Linki dofollow i linki nofollow w pozycjonowaniu stron
W pozycjonowaniu stron internetowych o wysokiej konkurencji strategie link building mają decydujące znaczenie, aby zwiększyć widoczność w SERP, pozyskać nowych klientów do biznesu i konwertować ruch na stronie. I chociaż żyjemy w epoce, gdzie dominuje content marketing to nadal musimy pamiętać, że mocne linki odgrywają istotną rolę w procesie pozycjonowania. Czy słyszałeś o kluczowych parametrach linku – dofollow i nofollow? Dwie bliźniacze nazwy, które mają kolosalne znaczenie dla SEO i robotów sieciowych. Dla zwykłego użytkownika Internetu atrybuty nofollow, czy dofollow nie mają żadnego znaczenia, natomiast dla właściciela strony wiedza na temat atrybutów dodawanych do linków jest bezcenna i absolutnie konieczna.
Zobacz wideo poradnik
Linki nofollow i dofollow a pozycjonowanie stron.
Na czym polegają atrybuty nofollow i dofollow?
Nofollow i dofollow to atrybuty dodawane do linków, które mogą przekazać istotną wiadomość dla robotów indeksujących treści. Roboty sieciowe sprawdzają, czy moc płynąca z linku ma zostać uwzględniona przy obliczaniu rankingu strony w wyszukiwarkach, czy nie?
Link rel dofollow
Linki z wartością atrybutu dofollow mają duży wpływ na SEO, który umożliwia skuteczne pozycjonowanie stron. Robot skanujący strony www trafiając na link dofollow ma obowiązek odwiedzić stronę, do której prowadzi link, następnie przekazuje wycinek wartości strony na której ten link się znajduje, dla strony gdzie ten link prowadzi.
Linki, które nie posiadają atrybutu rel – domyślnie są linkami dofollow.
Przykład linka bez atrybutu rel (domyślnie dofollow) w HTML.
<a href="https://projektmarketing.pl">https://projektmarketing.pl</a>
Przykład linka z atrybutu rel dofollow w HTML.
<a href="https://projektmarketing.pl" rel="dofollow">https://projektmarketing.pl</a>
Link dofollow nazywany jest także linkiem follow, a poniżej składania takiego samego linku.
<a href="https://projektmarketing.pl" rel="follow">https://projektmarketing.pl</a>
Zatem follow i dofollow – to takie same linki, mocne w procesie pozycjonowania strony.
Zalety linków typu dofollow:
- Silne oddziaływanie na SEO, przenoszenie wartości ze strony, gdzie pozyskano linka, dla strony do której ten link prowadzi.
- Link zawierający słowo kluczowe w anchor text to najmocniejszy link pozycjonujący w SEO.
- Większa wartość Trust Rank, czyli zaufanie do strony.
- Poprawienie indeksacji strony.
Zobacz wideo poradnik
Linki rel dofollow.
Pozyskując linki dofollow do swojej strony warto analizować konkurencję, podpatrując strategie link building i działania content marketingowe.
Przydatne narzędzia SEO: Ahrefs i Majestic.
Link rel nofollow
Pewnym jest, że Google podąża za linkami nofollow, ale nie przekazuje wartości strony zewnętrznym linkom. Odnośniki z wartością atrybutu nofollow są ignorowane z punktu widzenia SEO. W pewnym jednak sensie linki nofollow przyczyniają się do pozycjonowania stron i generują ruch. Ich obecność w profilu linkowania jest wizytówką naturalnego pozycjonowania.
Przykład linku nofollow w HTML.
<a href="https://projektmarketing.pl" rel="nofollow">https://projektmarketing.pl</a>
Alternatywny przykład.
<a href="https://projektmarketing.pl" rel="external nofollow">https://projektmarketing.pl</a>
Zalety linków nofollow:
- Zróżnicowany profil linków.
- Wskaźnik, czy strona jest pozycjonowana naturalnie.
- Niektóre linki nofollow z domen rządowych Gov.pl, Wikipedia czy Google+ oddziałują mocniej na pozycjonowanie.
- Większa wartość Trust Rank, czyli zaufanie do strony.
Należy pamiętać, że liczy się ogólna ilość wszystkich linków prowadzących do strony. Algorytm wyszukiwarki Google błyskawicznie wychwytuje schematy linkowania. Jednym z największych błędów SEO jest wyłączne pozyskiwanie linków dofollow.
Brak linków nofollow w profilu linkowania wyraźnie wskazuje Google, że głównym celem jest wypozycjonowanie strony w wynikach wyszukiwania. Zatem odpowiednie wyważenie linków dofollow i nofollow oraz dobór strategii link building to jedna z największych umiejętności specjalisty SEO.
Zobacz wideo poradnik
Linki nofollow w procesie pozycjonowania stron.
Czy strona powinna mieć 100% linków dofollow?
Wiedząc, że linki follow / dofollow mają silną moc w pozycjonowaniu należy się zastanowić, dlaczego warto używać linków nofollow? Zakładając, że posiadasz 100% wszystkich linków dofollow przychodzących do Twojej strony, wówczas profil tych linków w oczach Google może zostać uznany za nienaturalny, sztuczny i manipulujący rankingiem wyszukiwarki.
Przeprowadzono już wiele badań na temat znaczenia linków nofollow z których wynika, że strony posiadające linki follow i nofollow zdecydowanie lepiej się pozycjonują w wyszukiwarce, niż gdyby ta sama strona posiadała 100% linków dofollow.
Budowanie linków follow i nofollow jest działaniem różnicującym profil linków przychodzących, stając się bardziej naturalnym.
Zobacz wideo poradnik
Czy warto pozycjonować stronę ze 100% profilem linków dofollow?
Wysoka klikalność linków
Zostawiając odnośnik do swojej strony powinieneś myśleć o ludziach i wywołaniu określonych reakcji. Błędnym rozumowaniem jest analiza linków wyłącznie pod kątem atrybutów dodawanych do linków.
Link nofollow bądź dofollow osadzony na zaufanym, popularnym portalu może mieć wysoką klikalność przez ludzi. Wysoka klikalność linku w połączeniu z dobrymi doświadczeniami użytkowników na linkowanej stronie docelowej skutecznie buduje świadomość marki. W SEO najważniejsi są internauci oraz ich zachowania, a nie wyszukiwarki, czy atrybuty na linkach.
Kiedy używać linków typu nofollow?
Zazwyczaj linki nofollow wykorzystuje się do oznaczania linków zewnętrznych, ale przydatne są również w linkowaniu wewnętrznym do oznaczania mało wartościowych stron z punktu wiedzenia SEO.
Strony typu SPAM
Wszystkie linki do stron internetowych, którym nie należy ufać powinny zostać oznaczone atrybutem nofollow. Pomoże to zabezpieczyć stronę przed negatywnym sąsiedztwem. To właśnie dlatego w komentarzach na blogach zazwyczaj włączone są linki nofollow. Dzięki temu ignoruje się bezwartościowe komentarze z linkiem, które zazwyczaj zostawiają spamboty.
Kierowanie mocy seo wewnątrz serwisu
W praktycznie każdym serwisie istnieją strony, które w ogóle nie powinny znaleźć się w indeksie wyszukiwarki lub nie mają znaczenia w pozycjonowaniu stron. Dodanie atrybutów nofollow do regulaminu, polityki prywatności, polityki cookies, stron rejestracji, logowania, czy koszyk w sklepie internetowym nie skieruje mocy SEO do tych stron, ale przekaże do innych, pozycjonowanych podstron. W efekcie jeszcze większa moc SEO popłynie do najważniejszych stron serwisu, co powinno mieć przełożenie na wyższe pozycje w Google, konwersje i grubość portfela.
Płatne linki i reklamy
Google zaleca, aby płatne linki, bannery, czy linki affiliacyjne oznaczać atrybutem nofollow.
Strona autora w stopce darmowego szablonu
Korzystając z darmowego szablonu w stopce znajduje się zazwyczaj zewnętrzny link dofollow prowadzący do strony internetowej autora szablonu. Obowiązkowo należy nadać temu linkowi atrybut nofollow. Czasami w stopce darmowych motywów „zaszyta” jest farma linków, dlatego warto rozważyć zmianę szablonu strony.
Zobacz wideo poradnik
W jakich sytuacjach używać rel=”nofollow”?
Jak sprawdzić atrybut linku?
Chcesz dowiedzieć się, jaki atrybut otrzymał link – dofollow, czy nofollow? Większość popularnych przeglądarek internetowych posiada wbudowaną funkcję badania kodu HTML.
Alternatywnym sposobem jest uruchomienie źródła strony w dowolnej przeglądarce internetowej i wyszukiwanie po frazie „a href” lub po atrybutach rel=”dofollow”, rel=”nofollow”.
Atrybuty nofollow i dofollow można szybko wykryć z poziomu darmowych wtyczek instalowanych do przeglądarek:
- Mozilla Firefox – wtyczki SearchStatus, SEO Quake, Highlight NoFollow links.
- Google Chrome – wtyczki NoFollow, SEO Quake, MozBar.
- Opera – wtyczki NoFollow, SEO Nofollow links highlighter, Strike Out Nofollow Links.
Zobacz wideo poradnik
Jak krok po kroku sprawdzić atrybut linku? 11 skutecznych technik.
Atrybuty do linków na popularnych platformach
Na popularnych CMS, systemach do zarządzania treścią linki do wpisów mają domyślną wartość atrybutów dofollow. Atrybuty nofollow są nadawane linkom w komentarzach na blogach i postach z większości for internetowych. Dodając link we wpisie do zewnętrznej strony można ręcznie zmienić domyślną wartość atrybutu dofollow na nofollow. W tym celu należy skorzystać z edytora HTML i dopisać do kodu linka rel=”nofollow”.
Linki wychodzące należy otwierać w nowej karcie przeglądarki, dopisując do kodu linku dodatkowy atrybut HTML – target=”_blank”.
Zobacz wideo poradnik
Jak dodać link nofollow w edytorze HTML wpisu oraz menu na WordPress?
Zobacz wideo poradnik
Jak dodać link nofollow do szablonu Joomla na serwerze FTP?
Zobacz wideo poradnik
Dodawanie linku nofollow na platformie sklepowej Shoper.
Zobacz wideo poradnik
Jaki atrybut dodać do linka z programu partnerskiego?
Więcej: https://projektmarketing.pl/linki-partnerskie-a-pozycjonowanie/
Mam też do Ciebie ogromną prośbę. Jeżeli uznasz, że poradnik o linkach nofollow i dofollow okazał się wartościowy i pomocny, to udostępnij go swoim znajomym lub podlinkuj. Gdziekolwiek… Niech inni ludzie też na tym skorzystają.
Reklama jest formą ekspozycji treści, ta zaś trafia w próżnię, bez zrozumienia zasad komunikacji. Powyższy artykuł w sposób zrozumiały przedstawia podstawowe mechanizmy w przestrzeni wirtualnej.
Artykuł warty podpięcia w G+ 🙂 Thx
Dzięki 🙂
Dzięki 🙂 😉
Wydaje mi się że jeśli podjedzie się do strony tak, że linki mają być dla ludzi to nofolow są równie dobre jak każde inne. Cel linku to wchodzenie człowieka, a więc warto je mieć i nie patrzeć taki czy owaki.
Kaspin – Bardzo dobre podejście do linków nofollow 😉
Dla zwykłych użytkowników to bez różnicy czy linki są nofollow czy dofollow oczywiście, jednak należy pamiętać o tym, aby utrzymywać mniej więcej stały poziom zróżnicowania między tymi linkami, bo ciągnięcie na siłę linków dofollow, może się źle skończyć 🙂
Wiadomo, dla zwykłej osoby nie ma żadnej różnicy. W sumie dla niezwykłej pewnie też 🙂
No i ciągnięcie linków dofollow czasami ma sens, np. w niektórych branżach profile linków charakteryzują się na ponad 80% dofollow, więc jeśli my również prowadzimy biznes w tej branży, a nasz profil linków pokazuje tylko 30% dofollow to trochę słabo 🙂
Trochę słabo 🙂 Trzeba się dopasować do konkurencji – jedyne słuszne wyjście 😉
A co z metodą przekierowania, ma ona znaczenie? Jaką używać 307, 302 czy 301 ? Chodzi mi o wtyczkę Pretty Links pod WP.
Urozmaicenie profilu przede wszystkim linki nofollow też przydają się w profilu linkowanej strony.
Super artykuł, konkretnie i jeszcze z filmami. Czas sprawdzić atrybuty linków na swojej stronie www, cenne wskazówki.
2021 i informacje wciąż aktualne. Łapka w górę!