
Analiza konkurencji SEO – kopiuj pomysły, nie content!
Dokładne monitorowanie widoczności strony internetowej pozwala ocenić efektywność działań pozycjonujących. Dlatego sprawdza się ruch organiczny, pozycje w rankingu Google na określone słowa kluczowe czy liczbę konwersji. Jednak to nie wystarczy. Konieczna jest również kontrola działań konkurencji i długofalowa strategia budowania ruchu organicznego. Okazuje się, że analiza konkurencji SEO w kontekście dynamicznego rozwoju widoczności strony w Google jest absolutnie konieczna.
Czym jest analiza konkurencji w kontekście SEO?
Jest to analiza strony internetowej konkurenta pod kątem wdrożonych działań SEO. Ocenia się działania, które przyniosły efekty SEO i zapisuje w dokumencie roboczym najlepsze strategie budowy ruchu organicznego. Do przeprowadzenia kontroli wybiera się najczęściej największych bezpośrednich konkurentów z danej branży celem przygotowania strategii SEO długofalowej, której wdrożenie będzie generować tani ruch z bezpłatnych wyników wyszukiwania długoterminowo.
Analiza konkurencji a klient SEO
Jeżeli chciałbyś, abyśmy pozycjonowali Twoją stronę w naszej agencji Projekt Marketing obok analizy SEO konkurencji wykonuje się równolegle analizę mocnych linków konkurencji.
Po co analiza linków konkurencji?
Analiza wszystkich backlinków konkurencji pozwala wycenić rzetelniej usługę pozycjonowania i realniej oszacować koszty pozycjonowania danej strony czy sklepu. To oznacza, że zanim zaczniemy pozycjonować Twoją stronę w pierwszej kolejności dowiesz się, ile pieniędzy konkurencja zainwestowała w linki. Jeżeli więc startujesz z nową stroną będziesz musiał w szybszym tempie pozyskiwać więcej mocniejszych linków, aby docelowo przeskoczyć konkurenta w wynikach Google.
Będziesz wiedział, ile potrzebujesz pieniędzy do uzyskiwania efektów z SEO.
Zobacz wideo poradnik
Jak przebiega analiza konkurencji pod kątem SEO i linków?
Dla kogo analiza konkurencji będzie niezbędna?
Każdy kto długofalowo podchodzi do budowania ruchu z bezpłatnych wyników wyszukiwania powinien zainwestować w analizę konkurencji.
W szczególności analiza będzie pomocna dla:
- Nowych stron www, które poszukują gotowych strategii SEO na budowę ruchu organicznego.
- Witryn z ugruntowaną pozycją w Google, które poszukują detali niezbędnych do przeskoczenia konkurentów z TOP10.
- Stron, które nie osiągają efektów SEO od dłuższego czasu.
3 kluczowe elementy skutecznego pozycjonowania
Jak każdy właściciel strony internetowej na pewno chcesz jej wyświetlenia na czołowych miejscach w wynikach wyszukiwania. W końcu to nie kwestia dopieszczenia ego, ale realnych zysków. Niewielu internautów szuka odpowiedzi na swoje zapytania na kolejnych stronach rankingu Google. Większość klika w odnośniki znajdujące się na topowych pozycjach.
Jedyny problem dotyczy zatem możliwości znalezienia się przed konkurencją w Google.
Służy temu pozycjonowanie, które koncentruje się przede wszystkim na trzech czynnikach. Pierwszym z nich jest rozbudowa wysokiej jakości i unikatowej treści, drugim jej optymalizacja, a trzecim pozyskiwanie mocnych linków do własnej strony.
Łatwo możesz pomóc sobie w tych zadaniach. Okazuje się, że analiza konkurencji ma ogromny wpływ na budowanie optymalnej strategii SEO. Pomaga w osiąganiu topowych miejsc w wynikach wyszukiwania Google i generowaniu nieustannego wzrostu ruchu z wyników organicznych.
Analiza konkurencji a SEO – jakie obszary monitorować?
Analizę najlepiej zacząć od znalezienia największych konkurentów w branży. W jaki sposób? Wystarczy, że sprawdzisz, które firmy pojawiają się w wynikach organicznych na najważniejsze słowa kluczowe związane z Twoją branżą.
Przydatne będzie do tego narzędzie Senuto, które na podstawie widoczności organicznej Twojej strony znajdzie Twoich największych konkurentów.
Na tym jednak nie możesz poprzestać, ponieważ konkurenci mogą się pojawiać także na inne frazy, które dają szansę na poszerzenie widoczności organicznej Twojej strony firmowej. Być może Twoja strona była pozycjonowana zaledwie na kilka fraz kluczowych, natomiast analiza konkurencji pozwala Ci wykryć serki fraz generujących klientów dla konkurencji.
I tu pora na kolejne ważne zadanie.
1. Dokładna analiza słów kluczowych u konkurencji
Musisz zatem sprawdzić, na jakie słowa kluczowe pozycjonuje się konkurencja w Twojej branży i na które zapytania pojawia się wysoko w Google. Ważne, czy są frazy najbardziej ogólne i najpopularniejsze dla branży.
Często okazuje się, że istnieje długa lista fraz, na które Twoja strona w ogóle nie pojawia się w rankingu, natomiast przynoszą one konkretny ruch konkurentom ścigającym się o wysokie pozycje w wyszukiwarce.
Z reguły są to frazy z tak zwanego długiego ogona określane jako long tail. Wyznaczenie ich pozwala określić mocniejsze i słabsze strony konkurencji. W konsekwencji daje Ci odpowiednią bazę do tworzenia strategii rozwoju treści na własnej stronie oraz przeprowadzenia na niej skutecznych działań. Innymi słowy, pomysły na content możesz łatwo pozyskać poprzez analizę słów kluczowych wykorzystywanych przez strony konkurentów.
Przy okazji sprawdź też, jakie treści udostępnia swoim użytkownikom konkurencja. To też może stanowić świetne źródło inspiracji i bazę do tworzenia poradników czy artykułów eksperckich wzbogaconych o wiedzę, której brak na rywalizujących stronach.
Jedna uwaga – bardzo ważne, aby nie skupiać się wyłącznie na jednym konkurencie.
Im więcej konkurentów poddamy analizie, tym więcej fraz kluczowych do pozycjonowania odkryjemy… Łącząc unikalne frazy kluczowe wszystkich konkurentów rozbijemy bank pomysłów na content.
Nie musisz tracić czasu na mozolne wpisywanie poszczególnych fraz w Google. Najlepszym sposobem jest skorzystanie z zaawansowanych możliwości dedykowanych narzędzi jak Senuto lub Ahrefs. Dzięki nim nie tylko dowiesz się, kto jest Twoją bezpośrednią konkurencją. Narzędzia pokażą także, na jakie frazy inne osoby z branży się pozycjonują. Bardzo to ułatwia i przyspiesza pracę.
2. Analiza linków pozyskiwanych przez konkurencję
Drugą rzeczą jest sprawdzenie, jak wygląda link building na stronach rywalizujących z Twoją o topowe pozycje. Musisz przyjrzeć się, z jakich miejsc są pozyskiwane linki na pozycjonowanie konkretnych fraz kluczowych, ile jest tych linków i jaki jest anchor text.
Ważna kwestia – kiedyś rzeczywiście liczyła się ilość linków, obecnie ich jakość. Linki słabej jakości nie mają żadnej wartości pozycjonującej. Mało tego, ich duża liczba może wręcz skutkować utratą pozycji w rankingu Google. Dlatego zwracaj uwagę wyłącznie na mocne domeny i od razu daruj sobie odnośniki do podejrzanych witryn. Nie ma sensu ryzykować nałożeniem filtra na własną stronę i gwałtowny spadek w rankingu.
W przypadku analizy linków możesz wykorzystać narzędzia Ahrefs czy Majestic. To bardzo wygodny sposób monitorowania bezpośredniej konkurencji. W zasadzie ma tylko jedną wadę – wszystkie podane narzędzia są płatne. Dla właścicieli tylko jednej domeny (np. strony internetowej własnej firmy) zakup staje niezbyt nieopłacalny. Do tego trzeba znać obsługę narzędzi do analizy linków i posiadać wiedzę odnośnie oceny wartości danego linka. Na szczęście nie musisz od razu kupować abonamentu na narzędzia SEO, aby przeprowadzić dokładną analizę konkurencji. Jest inny na to sposób, czyli skorzystanie z pomocy agencji SEO lub doświadczonego pozycjonera.
Analiza konkurencji zlecona agencji SEO
Powierzenie tego zadania specjalistom pozwala oszczędzić czas, pieniądze i maksymalnie wyczerpać doświadczenie pozycjonera. Agencja SEO przygotuje kompleksową analizę konkurencji i jednocześnie stworzy strategię działania pod kątem rozbudowy wartościowych treści oraz mocnego linkowania.
Co ważne, dowiesz się też, ile Twoi konkurenci musieli zainwestować pieniędzy, aby osiągnąć określone pozycje w wynikach wyszukiwania. To oczywiście szacunkowy koszt, ale pozwoli sobie uzmysłowić skalę nakładów finansowych na skuteczne działania pozycjonujące w Twojej niszy.
Zachęcamy do powierzenia zadania analizy konkurencji naszej agencji Projekt Marketing.
