Pozycjonowanie lokalnych fraz jest tańsze, lepsze i szybsze
Do zrozumienia idei posłużę się przykładem.
Jako dentysta z Warszawy zastanawiasz się, z jakich fraz kluczowych wpisywanych do wyszukiwarki pozyskasz klientów?
Wydawać by się mogło na pierwszy rzut oka, że fraza dentysta jest lepszą frazą, ponieważ średnio w miesiącu jest wpisywana do Google 40 500 razy.
Z kolei fraza dentysta Warszawa jest wyszukiwana tylko 5 400 razy.
Jednak prowadząc gabinet stomatologiczny w Warszawie nie musisz się pozycjonować strony na drogie, jednowyrazowe słowo kluczowe dentysta.
Bo przecież…
Zakładając, że ciężarna kobieta z Bieszczad z nieleczonym od miesięcy bólem zęba wpiszę frazę dentysta i trafi na stronę gabinetu stomatologicznego w Warszawie, to i tak nie skorzysta z usług tej firmy, ponieważ będzie zbyt daleko, aby dojechać i wyleczyć zęba. Ciężarna straciłaby czas, pieniądze oraz nerwy podczas podróży.
Dlatego w przypadku stomatologa z Warszawy o wiele lepszym i skuteczniejszym, jeżeli chodzi o pozyskiwanie klientów jest lokalne pozycjonowanie na frazę dentysta Warszawa i wszystkie frazy powiązane tematycznie z dentystą, stomatologiem, gabinetem stomatologicznym czy usługami dentystycznymi oraz miastem Warszawa.
Jeżeli chodzi o Warszawę, to dodatkowo możemy robić dosyć szczegółowy dobór fraz kluczowych pod usługę i dzielnicę warszawy, np: dentysta Warszawa Mokotów. Okazuje się, że w Warszawie w taki sposób ludzie także poszukują firm, która zrealizuje dla nich określoną usługę.
Zauważ, że pozycjonowanie lokalne nie koncentruje się na dostarczeniu jak największej ilości ruchu organicznego na stronę firmową. Wręcz przeciwnie, celem pozycjonowania lokalnego jest pozyskiwanie mniejszej ilości ruchu, ale jakościowego – generującego z większym prawdopodobieństwem klientów.
Pozycjonowanie lokalne jest:
- Tańsze – pozycjonujemy frazy przynajmniej dwuwyrazowe (usługa + miasto, np. dentysta warszawa) lub kilkuwyrazowe (long tail, np. dobry dentysta warszawa mokotów). Tego rodzaju frazy praktycznie zawsze będą tańsze do wypozycjonowania TOP10 niż fraza ogólna, jednowyrazowa.
- Lepsze – dobierając lokalne frazy kluczowe do pozycjonowania skupiamy się na klientach, którzy aktualnie przebywają w danej lokalizacji. Wiemy już, że klienci szybciej skorzystają z usług firmy lokalnej.
- Szybsze – znacznie szybciej pozycjonuje się w Google frazy lokalne niż ogólne, jednowyrazowe.
Dobrze opracowana struktura strony internetowej pod local SEO z podziałem ofert na osobne podstrony w połączeniu z odpowiednią rozbudowy strony, optymalizacją, nasyceniem fraz lokalnych i linkowaniem pozwalają skutecznie promować stronę firmową w lokalnych wynikach wyszukiwania Google.

Warto tutaj również wspomnieć o mapach, których 3 wyniki wyświetlają się dla zapytań lokalnych. Wizytówka Google Moja Firma może wygenerować dla nas dodatkowych ruch na stronie, który realnie przełoży się na sprzedaż. Czasem pokazanie się w mapach jest dużo szybsze i łatwiejsze niż walka w wynikach organicznych. Warto tam zadbać o spójność swoich danych przede wszystkim: nazwy firmy, adresu i telefonu. Pozytywne opinie oprócz pomocy w SEO pomogą nam również wizerunkowo.
Pozycjonowanie to tylko część tego co może przynieść ogromne możliwości firmom. Kampanie PPC, automatyzacja procesów posprzedażowych, automatyzacja procesów przedsprzedażowych (wysyłka sms, maili, aktualizacja kalendarza np. wizyt), UX, możliwość stworzenia aplikacji zintegrowanych z systemem klienta, które wesprą działania np. handlowców, partnerów klienta itp.
Możliwości jest bardzo wiele. Nie wszystkie firmy szukając wsparcia u specjalisty od marketingu wiedzą, czego oczekuję i jaki rozwój trzeba przyjąć w działaniach (zmiana funkcjonalności serwisu, integracja z zewnętrznymi narzędziami, platformami – często przy rozmowach klienta z kompleksową agencją, klientowi otwierają się oczy ile jest możliwości rozwoju i, że faktycznie warto te możliwości wziąć pod uwagę przy planowaniu działań marketingowych już teraz.)
Pozycjonowanie lokalne jest obecnie wyjątkowo skuteczne. Warto zwrócić uwagę, że często będąc wysoko na „fraza” + miasto, jesteśmy również w danej lokalizacji po samej frazie wysoko, za sprawą geolokalizacji.
Szczególnie istotne jest tłumaczenie Klientowi, że wcale nie potrzebuje reklamować się na całą Polskę, gdy świadczą usługi typowo lokalne.